Dat waren voor mij ook de molens waar ik ruim een half jaar naar heb zitten kijken voor ik een keuze gemaakt heb. De Mahlkonig oogde iets luxer met het mooie scherm en meer functies en Mahlkonig naam. Dat scherm brengt echter ook nog wel eens kuren met zich mee (slaat vast of software updates die het niet doen).
Uiteindelijk toch voor de simpelere Etzmax gekozen na een demo van Gilleko. Hoe langer ik hem gebruik, des te meer tevreden ik er over ben. De mooiste feature is niet in de specificaties terug te lezen; het maalsel valt volledig klontvrij in het midden van basket. Met een platte schijf is daar eigenlijk altijd een trechter voor nodig die wat koffie vasthoudt en wordt het naar één kant geworpen. De retentie bij een Etzmax is inherent laag door het ontbreken van zo'n tunnel naar de uitgang toe. De Mahlkonig houdt volgens dat artikel zo'n 6-8g vast wat voor thuisgebruik veel te veel is.
Voor de rest is het gewoon een super maler; snel, consistent maalsel en de GBW werkt top. Hij heeft inderdaad 2 pogingen nodig om een nieuw gewicht of instelling aan te leren, maar daarna is het altijd binnen +/- 0.1g. Doordat de maling zo reproduceerbaar is kun je ook goed expirementeren met verschillende bonen of afstellingen op de espressomachine. Het uiterlijk ben ik ook gaan waarderen; simpel maar effectief en slim ontworpen. De knoppen voelen ook prima aan net als de houder, al met al is het een degelijk gebouwd apparaat.
Lang verhaal kort; een downgrade van de espressomachine naar bijv. een Rocket Appartamento zou ik nog wel mee kunnen leven, maar zou niet meer terug willen naar bijv. een Specialita. Veel van de bovenstaande Etzmax voordelen zitten echter ook gewoon in de Light T (het time based model van de Etzmax). GBW is vooral workflow-technisch een fijne upgrade en eentje die ik ook niet zou willen missen
.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.