Hallo allemaal!
Een echte beginner hier, die zijn kwaliteitskoffie nu nog met name buiten de deur geniet. Thuis heb ik een simpel filterapparaat, een Mokapotje en een Cafetiere, en een Solis Scala koffiemolen. Inmiddels gebruiken ik en mijn partner al een aantal jaren goede bonen om de kwaliteit van onze koffie te verhogen. Ik shop hiervoor een beetje rond en heb inmiddels alle hier vaak genoemde winkels wel geprobeerd. Hoewel dit leuk is om te doen, lijkt het me ook leuk om een keer een meer espresso-achtige koffie te zetten. Om deze reden ben ik me nu hier aan het inlezen.
Ik denk dat ik wel gecharmeerd kan zijn van het principe van de halfautomaat, ook met name omdat ik nog nooit echt zwaar onder de indruk ben van de thuis-volautomaten (prima koffie, maar zeker de melkvarieteiten zijn een stuk minder dan wat ik in cafes kan krijgen, en mijn mokapot geeft een best aangename sterke kleine bak.
Ik weet echter niet of het thuis-koffie-snobisme wat voor mij is , dus wil niet in een keer vol investeren. Ik ben geen hobbyist, dus wil ook niet al te veel tijd kwijt zijn aan schoonmaken etc. Tegelijkertijd lijkt het me erg leuk om redelijk goed melkschuim te leren maken en te spelen met verschillende sterktes (vandaar dat ik niet echt behoefte heb aan een nespresso).
Als eerste stap om te kijken of ik dit hele koffie maken leuk vindt, zat ik te denken aan een Delonghi 685. Ik weet dat dit vloeken in de kerk is, maar mijn schoonzus en broer hebben er ook eentje en die zeggen dat het prima is als instapper om te checken of je het wat vindt. Ook is het voordeel dat je ze tweedehands zeer goedkoop kan kopen, en dat je niet direct hoeft te investeren in een goede koffiemolen.
De vervolgstap is eigenlijk de belangrijkere en de leukere; namelijk als ik dit wat vindt welke apparaat zou ik dan nemen. Op zich lijkt een Sage Bambino Plus (nogmaals vloeken in de kerk) me handig omdat het (volgens James Hoffman; zo heet die Youtuber toch?) een goede leermachine is voor het leren melk opkloppen en het net wat simpeler is dan andere machines. Echter, ben ik ook wel een fan van duurzaamheid, en dan kom je als eerste machines toch snel uit bij een Quick Mill 820, Rancilio Silvia of een Gaggia Classic, of evtentueel een ECM Botticelli.
Van deze lijkt de Quick Mill me met name interessant (820 of een van de vele andere varianten, ik snap nog niet helemaal hoe dat allemaal zit) omdat het een thermoblock heeft (wat denk ik minder energie verbruikt en sneller gebruiksklaar is), maar ik zag dat bij de Rancilio de watertank geisoleerd kan worden om het energieverbruik te verminderen, wat goed aansluit bij mijn duurzaamheidsprincipes. Maar goed, ik moet ook nog eens kijken naar specfieke voor- en nadelen (en mogelijk zijn er nog alternatieven - een ingebouwde molen is goed voor de WAF, dus dan is mogelijk een Quick Mill 3035 of een Lelit PM41 weer ok). Ik ben geen snob, dus het hoeft niet top of the bill koffieapparaat te zijn.
Qua molen heb ik nog geen idee wat ik zou willen. Ik heb al gelezen dat een gecombineerde molen voor espresso en filter niet heel slim is (vandaar mogelijk een voorkeur voor een geintegreerde machine als de QM 3035), maar moet hier echt huiswerk voor gaan doen (wat is niet al te duur maar wel al behoorlijk goed.
Met andere woorden; ik heb alle standaardbeginnersvragen en moet nog veel leren. Een eerste stap wordt denk ik het leren melk opkloppen, hetzij thuis, hetzij via een latte-art cursus (op zich ook leuk om te leren). Alvast bedankt voor al wat ik hier ga leren!
Re: pascoa341 stelt zich voor
2Welkom!
Je pakt het goed aan
Niet overhaast
Je pakt het goed aan
Niet overhaast
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Welkom!
En wat een afwegingen allemaal.
Je Moka potje komt qua smaak beleving al aardig richting espresso, hoor.
Maar is het (uiteraard) niet.
Succes met het nemen van een besluit.
En wat een afwegingen allemaal.
Je Moka potje komt qua smaak beleving al aardig richting espresso, hoor.
Maar is het (uiteraard) niet.
Succes met het nemen van een besluit.
Gr, Guido
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60
4Het helpt ook om bij echte goede barista's je tong en neus te trainen!
Je krijgt dan al snel een idee van wat je lekker vindt en je referentie wordt gezet.
Dan hoef je thuis e alleen nog maar naar toe te klussen!
Je krijgt dan al snel een idee van wat je lekker vindt en je referentie wordt gezet.
Dan hoef je thuis e alleen nog maar naar toe te klussen!
5Dankjulliewel allemaal! Het was een wat lange introductie, maar ik ben er al achter gekomen dat er stiekem best wel wat bij komt kijken. Lijkt me leuk om eens bij een echte Barista te ruiken en proeven. Mocht iemand in de omgeving Breda een keertje tijd hebben, dan hoor ik het wel .
7Welkom op het forum. Fijne zoektocht, succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
8ga ik doen!HanR schreef: ma 22 aug 2022, 07:48 Je zou ook eens bij Hans van Casabarista Breda kunnen informeren.
9Welkom en plezier. Ik heb jaren een QuickMill Aquaviva gehad (voorloper van de QM 820) en heb nu een Rancilio Silvia. Met de laatste maak ik koffie die meer nuances heeft. Maar het grootste verschil in smaak werd duidelijk toen ik verleden jaar de Mazzer Major ging gebruiken.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
10Welkom en veel plezier!
Je hebt al een aardig heldere kijk op de weg om te bewandelen. Een niet te dure (eventueel tweedehands?) machine om voor jezelf eert een te proeven en ervaren of je het wat vindt?
In theorie, al heb je een heel simpele machine met stoompijpje kun je al aan de gang! Dat is 1 optie.
Wil je het nog simpeler en goedkoper proberen? Dan is er nog (sowieso) een andere optie:
Koop een los opschuim - tooltje en een temperatuurmetertje en verwarm je melk in een pannetje, tot de juiste temperatuur. Makkelijkste is een pannetje met schenktuit, zodat je je melk makkelijk over kunt gieten in een
"officieel" melk kannetje. Schuim in dat kannetje je melk op, zet een goeie bak koffie met je Mokapotje en je kunt los! Hier valt al een heel smakelijk melk drankje mee te maken.
Die laatste optie is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar kan je misschien al een beetje inzicht geven?
Hoe dan ook: succes met je zoektocht!
Je hebt al een aardig heldere kijk op de weg om te bewandelen. Een niet te dure (eventueel tweedehands?) machine om voor jezelf eert een te proeven en ervaren of je het wat vindt?
In theorie, al heb je een heel simpele machine met stoompijpje kun je al aan de gang! Dat is 1 optie.
Wil je het nog simpeler en goedkoper proberen? Dan is er nog (sowieso) een andere optie:
Koop een los opschuim - tooltje en een temperatuurmetertje en verwarm je melk in een pannetje, tot de juiste temperatuur. Makkelijkste is een pannetje met schenktuit, zodat je je melk makkelijk over kunt gieten in een
"officieel" melk kannetje. Schuim in dat kannetje je melk op, zet een goeie bak koffie met je Mokapotje en je kunt los! Hier valt al een heel smakelijk melk drankje mee te maken.
Die laatste optie is natuurlijk niet helemaal hetzelfde, maar kan je misschien al een beetje inzicht geven?
Hoe dan ook: succes met je zoektocht!
Coffee, sleep, Coffee, repeat