Re: La Marzocco Linea Mini

161
Ypuh schreef: ma 05 sep 2022, 21:37 Volgens mij lees je er allemaal iets teveel achter Bobbee :lol:.

Als je redenen zoekt om geen Linea Mini aan te schaffen heb ik een betere; er lijkt dit jaar een tweede prijsverhoging van €400 aan te komen: https://de.lamarzoccohome.com/produkt/l ... composite/

Dat is dan wel met de cool touch stoomwand.
Even serieus...die prijzen gaan wel echt door het dak zeg. En als je dan een hendeltje in hout wil hebben, huppah 650 euro extra...oohw je wilt ook je filterdrager in hout, nog eens 150 euro extra. Voor de rest is het nog veel manueel met weinig extra's (geen shottimer of display etc). Klinkt de Victoria Arduino Eagle 1 Prima in een keer net zo betaalbaar met naar mijn idee een stuk meer functionaliteit en opties als een decent etc. of zit ik dan mis?
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

162
Dat bepaalde zaken erg duur worden is op dit moment een internationaal probleem. Dat de prijs-kwaliteitverhouding steeds verder uit zijn verband raakt wil ik het ook helemaal mee zijn. Maar laten we niet klagen over de betaalbaarheid van een Ferrari, niemand heeft het nodig.

163
Helemaal vergelijken kun je de machines niet. Het aantal functies tellen en daar je prijs op baseren is een beetje kort door de bocht. Ik verwacht dat La Marzocco enerzijds gewoon genoodzaakt is omdat ruim 90% van hun producten (incl. alle onderaannemers en toeleveranciers) met de hand in Italië produceren. I.t.t. een Decent die in China/Taiwan goedkope onderdelen inkoopt en print (in die zin betaal je relatief veel meer voor de software). De manier van produceren van La Marzocco is niet erg schaalbaar en wordt direct geraakt door energie- en steigende arbeidskosten, dus ik denk niet eens dat hun marge echt toeneemt.

Daarnaast heeft La Marzocco de afgelopen jaren ongekende successen gekend. De langere levertijden (hier in Europa viel het mee, maar elders was 2 maanden de standaard) werden niet in dank afgenomen. Schijnbaar is er genoeg vraag naar hun producten, meer dan ze kunnen leveren, dus als je dezelfde winst kunt draaien met een lagere capaciteit, dan ben je ook gek als je daar geen gebruik van maakt.

Kijkende naar kostprijs en vraag/aanbod vind ik het nog niet heel gek dus. Volgens mij heeft Rocket (zelfde wijze van produceren) ook redelijk vergelijkbare prijsstijgingen gemaakt, alleen liggen de bedragen daar lager. Hoe dan ook, €5.500 zou ik er niet voor betaald hebben. Dat is gewoon ongekend veel geld.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

164
Ja begrijp me niet verkeerd, echt een mooie machine. En tuurlijk begrijp ik de prijsstijgingen wel, maar je komt idd op een gegeven moment op een punt dat het te gek wordt en je het niet meer aan jezelf kan verantwoorden. :shock: Maja zoals jullie ook zeggen alle prijzen gaan op dit moment door het dak...gekke wereld.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

165
La Marzocco is nog nooit goedkoop geweest. Het label op de machine heeft daar ook mee te maken. Net als met kleding, prima kwaliteit natuurlijk maar je betaald ook voor de naam.
Zo'n nieuwe Londinium bijvoorbeeld, die vind ik ook veel te duur of hij het nu waard is of niet. Je kiest gewoon voor zulke machines omdat je dat wilt maar met een goedkopere machine zet je ook uitmuntende koffie. Het ligt eraan wat je te besteden hebt en waar je prioriteit ligt voor het uitgeven van geld.

JM2C.

Denk eigenlijk dat we het allemaal wel met elkaar eens zijn.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

166
Je komt nu op het punt komt dat 5 jaar oude tweehands machines voor meer geld verkocht worden dan de originele aanschafwaarde (pakweg ~€3.500). Huidige eigenaren zullen dus geen problemen mee hebben met deze prijsstijging en de machines aan blijven prijzen.

Merk zelf dat ik geen behoefte meer heb om naar een upgrade te kijken. Ook mods zoals flow profile, shottimers of andere modificaties zijn naar de achtergrond verdwenen. De LM is af-fabriek al een complete machine en levert meer dan wat je van de specificaties op een website af kunt lezen. Dat is ook wat iedere eigenaar/reviewer zegt of schrijft, maar wordt vaak afgedaan als de meerprijs die je betaald voor enkel de merknaam. Zonder eigen ervaring heeft het weinig zin om daar tegenin te gaan.

Kijk je puur naar de output; kwaliteit van de koffie, dan denk ik dat je veel goedkoper kunt. De espresso van La Marzocco smaakt niet veel anders/beter dan die van de Rocket Evo R die ik hiervoor had. Toch ben ik wel in mijn nopjes met de machine, net als dat ik soms blijer wordt van een luxe trui die net iets lekkerder zit en langer mooi blijft dan een trui van de H&M die net zo warm is.

168
En ja, een LM is een hebbeding en ook al kejje der niks en gene ene ruk van, als je een LM hebt, ja, ja dan moet dat wel een deskundige barista zijn.

Ik ben er nog steeds blij mee, het merk heeft op mij een onweerstaanbare aantrekkingskracht.

Het is een hoop geld. Maar ik heb wel eens eerder gezegd, koop je voor hetzelfde bedrag een derdehands Kia Piccanto voor, dan ben je een zielepiet die in een ondermaats afgetrapt koreaantje rijdt.

Maar:

Kopjestray: groot, alle kopjes worden goed warm, en geen ruimte apart om een waterreservoir uit te trekken. Zeker minder irritant als halverwege de maak van een espresso het water op is en je tray staat vol kopjes.

Stoomdruk:

Lekbak: groot en zittie vol, zonder morsen eenvoudig te legend

Is je watereservoir op dan begint het blauwe lampje te knipperen, maar doet dat tijdig. Je shot kan je nog wel afmaken. Ideaal. Vullen gaat simpel. Schoonmaken gaat goed alleen wel een beperkende factor dat je de siliconen slang er praktisch gezien niet af kan halen. Dus reinigen bij je masjien.

Dat zijn wel verbeteringen tov de R58. Maar maakte eigenlijk net zo lekkere espresso met de R58. Althans zo zit het in mijn hoofd.

Nadeel van de LM vind ik de positionering van de stoomspuit. Heeft een meer beperkte radius tov de R58. Daar kon je de spuit overal waar je maar wilde positioneren.

Ja en de R58 kon je met de externe pidcontrol wel makkelijk zowel zetten.als stoomdruk regelen.

De rust tijdens de flow van het zetten van die LM is wel bijzonder, je moet dat gewoon direkt waarnemen. Ik kan dat niet uitleggen, maar dat is gelijk van "zo zeg".

Temperatuurstabiliteit schijnt erg goed te zijn van die LMLM.

De App is beperkt maar werkt goed en wordt uitgebreid.

Tot zover even dit.

169
De pomp zit rechts achterin. Met het juiste gereedschap en behendigheid lukt het je waarschijnlijk ook wel van de bovenkant, maar als je wat voorzichter bent kun je beter de kap er even afhalen zoals in deze video beschreven is:

Het gaat dan om deze goudkleurige schroef. Ik gok dat je met steeksleutel 10 ongeveer 3/4 tot een volle rotatie nodig hebt om van 9 naar 6.5 bar te gaan. Vervolgens kun je de zwarte plastic lockring weer vastzetten, dat lukt wel met de hand of sleutel 14.
Afbeelding

Afbeelding