Goeie lungo met Sage Barista Express

1
Ik heb een tweedehands Barista Express aangeschaft om mezelf kennis te laten maken met een halfautomaat en ik loop tegen een probleem aan waarvan ik niet weet of het door mijn eigen fout komt, of doordat ik een kapot apparaat heb gekocht. Zouden jullie eens mee willen denken?

Het ding is: er stroomt enkel koffie bij maalgraad 14 (schaal 1-16); de doorlooptijd is dan ongeveer 28 seconden. Mijn initiële reactie was om nog grover te malen, maar hij zit al tegen de bovengrens aan (terwijl ik online juist lees dat fijner vaak beter is).

Dan een andere vraag: ik wil - naast espresso’s - ook graag Lungo’s kunnen zetten (ik vind de niet-perfect in balans zijnde smaak geen probleem, ik hou niet van americano's). Ik heb begrepen dat ik de koffie dan sneller moet laten doorlopen dan gebruikelijk door de maling grover te zetten, maar die stáát al heel erg grof dus.

Concreet is mijn vraag denk ik vooral: heb ik een kapot apparaat gekocht en zo nee, wat doe ik verkeerd? :P

Ik zou m het liefst gewoon professioneel laten instellen maar ik weet niet bij wie ik om hulp kan vragen omdat mijn automaat tweedehands is.
Laatst gewijzigd door likeabosch op za 17 dec 2022, 14:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Goeie lungo met Sage Barista Express

2
Zeker als het een tweedehands is weet je niet wat er "onderhuids" anders is ingesteld aan deze machines. Het kan zomaar zijn dat de vorige eigenaar de fabrieksinstelling van de maler heeft aangepast naar nog fijner, dat kan zonder gereedschap en is redelijk eenvoudig.

Het belangrijkste is smaak. Bij een goede dosering en kwaliteitskoffie is een doorloop van 28 seconden eigenlijk prima voor espresso. Maar smaakt deze ook OK?

Voor een maler instelling van de inwendige maler kan ik je wel helpen, ik heb deze machine zelf gehad en er behoorlijk aan gesleuteld. Mag ik vragen waar je ongeveer zit in het land?

Als je zelf geen twee linkerhanden hebt:
[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=QNvOcE4-VEo[/youtube]
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

3
Ik heb de zelfde machine en woon in Gouda.
Mocht ik kunnen helpen laat maar weten.
De genoemde YouTube link kan een wereld van verschil maken.
Ik kreeg het hier Zo fijn mee dat zelfs op stand 16 er niks meer door heen kwam.

Daarnaast maakt ook de gebruikte boon enorm veel verschil. Machine kan dus wel degelijk nog prima zijn.

Groet.

Joas

4
Leuk! Een nieuwe machine. En de Sages zijn best goed, zolang ze het doen en je ze niet hoeft te reviseren! Niets mis dus. Maar nu aan de slag.

Ik zou om te beginnen even kijken naar de filterbakjes. Volgens mij komen die Sages met pressurized en non-pressurized filterbakjes. Het verschil is dat de pressurized filterbakjes tegendruk geven, zodat je daarmee dus ook voorgemalen supermarktkoffie kan gebruiken. Maar als je zelf gaat malen en die bakjes gebruikt, dan slaat je puck soort van dicht. De tip is dus om ook even te kijken wat voor bakje je gebruikt.

Tip twee zou zijn om je verder niet te druk te maken over de lungo. Het begint met een mooie espresso en controle over het apparaat en de rest volgt vanzelf.

En dan tip drie..... The scary part. Your initiation into real coffee making!

Piston is een Engels woord en het betekent zuiger. Zoals in het motorblok van jouw auto (tenzij je elektrisch rijdt) en in de espressomachine van Ome Ko. Of is het Ome Co? Nu ja, het gaat erom dat een piston onderdeel uitmaakt van de hevelmachines. Je weet wel, uit het zuiden van Italië, waar je aan de bar een goede espresso kan drinken.

Nu ik het er toch over heb, daar komt ook de enkele espresso vandaan. Want de piston was nogal klein en tegenwoordig hebben we graag wat meer in ons kopje. Maar waar was ik?

Het onderdeel waaraan je refereert is dus geen piston, maar een filterdrager, dan wel portafilter.

Ik zou zeggen, expirimenteer heel veel met dit apparaat. Je krijgt vanzelf een gevoel van upgraditis. Wellicht zelfs naar een pistonmachine???

5
Dankjewel voor al jullie tips (en het hart onder de riem :D )

Ik heb de instructies van de video opgevolgd en waarempel, die stond inderdaad erg maf ingesteld. Heb m voor nu even terug naar "het gemiddelde" van 6 gedraaid. Dank dank dank voor dit advies.

Nu nog even verder zoeken naar de perfecte smaak. Ik heb al flink wat niet-lekkere koffie gedronken de afgelopen dagem en mijn man heeft zijn nespresso apparaat maar weer op het aanrecht gezet want hij is nog niet overtuigd, maar ik moet en zal die perfecte espresso (/lungo) zetten met dit apparaat. Ik woon zelf in Oegstgeest, mocht er iemand om de hoek wonen...

7
Fijn dat het geholpen heeft.
Laat je niet te snel ontmoedigen. Toen ik een jaar geleden met de sage begon ging het eerst ook voor geen meter.
De eerste paar zakken waren gewoonweg echt smerig en alleen geschikt voor de gootsteen….
Wat betreft de bonen: kies er één die je lekker vind en probeer daar eerst goed mee overweg te kunnen.
Zou je wel aanraden om bonen met een brand datum i.p.v. tht datum te kopen.
Na een week of 8 worden ze echt minder van smaak.

8
En mijn ervaring is dat mensen die starten met het zelf serieus espresso maken de traditionele 'Italiaanse espresso' lekker vinden. Start daar dus mee. Dat zou de "Vintage Espresso Melange" kunnen zijn van https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/, of de budget koffie "Initio Mild" van https://www.fascino-coffee.com/.
Ga daarna opzoek naar de andere smaakjes.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

9
Dirk Jan schreef: za 17 dec 2022, 21:41 En mijn ervaring is dat mensen die starten met het zelf serieus espresso maken de traditionele 'Italiaanse espresso' lekker vinden. Start daar dus mee. Dat zou de "Vintage Espresso Melange" kunnen zijn van https://www.hoofdkwartier-koffiebranderij.nl/, of de budget koffie "Initio Mild" van https://www.fascino-coffee.com/.
Ga daarna opzoek naar de andere smaakjes.
Dit is een hele goede tip. Als aanvulling zou ik, ook van het Hoofdkwartier, de Black Betty bonen willen adviseren. Ik heb zelf een Sage Barista Touch wat buiten een touch screen grotendeels dezelfde machine is als die jij hebt.

De Black Betty bonen zijn zeer vergevingsgezind, ook voor de ingebouwde maler van de Sage als je nog relatief nieuw in de half automaten bent.

Dit is puur uit ervaring ;)
Coffee, sleep, Coffee, repeat