Re: Machines met korte opwarmtijd

61
Verenjano schreef: ma 19 sep 2022, 18:26 ik weet niet of dit al besproken is, maar zijn er hier ook mensen die, net als ik, zich een beetje bezwaard voelen over de lange opwarm tijd van hun e61 beest ivm de absurde energieprijzen?
heb je dat al eens gemeten?

ik had gister de machine grootste deel van de dag aan, met nog zwaardere zetgroep dan een E61, ook allerlei andere dingen gedaan met apparaten in huis en uiteindelijk alles bij elkaar € 1,23 aan elektra verbruikt.

Zit ik dus niet over in.

Mensen die n u ineens vele duizenden euro kwijt zijn aan dezelfde hoeveelheid stroom, ja die moeten oppassen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

63
Verenjano schreef: ma 19 sep 2022, 19:14 Volgens mijn slimme stekker zit ik tussen de 30 en 40 kWh per maand. Dat is zo’n 10% van het totaal, dat vind ik vrij veel.
Vroeger zou dat met ongeveer 25 cent met kWh dan bijna 10 Euro/maand zijn. Voor het genot van espresso niet beroerd veel

Nu gaat de prijs ongeveer verdubbelen, dus dan zou je bijna €20 /maand besteden aan warmte in en uit je espressomachine die ook uitstraalt naar je kamer/keuken waar die staat.

Die warmte is niet 'verloren'. Tijdens een hittegolf heb je niet de hele dag zin in espresso dus dan staat die ook je ruimte niet mede te verwarmen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

65
Verenjano schreef:Volgens mijn slimme stekker zit ik tussen de 30 en 40 kWh per maand. Dat is zo’n 10% van het totaal, dat vind ik vrij veel.
30 a 40 kWh? Wat veel, ik kom daar niet op uit met mijn Wemo. Ik zit op max 20 kWh met de Londinium.
Dat verbruik van jou ~35kWh is ongeveer 100 euro per jaar met 0,24 cent per kWh en 185 euro per jaar met 0,44 cent per kWh.

Het is een keuze maar je kunt beter, zoals altijd al, op gas proberen te besparen door te isoleren, de ver(w)arming uit te zetten of stuk lager of electrisch te verwarmen via infrarood paneel of warmtepomp(discutabele investering maar goed). Zonnepanelen heb ik nu ook mijn twijfels over omdat je voor terugleveren 3x niks krijgt. Besparen op gas, dan heb je die kosten zo terugverdiend.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

66
Normaal laat ik de 'grote' koffiebrander (niet te tillen voor een persoon dus op rollende trolley) afkoelen in de flinke tocht die ik door het huis heb als alles open staat, nu laat ik 'm in de keuken afkoelen en de hitte aan de kamer afgeven ;-)

67
bobbee schreef: ma 19 sep 2022, 20:00 30 a 40 kWh? Wat veel, ik kom daar niet op uit met mijn Wemo. Ik zit op max 20 kWh met de Londinium.
Dat verbruik van jou ~35kWh is ongeveer 100 euro per jaar met 0,24 cent per kWh en 185 euro per jaar met 0,44 cent per kWh.

Het is een keuze maar je kunt beter, zoals altijd al, op gas proberen te besparen door te isoleren, de ver(w)arming uit te zetten of stuk lager of electrisch te verwarmen via infrarood paneel of warmtepomp(discutabele investering maar goed). Zonnepanelen heb ik nu ook mijn twijfels over omdat je voor terugleveren 3x niks krijgt. Besparen op gas, dan heb je die kosten zo terugverdiend.

Bij ons staat hij aan van 6:30u to 20:00u en dan kom ik ook dik boven de 40kWh per maand. Moet nog steeds meten hoeveel het nu is, nadat de boiler geïsoleerd is.
Bij teruglevering van zonnepanelen krijg je 100% terug, maar niet de 'transportkosten', netwerkbeheer, belasting en andere afroomposten. Maar het is wel aantrekkelijker dan het maar op de bank te laten staan, met de huidige inflatie. Alleen als je meer gaat leveren dan je gebruikt krijg je haast niks meer terug per 'extra' kWh.
dus...

68

Marcje schreef:
bobbee schreef: ma 19 sep 2022, 20:00 30 a 40 kWh? Wat veel, ik kom daar niet op uit met mijn Wemo. Ik zit op max 20 kWh met de Londinium.

Bij ons staat hij aan van 6:30u to 20:00u en dan kom ik ook dik boven de 40kWh per maand. Moet nog steeds meten hoeveel het nu is, nadat de boiler geïsoleerd is.
Bij teruglevering van zonnepanelen krijg je 100% terug, maar niet de 'transportkosten', netwerkbeheer, belasting en andere afroomposten. Maar het is wel aantrekkelijker dan het maar op de bank te laten staan, met de huidige inflatie. Alleen als je meer gaat leveren dan je gebruikt krijg je haast niks meer terug per 'extra' kWh.
Ja de verrekening is 1 op 1 betreffende je verbruik toch. Maar wat ik bedoel is dat je wanneer je meer levert dan je verbruik je weinig krijgt. Dus valt er niks extra te verdienen. En dan zijn er ook nog energieleveranciers die per maand verrekenen ipv per jaar! Dus in de winter dokken voor je stroom en in de zomer teveel terug leveren voor weinig.

Waarom staat jullie machine aan van 6:30 tot. 20:00?
Wordt die echt zoveel gebruikt de gehele dag?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

70
bobbee schreef: ma 19 sep 2022, 20:29
Ja de verrekening is 1 op 1 betreffende je verbruik toch. Maar wat ik bedoel is dat je wanneer je meer levert dan je verbruik je weinig krijgt. Dus valt er niks extra te verdienen. En dan zijn er ook nog energieleveranciers die per maand verrekenen ipv per jaar! Dus in de winter dokken voor je stroom en in de zomer teveel terug leveren voor weinig.

Waarom staat jullie machine aan van 6:30 tot. 20:00?
Wordt die echt zoveel gebruikt de gehele dag?

Inderdaad, het is niet interessant om meer te leveren dan je verbruikt, dat verdien je niet terug.
Er is elke dag wel 1 van ons thuis (we werken nog steeds voor de helft vanuit huis), maar hij gaat nu gedurende de dag nu wel vaker 'handmatig uit'. En ik denk dat ik de LaPavoni weer eens ga aanslingeren voor tussendoor, maar die ligt enigszins uit elkaar ivm een top secret hobby project... :mrgreen:
dus...