Re: Man en mes

721
de aanschaf van de twee Chris Reeve messen vond ik geweldig, het keukenmes dat ik daarna kocht is voor mij 'gewoon een mes' en hoewel ik het aanbod van Knives & Tools een poos nauw heb gevolgd is er verder niks dat me doet verlangen naar meer. Het kleine Chris Reeve mes gebruik ik vnl voor post openmaken, het grote ligt in mijn gereedschapskist met koffie-onderhoud-spullen. Nog niet nodig gehad eigenlijk ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

722
Ik heb nog een Herder mes in bestelling, een 1922 koksmes. Maar ze kunnen al driekwart jaar niet leveren. Maar goed, komt wel. Dat is de laatste die er nog in komt. Voor de rest heb ik naast een klein molenmesje alleen maar een aantal oude messen van mijn vader. Dat is al met al meer dan genoeg. Ik oefen nu met slijpen van die oudere messen op een wetsteen.

Een zakmes kijk ik soms ook nog wel eens verlekkerd naar, zoals die mooie van Gilleko laatst. Maar ik mis hem nog niet.

Ben wel weer gegrepen door een prachtige vulpen op Catawiki. Maar ja, zelfbeheersing he......
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

723
Wat mij opvalt dat hier in ieder geval de gemeenschappelijke deler koffie is, maar dat gaat klaarblijkelijk ook vaak gepaard met messen, brood en audioapparatuur. Er zit een verband tussen, maar hoe dàht nâh komp (clicheemannetjes " wat is mèn bal nou)?!?!.

Die Nakiri is wel makkelijk voor groente en kruiden, makkelijk langs de knokkels gevormd als een katteklauwtje.

724
Ypuh schreef:Ik heb ook 'maar' 3 messen (als je het broodmes en goedkope mes voor bevroren waren even niet meerekend). Heb onlangs een nakiri weggedaan omdat ik deze nooit gebruikte, dus mocht er ook weer wat leuk voor terugkopen van mezelf.

Eerste mes met een Japans (wa) handvat en bevalt uitstekend. Gekocht bij Meesterslijpers, daar kun je mij voortaan ook niet alleen meer achterlaten
Afbeelding
.
Shibata Kotetsu Battle Ship SG2 (7).jpg
Shibata Kotetsu Battle Ship SG2 (2).jpg
Zit te kijken, lijkt erg op het Bunka mes dat ik heb.
Afbeelding

Afbeelding

725
bobbee schreef: wo 19 okt 2022, 12:02
cremalover schreef:
Joste schreef: zo 16 okt 2022, 22:46 Oppassen dus, bij jou in de tuin
Afbeelding
Nee hoor.Ik heb veel te veel messen.Ik heb een neiging tot verzamelen.Op een gegeven moment heb je een stuk of 100 messen liggen en dan vraag jeje een keer af " Waarom?"
Gebruik het spul nu voor van alles en nog wat.
Al die scheermessen(100+ had ik) ,koksmessen,zakmessen(30).
Wat moet een mens met 30 zakmessen? :shock:
Maar dan zie je zon mesje en dan denk je er weken over na.Doe het,doe het niet zeg ik tegen mezelf.
Meestal kocht ik het dan toch .Heb het nu beter onder controle.
Als ik nou 1 zakmes wil kopen, heb je dan een tip? Moet een mes zijn wat ik mee kan nemen in mijn broekzak.
Als je iets zoekt dat niet in een clip aan je broekzak hoeft te hangen zeg ik Buck 110. Of 112. Mooi mes om te zien, degelijke sluiting die nooit inklapt tijdens gebruik en scherp. Tevens goed te slijpen. Ik had er ooit 4. :shock: :shock:
Nu nog een.Tevens met leren foedraal dus mooi achter aan jebroekriem te hangen als je een keer in de tuin bezig bent. :mrgreen:

Voor om het huis een BK-2. Niet te slopen en goed scherp te houden.

729
Grappig dat ik voor de 2e keer in mijn leven een boekje op mijn verlanglijstje gezet heb voor onder de kerstboom, en dat uitgerekend Gilleko daar weer mee aan komt zetten :lol:.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

730
gilleko B. schreef:Kost even wat meer, maar dan ga je er zuiniger mee om. Verzorg je zo'n mes goed dan heb je een bezit voor het leven.

Afbeelding
Dat klopt. Maar is eigenijk is dat zo voor ieder mes, ook de goedkopere Zwilling of Wüsthof. Die gebruik ik voorlopig nog.
(gisteren 12 zonnepanelen gekocht + de rest...genoeg geld uitgegeven zeg maar.
Afbeelding
)
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!