Re: Man en mes

711
Ypuh schreef: ma 10 okt 2022, 13:26 @Frans, je hebt natuurlijk Meesterslijpers om de hoek, waar je ook je nakiri vandaan hebt!
Ja klopt, daar heb ik weleens messen gebracht, is dan bijvoorbeeld maandag brengen, woensdag ophalen. Mogelijk doen ze het slijpen ter plaatse maar het is anders dan bij de slijper in Apeldoorn die een eigen methode heeft, een bepaalde hoek voor de basis en dan een iets andere hoek voor het randje. Je kunt de scherpe rand mooi zien, spiegelend glad en scherp. Bij de winkel is het gewoon inleveren bij de dames aan de kassa en later weer ophalen. Geen idee wie / welke methode / welke techniek wordt gebruikt dus veel minder leuk ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

713
cremalover schreef:
ErikvW schreef: ma 10 okt 2022, 08:32 Om even een mini tegengeluidje te laten horen op MAN en mes: deze dame heeft afgelopen weekend mijn Santuko van een verse scherpte voorzien. Leuke plek, gepassioneerde en zeer capabele dame. En voor een prettig tarief.

https://www.scherpeindje.com/

PS: op de foto's is ze 100x stoerder als in het "eggie".
Ik begrijp dat niet helemaal. Koop een paar wetstenen en slijp zelf je messen. Die dingen worden ook weer bot en dan kun je ze weer wegbrengen.
Als nu eens iets niet moeilijk is is het messen slijpen.Gewoon gevoel voor krijgen. Koop een paar goedkope messen en een stuk leer en begin te oefenen.
Daar ben ik mee bezig, maar de SG2 en HAP40 messe laat ik vooralsnog slijpen door een professional.

Afbeelding

714
gilleko B. schreef: ma 10 okt 2022, 19:57
cremalover schreef:
ErikvW schreef: ma 10 okt 2022, 08:32 Om even een mini tegengeluidje te laten horen op MAN en mes: deze dame heeft afgelopen weekend mijn Santuko van een verse scherpte voorzien. Leuke plek, gepassioneerde en zeer capabele dame. En voor een prettig tarief.

https://www.scherpeindje.com/

PS: op de foto's is ze 100x stoerder als in het "eggie".
Ik begrijp dat niet helemaal. Koop een paar wetstenen en slijp zelf je messen. Die dingen worden ook weer bot en dan kun je ze weer wegbrengen.
Als nu eens iets niet moeilijk is is het messen slijpen.Gewoon gevoel voor krijgen. Koop een paar goedkope messen en een stuk leer en begin te oefenen.
Daar ben ik mee bezig, maar de SG2 en HAP40 messe laat ik vooralsnog slijpen door een professional.

Afbeelding
Vandaag mijn tuinmes paar keer over mijn coticule getrokken.Kan weer misbruikt worden.
https://youtu.be/YHFcEMHOfUo

716
De laatste nabewerking op het lederen riembandje wat ik ooit van een kapper heb gehad geeft veel voldoening, die haalt evt. braampjes weer weg waardoor die scherper lijkt, zeker met kipdijfilet gaat het als door zachte boter.
Gaggia Orione - 1973 - Vibiemme Pistone 2017 in wederopbouw - Ceado E37s
Volg Adriaans koffiekar op fb.com/A3koffie
Op FB staan de openbare gelegenheden waar ik met koffie sta.

717
Joste schreef: zo 16 okt 2022, 22:46 Oppassen dus, bij jou in de tuin
Afbeelding
Nee hoor.Ik heb veel te veel messen.Ik heb een neiging tot verzamelen.Op een gegeven moment heb je een stuk of 100 messen liggen en dan vraag jeje een keer af " Waarom?"
Gebruik het spul nu voor van alles en nog wat.
Al die scheermessen(100+ had ik) ,koksmessen,zakmessen(30).
Wat moet een mens met 30 zakmessen? :shock:
Maar dan zie je zon mesje en dan denk je er weken over na.Doe het,doe het niet zeg ik tegen mezelf.
Meestal kocht ik het dan toch .Heb het nu beter onder controle.

718
cremalover schreef:
Afbeelding
Nee hoor.Ik heb veel te veel messen.Ik heb een neiging tot verzamelen.Op een gegeven moment heb je een stuk of 100 messen liggen en dan vraag jeje een keer af " Waarom?"
Maar dan zie je zon mesje en dan denk je er weken over na.Doe het,doe het niet zeg ik tegen mezelf.
Als ik nou 1 zakmes wil kopen, heb je dan een tip? Moet een mes zijn wat ik mee kan nemen in mijn broekzak.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

719
cremalover schreef:
Afbeelding
Ik begrijp het volkomen maar waarom messen dit nu veroorzaken is razend interessant en vast niet te begrijpen. Ik heb nu 4 messen en wil nog een vijfde, maar worden allemaal wel voor het gebruik gekocht.

Afbeelding

720
Ik heb ook 'maar' 3 messen (als je het broodmes en goedkope mes voor bevroren waren even niet meerekend). Heb onlangs een nakiri weggedaan omdat ik deze nooit gebruikte, dus mocht er ook weer wat leuk voor terugkopen van mezelf.

Eerste mes met een Japans (wa) handvat en bevalt uitstekend. Gekocht bij Meesterslijpers, daar kun je mij voortaan ook niet alleen meer achterlaten :lol:.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.