Re: Koffie in de krant of op het web

681
https://www.ad.nl/koken-en-eten/tot-hoe ... ~a214c059/

De ontdekking ;

Je kan dus best wat experimenteren om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.

Tot hoe laat kan je koffiedrinken zonder slecht te slapen?

Iedereen kent de wijze raad: geen koffie meer voor het slapengaan. Cafeïne zou je wakker houden, waardoor er van een goede nachtrust geen sprake meer is als je tot laat koffiedrinkt. Maar klopt dit echt? En geldt het voor iedereen? Wetenschapsexpert Martijn Peters zoekt het uit.

De ochtend starten met een vers kopje koffie is een gewoonte die dateert uit de 17de eeuw, toen de populaire drank voor het eerst zijn weg vond naar Europa. Koffie wordt gebrouwen van geroosterde koffiebonen. Die hebben wat weg van echte bonen, maar zijn eigenlijk de zaden van de koffiebes.

De rode of gele bes groeit aan de koffieboom of de Coffea. De populairste soort is de Coffea arabica. Het grootste deel van de wereldproductie is afkomstig van deze koffieboom. Al betekent dat natuurlijk niet dat elke kop koffie hetzelfde smaakt. Er is daarbinnen heel wat variatie mogelijk. Zo zal je kopje koffie steeds weer anders smaken, afhankelijk van het type koffieboon en hoe je die maalt, roostert of brouwt. Die zaken hebben allemaal invloed op de exacte hoeveelheden van de bestanddelen in het mengsel.

Kan koffie slapeloosheid veroorzaken?

Eén van die belangrijke bestanddelen in koffie: cafeïne. De meeste koffieliefhebbers die naar hun dierbare ochtendbrouwsel grijpen, doen het in de eerste plaats voor dit stofje, want cafeïne zorgt voor een toename in alertheid, energie en concentratievermogen.

Je lichaam neemt cafeïne op binnen het uur nadat je koffie hebt gedronken. Afhankelijk van hoe snel onze lever cafeïne afbreekt, kan het daar uren aanwezig blijven. En dat kan je ‘s avonds parten beginnen te spelen als je wil genieten van je nachtrust. Met cafeïne in je bloed blijft dat slaperige gevoel namelijk uit.

Om te weten welke invloed cafeïne precies heeft op je vermogen om in slaap te vallen, is het eerst belangrijk om te weten hoe die slaperigheid wordt veroorzaakt.

Normaal bindt de chemische stof adenosine in de hersenen aan de adenosinereceptoren. Dat vertraagt de activiteit van de zenuwcellen, met slaperigheid tot gevolg.

Ook cafeïne kan binden aan die adenosinereceptor en op die manier de toegang voor adenosine blokkeren. Daardoor ontbreekt niet alleen het slaperige gevoel, tegelijkertijd komt ook de productie van adrenaline opnieuw op gang. Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt daardoor effectief dat de consumptie van cafeïne het in slaap vallen bemoeilijkt, het totaal aantal uren slaap kan verminderen en de slaapkwaliteit kan verslechteren.

Tot hoe laat mag je koffie drinken zonder dat het effect heeft op je slaap?

Hoelang blijft dit effect van cafeïne je nachtrust dan precies verstoren? Ook Amerikaanse wetenschappers stelden zichzelf die vraag. Zij bestudeerden wat er gebeurt als je iemand 400 mg cafeïne laat consumeren net voor het slapengaan, 3 uur ervoor en 6 uur ervoor. Uit hun resultaten bleek dat cafeïne tot 6 uur voordat je naar bed gaat de slaapkwaliteit kan beïnvloeden.

Wetenschappelijk onderzoek toont verder aan dat dit drastisch kan verschillen van persoon tot persoon. De gevoeligheid voor cafeïne en hoe snel het lichaam cafeïne verwerkt kent grote individuele verschillen. Het kan dus zijn dat jij vele uren nadat je koffie hebt gedronken nog in je bed ligt te stuiteren, terwijl iemand anders 1,5 uur na zijn of haar laatste kop vlot indommelt. Je kan dus best wat experimenteren om te ontdekken wat voor jou het beste werkt.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

682
Jaren geleden logeerde ik bij een vriend die altoos vlak voor het slapen gaan een flinke beker oploskoffie maakt, poeier uit een potje, water uit de heet water kraan erbij, schep suiker, opdrinken en boem in slaap.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

683
De keren dat ik thuis in de avond een espresso drink na een etentje heb ik er eigenlijk nauwelijks last van. Dan heeft de wijn schijnbaar een sterker effect. Maar als ik in de namiddag een koffie op mijn werk neem heb ik er wel last van. Dan kan ik niet goed in slapen. Normaal gesproken drink ik na de ochtend geen koffie meer.
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

689
Pour-over
150
PAULIEN CORNELISSE

'En doe ook nog maar zo'n zak van die Ethiopische pour-over', zei de man in de koffiewinkel, en ik als medeklant besefte dat het koffiesnobisme in een nieuwe, hogere stratosfeer was terechtgekomen.

Blijkbaar was er iets met de Ethiopische pour-over, want de man zei: 'Hebben jullie 'm niet meer?' De jongen achter de balie zei 'no', en de man antwoordde joviaal: 'Never mind!'

Ik had wel een vermoeden wat pour-over zou kunnen zijn, maar ik googelde het toch en ik bleek gelijk te hebben: het is filterkoffie die je zelf opschenkt in plaats van dat het koffiezetapparaat het voor je doet.

Volgens pour-overfans is de koffiezetapparaatvergelijking heiligschennis, want pour-over is eigenlijk meditatie - je moet helemaal in het moment water van een specifieke temperatuur op de door jou uitverkoren gemalen boontjes gieten, en dat in het perfecte tempo. Niks knopje aan en pruttelen maar.

Ik wacht nu op een elitaire en dure reïncarnatie van de oploskoffie.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino