Re: De kosten die de pan uitrijzen

82
fransg schreef:
gilleko B. schreef: vr 30 sep 2022, 11:53 China bouwt zo'n 400 tot 1000 kolencentrales erbij, want, die elektrische auto's moeten rijden. Ik ben gestopt om het allemaal te begrijpen wat deze regering pretendeert voor 2030 te bereiken.
De Nederlandse regering is machtig en van groot aanzien in de wereld maar ons kabinet heeft volgens mij geen zeggenschap over Chinese bouwplannen ;-)
Zeker en vast, dus om hier een 3 kolencentrales op 40 % te laten draaien
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
en daar komt nog eens bij centrales op plekken aan de Nieuwe Waterweg waar grote containerschepen in file binnenkomen die varen op scheeps stookolie
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
mi. Zinloze pogingen om zoals het kabinet roept, om de rest van de wereld voor 2030 jaloers op Nederland te maken. Ik wil het niet meer begrijpen. Ik ga eind van de maand €700 per maand meer betalen , maar het goede nieuws is, ik heb mijn Etzmax en LMLM binnen en dat maakt het allemaal een beetje draagbaar
Afbeelding

Afbeelding

83
gilleko B. schreef: vr 30 sep 2022, 17:32 maar het goede nieuws is, ik heb mijn Etzmax en LMLM binnen en dat maakt het allemaal een beetje draagbaar
Afbeelding
We wonen straks onder een brug maar die twee gaan niet weg. Hebben we ten minste goede koffie om ons warm te houden. Die pakken ze me niet af.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

84
Ik zou mijn vuilniszak uit het raam kunnen kieperen omdat ik heb gelezen dat elders op de wereld de afvalverwerking hélemaal niet goed is georganiseerd.

;-)

Maar toch doe ik mijn best en werp ik 'm in de container en als die vol is, loop ik ermee naar de container een eindje verderop in de straat, of om de hoek.

Ik zou met de "in china doen ze het ook" logica de zak naast de container kunnen gooien waar de ratten en meeuwen er een troep mee maken, zoals sommige buren doen. Juist als anderen er al een troep van hebben gemaakt zou ik er ook mijn grote huisraad bij kunnen donderen, met die logica.

Maar ik doe het niet ;-)

Nu denk ik niet dat de hele wereld jaloers op mij wordt. Laat mij maar in alle stilte en in alle bescheidenheid weer tonen hoe het moet, dan maar geen ridderorde in de kouseband.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

85
Weten jullie wat grappig is:

Laten vegetariërs meer scheten dan vleeseters?

Steeds meer mensen schrappen vlees van hun menu. Maar daar moet dan wel iets voor in de plaats komen. Meer groente, peulvruchten en vleesvervangers op basis van soja is de logische keuze. Maar laat je daardoor meer scheten?

Voedingsexpert Manon Wouters zegt in Metro dat dit inderdaad zo is. "Dat komt omdat vegetariërs meer groenten en fruit eten." Daar zitten meer vezels in. "De voedingsvezels uit groenten en fruit worden pas in de dikke darm afgebroken en daar kunnen gassen bij ontstaan. Hoe meer groente en fruit je voeding bevat, hoe meer je scheet.”

Maak je geen zorgen, een scheetje is gezond. "Als je veel scheten laat, betekent dit dat je darmen hard aan het werk zijn”, vertelt Wouters. "Je afvalstoffen moeten namelijk worden afgevoerd, dus als je een scheet inhoudt, kun je klachten krijgen zoals vermoeidheid of buikkrampen. Als je scheten laat, is dat een goed teken. Je darmen zijn dan actief en dat is gezond.”

Bovendien is het minderen met rood vlees en vleeswaren altijd een goed idee, omdat het de kans op darmkanker verkleint. Zorg dan wel dat je genoeg omega-3, ijzer en vitamine B binnenkrijgt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

86
En dan nog een goeie tip zodat je geen verwarmde spiegel hoeft te kopen die op stroom werkt verwekt van steenkool!

Je kunt natuurlijk in drie minuten als een soldaat de douche in, inzepen en afspoelen. In zo'n korte tijd zal je badkamerspiegel niet beslaan. Maar als je gedurende de energiecrisis toch nog iets meer tijd durft te nemen voor je schoonmaakbeurt, dan dampt de douche je spiegel blind. Gelukkig is er een simpele oplossing.

Wil je jezelf onbeslagen en helder in de ogen kijken na de douchesessie: smeer de spiegel in met scheerschuim en haal het witte spul eraf met een zachte doek. De spiegel is hierna weer streeploos schoon, maar er blijft een vettig laagje achter, waardoor waterdamp geen vat meer kan krijgen op het glas.

Er zijn bij badkamerwinkels dure badkamerspiegels te koop met daarin een verwarmingselement. Dit is niet bedoeld om de badkamer te verwarmen, maar om de voorkomen dat de spiegel beslaat. Die heb je dus niet nodig. Een bus scheerschuim is genoeg.

Na een paar weken zul je merken dat het effect van het beschermende laagje langzaam minder wordt. Dan is het tijd om het scheerschuim er weer bij te pakken en hetzelfde trucje uit te halen.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

88
Door ‘liberale’ energiemarkt gaan prijzen hier harder omhoog

Dat de inflatie in Nederland veel hoger ligt dan gemiddeld in Europa, komt onder meer door onze sterk geliberaliseerde energiemarkt. Daardoor kunnen energiebedrijven in Nederland de hogere gastarieven veel makkelijker doorberekenen aan huishoudens, zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vrijdag werd bekend dat de Nederlandse inflatie volgens de Europese meetmethode is gestegen tot 17,1 procent op jaarbasis. Dat was volgens het CBS het hoogste cijfer ooit gemeten. Ook in het eurogebied was sprake van een record. Maar daar gaat het met een geldontwaarding van 10 procent wel om een veel lager cijfer. Van Mulligen legt uit dat er waarschijnlijk verschillende redenen zijn voor dit verschil. Wat ook een rol speelt is de manier waarop het CBS de energieprijzen meet. Die manier kan van land tot land verschillen. In Nederland wordt iedere maand gekeken wat het kost om een nieuw energiecontract af te sluiten. In normale tijden is dat volgens Van Mulligen een geschikte manier om de energieprijzen te meten. Maar nu kan het de inflatiecijfers extra opdrijven. In de praktijk hoeven lang niet alle huishoudens iedere maand een nieuw energiecontract af te sluiten. Rabobank-econoom Hugo Erken denkt dat het verschil in manier van meten waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak is van het grote verschil in inflatie tussen Nederland en andere eurolanden. Dat komt omdat er ook andere graadmeters zijn voor de toename van het prijsniveau en daar zijn de verschillen tussen landen kleiner. Die andere cijfers zijn alleen nu nog niet bekend. Erken bevestigt dat de sterke liberalisatie op de energiemarkt ook een rol kan spelen bij het sterke oplopen van de energieprijzen in Nederland. Hij wijst er verder op dat Nederland al jaren een echt gasland is. Voor onze energie zijn we hier veel meer afhankelijk van gas en minder van bijvoorbeeld olie. Dat pakt nu ongunstig uit omdat de gasprijzen veel harder zijn gestegen dan de olieprijzen.

89
fransg schreef:Ik zou mijn vuilniszak uit het raam kunnen kieperen omdat ik heb gelezen dat elders op de wereld de afvalverwerking hélemaal niet goed is georganiseerd.

;-)

Maar toch doe ik mijn best en werp ik 'm in de container en als die vol is, loop ik ermee naar de container een eindje verderop in de straat, of om de hoek.

Ik zou met de "in china doen ze het ook" logica de zak naast de container kunnen gooien waar de ratten en meeuwen er een troep mee maken, zoals sommige buren doen. Juist als anderen er al een troep van hebben gemaakt zou ik er ook mijn grote huisraad bij kunnen donderen, met die logica.

Maar ik doe het niet ;-)

Nu denk ik niet dat de hele wereld jaloers op mij wordt. Laat mij maar in alle stilte en in alle bescheidenheid weer tonen hoe het moet, dan maar geen ridderorde in de kouseband.
Hij is leuk
Afbeelding
, hoewel ik de vergelijking geniaal vind, loopt, excuseer, de vergelijking wel mank. Maar ik moest wel even nadenken en je had mij heel eventjes uit balans. En dat is toch op zich al een hele prestatie
Afbeelding
.

Afbeelding

90
bobbee schreef:Door ‘liberale’ energiemarkt gaan prijzen hier harder omhoog

Dat de inflatie in Nederland veel hoger ligt dan gemiddeld in Europa, komt onder meer door onze sterk geliberaliseerde energiemarkt. Daardoor kunnen energiebedrijven in Nederland de hogere gastarieven veel makkelijker doorberekenen aan huishoudens, zegt hoofdeconoom Peter Hein van Mulligen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vrijdag werd bekend dat de Nederlandse inflatie volgens de Europese meetmethode is gestegen tot 17,1 procent op jaarbasis. Dat was volgens het CBS het hoogste cijfer ooit gemeten. Ook in het eurogebied was sprake van een record. Maar daar gaat het met een geldontwaarding van 10 procent wel om een veel lager cijfer. Van Mulligen legt uit dat er waarschijnlijk verschillende redenen zijn voor dit verschil. Wat ook een rol speelt is de manier waarop het CBS de energieprijzen meet. Die manier kan van land tot land verschillen. In Nederland wordt iedere maand gekeken wat het kost om een nieuw energiecontract af te sluiten. In normale tijden is dat volgens Van Mulligen een geschikte manier om de energieprijzen te meten. Maar nu kan het de inflatiecijfers extra opdrijven. In de praktijk hoeven lang niet alle huishoudens iedere maand een nieuw energiecontract af te sluiten. Rabobank-econoom Hugo Erken denkt dat het verschil in manier van meten waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak is van het grote verschil in inflatie tussen Nederland en andere eurolanden. Dat komt omdat er ook andere graadmeters zijn voor de toename van het prijsniveau en daar zijn de verschillen tussen landen kleiner. Die andere cijfers zijn alleen nu nog niet bekend. Erken bevestigt dat de sterke liberalisatie op de energiemarkt ook een rol kan spelen bij het sterke oplopen van de energieprijzen in Nederland. Hij wijst er verder op dat Nederland al jaren een echt gasland is. Voor onze energie zijn we hier veel meer afhankelijk van gas en minder van bijvoorbeeld olie. Dat pakt nu ongunstig uit omdat de gasprijzen veel harder zijn gestegen dan de olieprijzen.
Interessant stuk, zegt hij ook nog wat over het inflatiemandje? Kwaaddenkenden hoor je wel eens zeggen door daar zaken juist in of juist uit te laten er geen goed beeld gegeven wordt hoe hoog of laag die inflatie is.

Afbeelding