Help, nog vrijwel geen goede bak koffie gezet.

1
Een tijd geleden heb ik een Ascaso Steel duo PID aangeschaft samen met een Eureka Mignon specialita maler.

Helaas lukt het ons nog steeds niet er een “perfecte” espresso/cappuccino mee te maken.
Streven is 15 gram bonen, 30 ml extractie tussen de 27 en 30 seconden.

De werkelijkheid;
Maler draait zo’n 9 seconden (Tijd verschilt per boon). ik krijg dan zo’n 11gram gemalen koffie die maar net past in de tweepersoons portafilter.
Ik heb 2 seconden pre-infusion ingesteld waarbij de koffie er bij de uitloop al na zo’n 8 a 9 seconden uitkomt. Bij 19 seconden is er al 30ml espresso.

De maler is afgesteld op de fijnste maalstand zodat de Ascaso het water er nog doorheen kan drukken. Fijner en het water loopt terug het waterreservoir in. We koken verse gebrande bonen.

Verder raakt de maler bij de laatste 2 merken koffie de laatste tijd regelmatig bij de uitloopt verstopt. Merken Boot en caffè TiraMisu.

Nu de vraag, doen wij iets verkeerd, heb ik niet de juiste spullen of is er iets anders mis?

Re: Help, nog vrijwel geen goede bak koffie gezet.

2
Probeer eens verse bonen.. 11gr en dan een vol mandje? Wow, dan gebruik je het verkeerde mandje, zoek even of je ergens de juiste maat voor jouw machine kan vinden van een IMS of VST bakje ( https://www.vanpommeren.nl of https://www.drtradingshop.nl/ ) een 16 of 18gr versie (of beide) Ik heb ook wel eens bij gebrek aan verse bonen, supermarkt spul gebruikt, maar daar kan ik geen fatsoenlijke koffie van maken, op de fijnste stand nog steeds veel te veel doorloop bijvoorbeeld, wat een waterig zurig bakje opleverde.
Het Hoofdkwartier is een idee, of iets kosten vriendelijker, De Koepoort, bij de laatste kun je een proefpakket met redelijke prijs kopen, dan heb je meteen een idee waar je het moet zoeken qua smaak en zo.

Je gebruikt toch wel een Tamper hoop ik?

3
Klinkt n beetje tegenstrijdig. Of het stroomt heel snel of helemaal niet. Zit daar niets tussen? Lijkt mij sterk. Met de specialita kan je echt fijn genoeg en de machine zou t ook prima aan moeten kunnen.

Ik zou gaan voor 17g in en 30/35 uit in +/-30 sec bij t malen echt mini stapjes nemen weeg de eerste paar keren je maalsel precies af zodat die variabele gelijk blijft. Dan moet je er echt uitkomen.

Zeker Boot koffie is goede koffie dus dat moet goed komen.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

4
Inderdaad. Dat filterbakje klopt niet.

Ten tweede even je molen uit elkaar halen.
Dat wil zeggen: bovenste maalschijfdrager er af. Dan weet je zeker dat je bij het fijner stellen geen boontje klem gezet hebt.

Als je gaat afstellen:
1. Alleen fijner stellen met draaiende motor;
2. Na elke verstelling een klein beetje (2 a 3 seconden) koffie weg malen. Dan weet je zeker dat 100% van je maalsel de nieuwe maalgraad heeft.

5
Misschien iets wat helpt over het teruglopen van het water in het waterreservoir bij het fijner malen. Het is normaal dat er water terugstroomt in het waterreservoir tijdens het zetten van espresso. Dat is water wat via het overdrukventiel (OPV) terug stroomt naar het reservoir, dit is zodat je de juiste druk in kunt stellen die je wilt. Het is niet de bedoeling dat al het water in het reservoir loopt, maar dat er wat water terugstroomt is niet erg.

9
Ik denk ook dat de TS met de gegeven adviezen een hoop kan.

Ik vroeg me nog een paar dingen af en hoop misschien nog wat te kunnen helpen.

Naast dat ik denk dat een groter filterbakje je al heel veel gaat helpen denk ik dat je je maler ook nog niet optimaal benut.
Je zegt dat de maler op één standje grover dan dat je je espresso machine verstikt (water wat terug loopt naar je reservior) toch al een erg snelle doorloop krijgt. Bedoel je dan één cijfer verschil op de draaiknop van je maler? Aangezien dit een traploze maler is kun je met hele kleine veranderingen een hoop bereiken. Als je maler gewoon normaal functioneert zou je met een paar millimeter draaien vanaf het punt dat je de machine verstikt, toch op een gegeven moment wel langzaam wat doorloop moeten krijgen. Probeer dus eens met kleine aanpassingen te zorgen dat je doorloop van espresso al wat meer tussen de 25 en 30 seconden komt.

Was je maler bij aanschaf gloednieuw? Ik heb bij mijn eigen nieuwe maler gemerkt dat die na enkele kilos koffie echt beter ging presteren. Dus mocht het na al het gegeven advies nog steeds niet lukken gooi dan eens 2 kg goedkope aldi bonen (wel in kleine porties natuurlijk ;p ) door je maler. en probeer het dan later nog eens.

Als laatste is het gebruiken van één soort boon heel verstandig, en dan zou ik ook kiezen voor een boon die van nature laag is in zuurgraad en aan de meer donkere kant van het brand spectrum zit. een echte medium boon kan gewoon toch nog wat lastiger zijn om optimaal te extraheren.

Als allerlaatste, niet opgeven! Het heeft bij mij ook maanden geduurd voordat ik fatsoenlijke espresso begon te zetten. Je blijft leren en gek genoeg komt het dan toch soort "vanzelf". ik hoef gelukkig eigenlijk nooit meer een espresso door de gootsteen te gieten ;)

10
Ligt dat nou aan mij? Iemand (TS) vraagt om advies, krijgt vragen en suggesties, en 0 terugkoppeling, geen antwoorden, geen resultaten, enkel stilte..
Ik word daar zo knorrig van :(
Ik zie het bij Tweakers ook regelmatig, in diverse subjecten, iemand met een 'dringende' hulpvraag, behulpzame lui die uitgedachte vragen stellen om meer informatie te verkrijgen om een mogelijke oplossing te kunnen bewerkstelligen, en hoppa, dode draad.
Waarom, wat bereik je er mee, als je een vraag stelt, volg dan de draad in ieder geval :shock: