En opeens heeft de ratio verloren van emotie en staat er sinds vorige week dinsdag een Eureka Libra op je aanrecht. Een verlate Black Friday aanbieding uit Italië toch niet kunnen weerstaan. Te nieuwsgierig naar de technologie en eventuele workflow optimalisaties.
Eerste bevindingen van de Eureka Libra MOG (Malen Op Gewicht)
Plussen
+ Klein formaat (voetprint)
+ Fluffy maalsel
+ Grote maalverstelling knop
+ Fijn geluid (relatief stil)
+ Een weeg moment minder in workflow
+ Degelijke portafilter houder
+ Portafilter houder eenvoudig te stellen
+ Funnel past in portafilter houder
+ 55mm (hopelijk komt 65mm snel)
+ Geen zichtbaar Libra logo
Minnen
-Portafilter moet altijd in de houder, anders start hij niet
-Bij wisselen type portafilter moet je de houder opnieuw instellen (naked heeft andere hoogte dan de dubbel loops bijvoorbeeld)
-Funnel is altijd nodig bij +15 gram (niet inbegrepen)
-Uitloop van maalsel is niet instelbaar (maalsel valt beetje uit het midden)
Gewicht
Toen ik de precisie van het maalgewicht ging wegen kwam ik telkens +/- op een verschil van 0,5 gram tussen het Libra ingestelde gewicht en extern gewogen gewicht (aparte Lunar weegschaal). En dat zou beter moeten kunnen volgens de specificaties. Op het forum van de buren werd het advies gegeven om de calibratie eerst zelf opnieuw te doen en daarmee aan de slag gegaan. In de handleiding staan de menu opties duidelijk omschreven (“plusje” en “1kopje” tegelijk aanraken voor het aanzetten) maar met mijn machine kom ik er niet in. Touchscreen zelf werkt wel gewoon.
Kinderziekte?
Helaas komt mijn Libra dus niet in calibratie-of andere menu’s. Nu ben in contact met de leverancier om dit op te lossen. Andere modellen uit het magazijn blijken hetzelfde euvel te vertonen dus ze nemen contact op met Eureka zelf. Was ik toch iets te vroeg zoals ik zelf al voorspelde
?
Eerste shots hadden in ieder geval een mooie flow en goed van smaak met de Hunduras el pozo negro washed.
Wordt vervolgd…
https://youtube.com/shorts/czm4ohS_4EA?