Re: gespot

2701
fransg schreef: di 25 okt 2022, 23:02
bobbee schreef: di 25 okt 2022, 22:50Volgens mij komt dat uit de advertentie op marktplaats?
Maurice1 schreef:
En met die energieprijzen van tegenwoordig zijn je groene boontjes
van 7 euro de kilo
zeker voor 7 euro nog niet gebrand.
Bobbee schreef:
Die 7 euro die genoemd wordt is de groene boon incl branden.
er staat dat de bonen 7 euro kosten en dat het branden zeker niet voor 7 kan.

Las ik het verkeerd?
bobbee schreef: di 25 okt 2022, 22:50 Ik bedoel eigenlijk dat het in de gesprekken niet zoveel uitmaakt hoeveel x het duurder is. Voor de 1 is het effect meer dan de ander.
Geheel mee eens.
Ik bedoelde dat er bovenop de zak groene bonen nog kosten komen voor het branden. Niet dat het branden nog eens 7 euro extra zou gaan kosten (aan stroom of gas in ieder geval).

@pti, interessante info! De waarde van koffie ligt gewoon hoger dan brood natuurlijk, en blijkbaar kost koffie branden relatief minder energie, waardoor het in het totaalplaatje minder impact heeft. Maar dan nog is energie een niet te verwaarlozen kostenpost denk ik. Het voorbeeld van de bakkers was verder puur even ter illustratie van hoe de energiekosten bij sommigen toch een groot probleem aan het vormen zijn.
Laatst gewijzigd door maurice1 op wo 26 okt 2022, 10:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Profitec Pro 700 met Lelit Flow Control | Acaia Orbit (Mazzer 33M) | Acaia Lunar 2021

2702
Ik brand ongeveer elke week ongeveer 3 verschillende bonen (275g) na elkaar.
Bij aanschaf vd brander (Jan 2019) heb ik een fles propaan van 10kg gekocht en die heb ik nog niet moeten vervangen. Propaan is hier in België niet echt duurder geworden in tegenstelling tot aardgas.
Verder draait mijn brander voor de koeling op 2 fans zoals bij een desktop en een ledlichtje om de bonen beter te zien in het kijkgat.
Of je nu 275g of 600g in de brander steekt gaat niet veel extra uitmaken qua propaan.
Dat valt dus mee voor de thuisbrander die zijn gerief heeft.
Je bespaart als thuisbrander vooral op de werkuren als het je hobby is, in België gaat vanaf 1 januari bvb de loonkosten voor vele werkgevers stijgen met meer dan 10% door de stijgende index. Reken dan nog eens dat de dollar nu 1 op 1 staat, dus ook 10% duurder tov de vorige periode. Gelukkig is de zeevracht nog gelijk tov de vorige periode maar nog steeds 3x de prijs van normale jaren.
De koffie index ( https://www.theice.com/products/15/Coff ... 298&span=3 )is aan het zakken maar is nog steeds hoog, namelijk 184 (de fairtrade minimumprijs is bvb 140) maar al heel wat koffie is nog gekocht aan de duurdere prijzen, de grote jongens gaan echter een boel koffie nog vastgezet hebben aan een lagere prijs. Ik zie bvb langs onze kostenkant op het werk op gebrande koffie voor 2023 soms stijgingen tot meer dan 30% tov juni 2022 op bepaalde koffies, slik

2703
Een Bezzera Strega voor half geld.

Kijk, dat zou nou eens leuk zijn als een 'ik ben een starter en wat is een leuke instap machine' topic opener zoiets zou kopen. Past binnen het budget, is ook historisch meer het begin van de espressoapparaten en met pressure profiling probeert menigeen zoiets te evenaren. Dus ja, als je wil starten, koop dit (of zoiets). En een goede maler. Dat dan weer wel.

2704
HeinK schreef: do 27 okt 2022, 19:43 Een Bezzera Strega voor half geld.
Er staat niet bij hoe oud deze is.

€975 zou ik geen "half geld" noemen

nieuwprijs is vandaag de dag €1.699 dus dan zou 'half geld" betekenen €849,50

En 5-10 jaar geleden was die minder duur...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

2710
fransg schreef:
omeCo schreef: vr 28 okt 2022, 23:26 Maarre….. een blindfilter bij een Strega?
Oh ja

Heel apart
Afbeelding
Ben eigenlijk wel benieuw of en hoe hij dat blindfilter heeft gebruikt. En of de winkelier hem dit geadviseerd heeft.