Dag collega koffieliefhebbers,
Hoe houden jullie jullie portafilter schoon? Waarschijnlijk maak ik hem te weinig schoon, wel spoel ik na een shot na met heet water. Wanneer ik wel met Clean Express aan de slag ga, krijg ik hem vaak niet helemaal meer schoon. Ik las nog ergens over azijn en soda, dat zou ik nog kunnen proberen. Eigenlijk het enige wat werkt is een schuurspons. Echter omdat de portafilter verchroomd koper is, zit je je snel op het koper. en krijg je hem helemaal niet meer netjes.
Het enige dat je dan kan doen is een nieuwe kopen, maar dat voelt gewoon als verspilling. Of bestaan er ook rvs portafilters?
Ben nieuwsgierig naar jullie werkwijze(n),
Hartelijke groet, Tim
Re: Portafilter schoonmaken, of nieuwe kopen?
2Je hebt de portafilter niet lang genoeg laten weken in de clean express of cafiza. Echt alles lost uiteindelijk op.
Er zijn ook rvs portafilters verkrijgbaar.
Er zijn ook rvs portafilters verkrijgbaar.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
3wat doe je dan precies, hoe lang ligt het in de week? Kun je foto's plaatsen van hoe e.e.a. eruit ziet?Tsvdo schreef: wo 10 aug 2022, 09:52 Wanneer ik wel met Clean Express aan de slag ga, krijg ik hem vaak niet helemaal meer schoon.
haal je het portafilter open, filterbakje eruit? De uitloopjes los? Of is het reeds een 'naked' portafilter?
je vraagt onze werkwijze maar je vertelt weinig over wat de jouwe is
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
4Ik zet ze al jaren zonder bakje in de vaatwasser met de opening naar boven. Worden helemaal schoon. Ik heb niet het gevoel dat het chroom er hierdoor afgaat.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
5Ik volg de instructies van Clean Express:
De portafilter, zonder bakje in een bak met bijna kokend water (500ml) en een eetlepel Clean Express. Ik los het poeder op. Vervolgens laat ik hem minimaal 20 min weken.
Mijn ervaring is, dat er toch nog koffieaanslag aanwezig blijft.
De portafilter, zonder bakje in een bak met bijna kokend water (500ml) en een eetlepel Clean Express. Ik los het poeder op. Vervolgens laat ik hem minimaal 20 min weken.
Mijn ervaring is, dat er toch nog koffieaanslag aanwezig blijft.
Laatst gewijzigd door Tsvdo op wo 10 aug 2022, 12:29, 1 keer totaal gewijzigd.
6Nachtje laten staan kan helpen. Mijn ervaring is dat er altijd iets achterblijft vooral in het tuitje, vandaar dat ik een stromende variant heb gekozen.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
7minimaal een nacht in de week laten staan
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
8had je nog niet beantwoord.
foto's erbij helpen eveneens
9Ik geloof wel dat je het (kunststof van het) handvat niet in de oplossing moest laten komen, of heb ik dat fout?
10Deze handleiding heb ik uitgeprint en aan de binnenkant van de kast gehangen. Laatste stuk gaat over filterhouder.
https://kafko.nl/Blindfilteren/
https://kafko.nl/Blindfilteren/
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”