Re: Bezzera Strega

551
omeCo schreef: za 27 aug 2022, 00:30
cremalover schreef:
RoosW schreef: vr 26 aug 2022, 19:16 Ik prefereer IMS schermen, ik vroeg me af welke het was, omdat elke flush water over de lekbak heen spoog.
Er zat inderdaad zoals in oudere posts opgemerkt werd vet aan de binnenkant, dat is nu allemaal schoon.
Ik heb er al een paar geweldige espressos mee gemaakt, al was de Myanmar boon bv mij in de Rocket aangenamer als wat de Strega er mee doet, maar de 3 Afrika melange van HH was geweldig!
Het is best wennen, en de kracht nodig om de hendel te bewegen is een dingetje, maar goed daar zijn opties voor.
Ik ken niet anders met mijn Strega dan dat water over de lekbak ging.Is net 2 cm te kort.
Hier idem. Met IMS scherm en al. Regelmatig voel ik wat hete spetters op m’n blote voeten prikken. Het kreng.
Ah, ontwerpfout dus toch, ik meende ergens iemand een kreet te hebben zien slaken dat ie er geen last meer van had na vervanging. Wishful Thinking, denk ik dan maar ;)

Ik had nu net een raar iets, alle voorgaande 'shots' op dezelfde maalgraad, resulteerde in om en nabij dezelfde tijdslijn.
Verduidelijking:
- Portafilter er onder
- Hendel na beneden, pomp slaat aan
- Pomp gaat uit, of heeft voldoende tegendruk, whatever, hij is stil dan.
- Na een seconde of 10-15 verschijnt de eerste drup, hendel omhoog, pomp stopt nu echt, en de hendel glijd ohh zo langzaam omhoog.
- etc

Maar vanochtend:
- Hendel naar beneden, pomp slaat aan, 5 seconden later, eerste druppels???
- Hendel omhoog, pomp stopt, koffie blijft (te) enthusiast doorlopen
- Hendel loopt heel vlot richting 'rust stand'

Is Tampen kritischer bij de Strega?
Ik vraag dit omdat mijn gewrichten opspelen, en ik bewust iets minder kracht gebruikt heb bij het tampen, niet heel veel minder, maar gewoon normaal aangetampt. :?:
Ik ben benieuwd hoe deze smaakt.. :ugeek:

552
omeCo schreef: za 27 aug 2022, 00:30 Hier idem. Met IMS scherm en al. Regelmatig voel ik wat hete spetters op m’n blote voeten prikken. Het kreng.
kunt ook zo flushen:
de Londinium spettert minder maar toch komt er stoom op het spiegeltje dus houd ik vaak het bekertje waarin ik flush wat hoger met een hand.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

553
RoosW schreef: za 27 aug 2022, 08:40 Maar vanochtend:
daar ging iets mis met de puck, gewoon wegmikken en volgende shot zetten, scheelt veel zorgen
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

554
RoosW schreef: za 27 aug 2022, 08:40
cremalover schreef:
Ik ken niet anders met mijn Strega dan dat water over de lekbak ging.Is net 2 cm te kort.
Hier idem. Met IMS scherm en al. Regelmatig voel ik wat hete spetters op m’n blote voeten prikken. Het kreng.
Ah, ontwerpfout dus toch, ik meende ergens iemand een kreet te hebben zien slaken dat ie er geen last meer van had na vervanging. Wishful Thinking, denk ik dan maar ;)

Ik had nu net een raar iets, alle voorgaande 'shots' op dezelfde maalgraad, resulteerde in om en nabij dezelfde tijdslijn.
Verduidelijking:
- Portafilter er onder
- Na een seconde of 10-15 verschijnt de eerste drup, hendel omhoog, pomp stopt nu echt, en de hendel glijd ohh zo langzaam omhoog.
- etc

Maar vanochtend:

Ik vraag dit omdat mijn gewrichten opspelen, en ik bewust iets minder kracht gebruikt heb bij het tampen, niet heel veel minder, maar gewoon normaal aangetampt. :?:
Ik heb artrose door mijn hele lijf. Ook in mijn polsen. Ik zou niet te lang wachten met die PDG mod. Een enkele veer zal je gewrichten goed doen.

555
fransg schreef: za 27 aug 2022, 08:43
omeCo schreef: za 27 aug 2022, 00:30 Hier idem. Met IMS scherm en al. Regelmatig voel ik wat hete spetters op m’n blote voeten prikken. Het kreng.
kunt ook zo flushen:

IMG_8663.jpg

de Londinium spettert minder maar toch komt er stoom op het spiegeltje dus houd ik vaak het bekertje waarin ik flush wat hoger met een hand.
Of de lever heel gecontroleerd bewegen. Alleen is dat met artrose /rema niet fijn.

557
cremalover schreef: za 27 aug 2022, 09:14
RoosW schreef: za 27 aug 2022, 08:40

Verduidelijking:
- Portafilter er onder
- etc

Maar vanochtend:

Ik heb artrose door mijn hele lijf. Ook in mijn polsen. Ik zou niet te lang wachten met die PDG mod. Een enkele veer zal je gewrichten goed doen.
Dat begint bij mij ook door te dringen, a.s. zondag (bezoek schoonouders) gaat hem nog niet worden, maar ik moet inderdaad maar eens overleg gaan plegen over wanneer wel de machine te kunnen laten aanpassen.

560
Marcje schreef: vr 26 aug 2022, 18:43 Staat hij bij jou ook op vast water dan?
Nee. Maar het pompje dat Peter erin bouwt levert een lagere druk waardoor je geen "pompshot" kan doen, in de betekenis van een volledig shot op de pomp zonder de veer te gebruiken. De veer heb je met de psm altijd nodig voor een shot. Maakt geen klap uit, want sowieso veel smakelijker.

met de PSM mod is de Strega een soort van "poor man's Londinium". Ik zou wel een Londinium willen, maar die neemt een veel groter stuk aanrecht in beslag en is een pak duurder. Voor mij is de Strega PSM een soort van ideaal middenpunt. Ja, de lekbak is ondieper, maar ik gebruik altijd een grote latte kop als opvangbakje en de Strega staat niet ver van de de gootsteen vandaan.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600