Voor een betere development hebben ze dus een hogere temp. en RoR nodig? Wat voor parameters hou jij hier dan een beetje voor aan?
FC begint bij de bonen die ik heb zo rond de 195-200 graden. Ik zie dat jij ook doorgaat tot een IBTS van 236, vanwaar deze keuze?
[/quote]
Bij mijn Bullet liggen die temperaturen voor FC hoger dan bij de meeste ander Bullets. Een constante afwijking in de IBTS blijkbaar. Dus de absolute waardes kan je niet zo vergelijken.
De development is een combinatie van de stijgende temperatuur na de FC en de tijd die het kost om die stijging door te maken. Bij jouw roast was de tijd lang, maar de stijging gering. In Roastime staat de development als percentage boven het scherm, maar dat percentage is verwarrend genoeg alleen op de tijd gebaseerd. De stijging in graden wordt als deltamaat weergegeven.
Ik had een stijging van 22graden na de FC. Ik brandde deze boon tot begin van SC.Tussen FC en start van SC zitten bij mij dus ongeveer 22 graden.
236 is bij mij in de meeste gevallen het eerste begin van SC. (Bij jouw Bullet zal dat lager liggen zo te zien) Dat is voor mij een richtpunt voor het eind van de branding. Daarnaast wil ik FC rond de 9 minuten bereiken en de totale branding rond de 12 minuten laten duren. (Bij eindpunt 236) Daar probeer ik op te sturen
Brand je maar 200 gram dan worden die doorlooptijden wat korter. Maar 5 minuten voor FC is m.i.te kort. Ik maak me niet zoveel zorgen over de constant dalende ROR. Ik heb niet de ervaring dat de branding direct slecht wordt als die ROR niet mooi constant afloopt.
Mijn advies zou zijn om bij de branding uit te gaan van een eindtemperatuur die je wil gaan bereiken. Die bepaalt primair hoe donker je boontjes worden. Bij de IBTS is die temperatuur tamelijk onafhankelijk van de batch grootte.