Distributie en puck prep

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 05 jan 2023, 13:47

Dat is mooi! Het harken is alleen om het maalsel los te maken. Em gelijk te verdelen om vervolgens via tamp inelkaar te drukken. Of dat nu met een dikke of dunne naald gebeurt is om het even.

Vroegah maakte men een trechter van een plastic slagroombakje. De onderkant van zo'n bakje eraf snijden zodat die als trechter in het bakje valt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor bobbee » do 05 jan 2023, 13:50

Oude opname van mij met een plastic bekertje afgezaagd tot trechter.

https://youtu.be/b4cszSiVv6c
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 872
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Ypuh » do 05 jan 2023, 17:21

Jullie moeten zelf weten waar je het geld aan uitgeeft natuurlijk maar een gepolijste ring gaat het echt niet beter doen dan de prima gladde afwerking van een nette aliexpress ring. Maalsel wat ergens tussendoor glipt gebeurt ook niet. En een dunne naald gaat niet beter roeren dan...een dunne naald.

Heb 2 dosing ringen (1 rvs 51mm en 1 van rvs met magneetjes) van Aliexpress en 1 van DiRossi 58mm (gepolijst). Gepolijst is mooi maar maalsel minder blijft hangen daardoor ofzo, no way.

Ik heb een stirrer van Aliexpress met ietsje stijvere dikkere naalden dan de versie met dunne gitaarsnaren van Bplus. Beide geven hetzelfde verbeterende effect voor de extractie van koffie en die met stijve naalden werkt misschien nog wel een eenvoudiger omdat de naalden niet buigen.

Kortom je kunt prima uit de voeten met aliexpress spul, dit voor degenen die stil meelezen hier en denken dat ze iets duurs nodig hebben.
Of het door het ontwerp komt of door het polijsten maakt me weinig uit verder, maar er blijft niets hangen bij de Barista Hustle ring en er bleef altijd een beetje hangen bij de Aliexpress ring.

Het meeste wat ik van Aliexpress heb is uiteindelijk wel op een teleurstelling uitgelopen en er zijn bijna altijd wel betere producten verkrijgbaar. Wat iets kost vind ik persoonlijk minder interessant. Of iemand het waard vind is een persoonlijke keuze. Prijs wordt pas een ding als het duurder is zonder meerwaarde.

Voordeel van Ali is dat je iets kunt uitproberen zonder dat het meteen de hoofdprijs kost. Zo ligt er een dosing cup in de la niets te doen en wat andere single-dose accessoires die me een SD-maler bespaard hebben. Ik ben van een tampingstation naar een simpel matje gegaan en heb een wat luxere doseerring gekocht omdat ik die wel graag gebruik i.c.m. het goedkope WDT tooltje van Arjen. Ook heb ik zo'n leveler van Ali die voor een tientje prima z'n werk doet, daar heb ik dan weer geen noodzaak voor een OCD te gaan o.i.d.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5654
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 05 jan 2023, 18:29

Jullie moeten zelf weten waar je het geld aan uitgeeft natuurlijk maar een gepolijste ring gaat het echt niet beter doen dan de prima gladde afwerking van een nette aliexpress ring. Maalsel wat ergens tussendoor glipt gebeurt ook niet. En een dunne naald gaat niet beter roeren dan...een dunne naald.

Heb 2 dosing ringen (1 rvs 51mm en 1 van rvs met magneetjes) van Aliexpress en 1 van DiRossi 58mm (gepolijst). Gepolijst is mooi maar maalsel minder blijft hangen daardoor ofzo, no way.

Ik heb een stirrer van Aliexpress met ietsje stijvere dikkere naalden dan de versie met dunne gitaarsnaren van Bplus. Beide geven hetzelfde verbeterende effect voor de extractie van koffie en die met stijve naalden werkt misschien nog wel een eenvoudiger omdat de naalden niet buigen.

Kortom je kunt prima uit de voeten met aliexpress spul, dit voor degenen die stil meelezen hier en denken dat ze iets duurs nodig hebben.
Of het door het ontwerp komt of door het polijsten maakt me weinig uit verder, maar er blijft niets hangen bij de Barista Hustle ring en er bleef altijd een beetje hangen bij de Aliexpress ring.

Het meeste wat ik van Aliexpress heb is uiteindelijk wel op een teleurstelling uitgelopen en er zijn bijna altijd wel betere producten verkrijgbaar. Wat iets kost vind ik persoonlijk minder interessant. Of iemand het waard vind is een persoonlijke keuze. Prijs wordt pas een ding als het duurder is zonder meerwaarde.

Voordeel van Ali is dat je iets kunt uitproberen zonder dat het meteen de hoofdprijs kost. Zo ligt er een dosing cup in de la niets te doen en wat andere single-dose accessoires die me een SD-maler bespaard hebben. Ik ben van een tampingstation naar een simpel matje gegaan en heb een wat luxere doseerring gekocht omdat ik die wel graag gebruik i.c.m. het goedkope WDT tooltje van Arjen. Ook heb ik zo'n leveler van Ali die voor een tientje prima z'n werk doet, daar heb ik dan weer geen noodzaak voor een OCD te gaan o.i.d.
Dat tampingstation wat ik onlangs middels Aliexpres heb gekocht is wel van goede kwaliteit en ik heb het nog nergens anders gezien. Die roerstokken en spiegeltjes kan ook weinig mee mis gaan. Maar als iemand wat uitvindt, dan heb ik altijd de neiging om dat ding dan te hebben. Afwijking denk ik maar ik denk dat ik die met Ype deel. Het is zo van, stel, Frans Goddijn vertelt wat over koffie, dan koop ik dat verhaal liever bij hem dan bij bijvoobeeld bij een Albert Verlinde die dat tijdens een RTL boulevard kopieert en verteltAfbeelding

Afbeelding



Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5654
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 05 jan 2023, 18:35


Jullie moeten zelf weten waar je het geld aan uitgeeft natuurlijk maar een gepolijste ring gaat het echt niet beter doen dan de prima gladde afwerking van een nette aliexpress ring. Maalsel wat ergens tussendoor glipt gebeurt ook niet. En een dunne naald gaat niet beter roeren dan...een dunne naald.

Heb 2 dosing ringen (1 rvs 51mm en 1 van rvs met magneetjes) van Aliexpress en 1 van DiRossi 58mm (gepolijst). Gepolijst is mooi maar maalsel minder blijft hangen daardoor ofzo, no way.

Ik heb een stirrer van Aliexpress met ietsje stijvere dikkere naalden dan de versie met dunne gitaarsnaren van Bplus. Beide geven hetzelfde verbeterende effect voor de extractie van koffie en die met stijve naalden werkt misschien nog wel een eenvoudiger omdat de naalden niet buigen.

Kortom je kunt prima uit de voeten met aliexpress spul, dit voor degenen die stil meelezen hier en denken dat ze iets duurs nodig hebben.
Of het door het ontwerp komt of door het polijsten maakt me weinig uit verder, maar er blijft niets hangen bij de Barista Hustle ring en er bleef altijd een beetje hangen bij de Aliexpress ring.

Het meeste wat ik van Aliexpress heb is uiteindelijk wel op een teleurstelling uitgelopen en er zijn bijna altijd wel betere producten verkrijgbaar. Wat iets kost vind ik persoonlijk minder interessant. Of iemand het waard vind is een persoonlijke keuze. Prijs wordt pas een ding als het duurder is zonder meerwaarde.

Voordeel van Ali is dat je iets kunt uitproberen zonder dat het meteen de hoofdprijs kost. Zo ligt er een dosing cup in de la niets te doen en wat andere single-dose accessoires die me een SD-maler bespaard hebben. Ik ben van een tampingstation naar een simpel matje gegaan en heb een wat luxere doseerring gekocht omdat ik die wel graag gebruik i.c.m. het goedkope WDT tooltje van Arjen. Ook heb ik zo'n leveler van Ali die voor een tientje prima z'n werk doet, daar heb ik dan weer geen noodzaak voor een OCD te gaan o.i.d.
Dat tampingstation wat ik onlangs middels Aliexpres heb gekocht is wel van goede kwaliteit en ik heb het nog nergens anders gezien. Die roerstokken en spiegeltjes kan ook weinig mee mis gaan. Maar als iemand wat uitvindt, dan heb ik altijd de neiging om dat ding dan te hebben. Afwijking denk ik maar ik denk dat ik die met Ype deel. Het is zo van, stel, Frans Goddijn vertelt wat over koffie, dan koop ik dat verhaal liever bij hem dan bij bijvoorbeeld bij een Albert Verlinde die dat tijdens een RTL boulevard kopieert en verteltAfbeelding

Afbeelding


Afbeelding


Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 544
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor Frup » do 05 jan 2023, 18:52

Amen.

Waar heb je trouwens de Duomo vandaan?
Niet dat ik hem ga kopen. Maar ‘voor het geval dat’. :D
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5654
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 05 jan 2023, 19:37

Amen.

Waar heb je trouwens de Duomo vandaan?
Niet dat ik hem ga kopen. Maar ‘voor het geval dat’. :D
Even mijn oude mails nagekeken. Blijkt dat ik het heb gekocht bij WB.coffee.
Ik heb het ding in juni 2021 gekocht voor onder de €200. Nu duurder, maar nu ook in het wit verkrijgbaar.

https://wb.coffee/product/duomo-the-eig ... tion-tool/



Afbeelding


Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor omeCo » do 05 jan 2023, 20:04

Normcore heeft een vergelijkbare tool voor vergelijkbare (iets lagere) prijs:

Normcore 58 mm verstelbare naalddistributietool V2 - Naaldtype koffiedistributietool - WDT distributeur Leveler Tool - Espresso naaldroerder https://amzn.eu/d/cJn3H4C

En op Etsy vond ik dit grappige uurwerkje:

Kijk eens wat ik op Etsy gevonden heb: https://www.etsy.com/nl/listing/1149205 ... hare_v4_lx

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5654
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor gilleko B. » do 05 jan 2023, 20:18

Goed gevonden die laatste!




Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Distributie en puck prep

Berichtdoor omeCo » do 05 jan 2023, 20:44

Goed gevonden die laatste!

Afbeelding
Ik had hem niet eerder gezien. Als het allemaal plastic fantastic is, zal het niet lang meegaan.


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron