Re: Wat drink je nu?

3771
Ik had ter variatie eens bij de Koepoort besteld, PNG & Tanzaniaanse Masista Tumaini, beide bonen mooi medium geroosterd, moest wel van 92c naar 94c om het beste smaak profiel te krijgen (heerlijk veel zoet, vooral die Tanzania bonen!), op 92c had vooral de Tanzania een scherp randje, net op de grens van aangenaam, maar op 94c helemaal weg, met een heerlijk zoet/super mild zuur smaak patroon.
Het is jammer dat de brand gradatie van de Koepoort zo verschilt per keer, qua prijs is deze set van twee bonen, zeker met deze smaak profielen, super!
De PNG komt heel dicht bij de Malabar van Het Hoofdkwartier, alleen is die boon vergevingsgezinder, de PNG heeft een heel smalle range waar ie uitblinkt. Wel erg lekker hoor!

3772
RoosW schreef:Ik had ter variatie eens bij de Koepoort besteld, PNG & Tanzaniaanse Masista Tumaini, beide bonen mooi medium geroosterd, moest wel van 92c naar 94c om het beste smaak profiel te krijgen (heerlijk veel zoet, vooral die Tanzania bonen!), op 92c had vooral de Tanzania een scherp randje, net op de grens van aangenaam, maar op 94c helemaal weg, met een heerlijk zoet/super mild zuur smaak patroon.
Het is jammer dat de brand gradatie van de Koepoort zo verschilt per keer, qua prijs is deze set van twee bonen, zeker met deze smaak profielen, super!
De PNG komt heel dicht bij de Malabar van Het Hoofdkwartier, alleen is die boon vergevingsgezinder, de PNG heeft een heel smalle range waar ie uitblinkt. Wel erg lekker hoor!
Mooi wat 2 graden verschil doet! Heb ik eigenlijk nog nooit mee geëxperimenteerd… als ik twee espresso’s achter elkaar maak, is de tweede vanzelf al iets warmer. Aard van de machine. Dus leuk om te proberen!

3773
omeCo schreef:
bobbee schreef:
omeCo schreef:Ik zie op Instagram een post langs komen van Little Roastery (nooit van gehoord
Afbeelding
): €5 korting op je eerste bestelling met de code: proefkorting.

Dat je het weet.
Vind ik uiteraard goede aanbieding l, maar moet vanuit het forum consequent zijn en vragen of je dit soort aanbiedingen in het topic daarvoor plaatst omdat je er werkzaam bent.
Afbeelding
Afbeelding
Zeker zal ik dat doen. Ik wist dat eerlijk gezegd niet. Kan jij het verplaatsen? Of verwijderen, ook prima.

Kleine nuancering: ik werk niet bij de branderij. Ik hang er een paar uur per week rond en doe wat als het lukt. Maar wat ‘warm hart toedragen ‘ betreft had ik een betrokken werknemer kunnen zijn
Afbeelding
Even voor de duidelijkheid, het is niet persoonlijk bedoeld maar echt vanuit forum want je bent een zeer gewaardeerd lid!
Afbeelding

Ik weet dat je vrijwillig daar rondloopt.

Zou je het zelf hier opnieuw willen neerzetten? Is makkelijker.

viewforum.php?f=23&sid=9d2ee9680bdbc13c5f2e040100662242
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3774
omeCo schreef: do 09 feb 2023, 10:06
RoosW schreef:Ik had ter variatie eens bij de Koepoort besteld, PNG & Tanzaniaanse Masista Tumaini, beide bonen mooi medium geroosterd, moest wel van 92c naar 94c om het beste smaak profiel te krijgen (heerlijk veel zoet, vooral die Tanzania bonen!), op 92c had vooral de Tanzania een scherp randje, net op de grens van aangenaam, maar op 94c helemaal weg, met een heerlijk zoet/super mild zuur smaak patroon.
Mooi wat 2 graden verschil doet! Heb ik eigenlijk nog nooit mee geëxperimenteerd… als ik twee espresso’s achter elkaar maak, is de tweede vanzelf al iets warmer. Aard van de machine. Dus leuk om te proberen!
Tja, dat vond ik dus ook, standaard staat ie op 94c (de Bianca) ik had hem naar 92c gezet na aanschaf omdat de temperatuur was waar ik aan gewend was wat betreft zetten van koffie. Dit is voor het eerst dat ik een aanpassing doe, na 6 bakjes met dat scherpe randje was het een experiment om te zien of het wat uitmaakte, en JOY, dat deed het. Ik had eigenlijk niet het idee dat die 2c heel veel zou uitmaken, maar dus toch. heb ook 96c geprobeerd, maar dan word het zuur erg versterkt, voorbij wat ik plezierig vind.

3775
Ik had nog wat onbekende groene bonen liggen. Enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat het arabic is. Heb ze van de week wat donkerder gebrande, tot op 2e krak en dat smaakt jonguh! Bevalt mij heel goed, keer op keer super extractie. Denk ook dat de Niche icm de Londinium 1 perfect is voor dit soort koffie.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

3776
bobbee schreef:Ik had nog wat onbekende groene bonen liggen. Enige wat ik met zekerheid kan zeggen is dat het arabic is. Heb ze van de week wat donkerder gebrande, tot op 2e krak en dat smaakt jonguh! Bevalt mij heel goed, keer op keer super extractie. Denk ook dat de Niche icm de Londinium 1 perfect is voor dit soort koffie.
Afbeelding
Die cremelaag ziet er rete en dan ook retemooi uit.

Afbeelding

3777
Even niet wat ik nu drink maar ‘wat drinkt de monteur die onze jaloezieën kwam repareren en wat gebeurde er een dag later’

Genoemde monteur werd gevraagd of hij een kopje koffie wenste (ik grijp iedere kans aan om m’n ritueeltje uit te voeren). Ja, dat leek hem wel wat, met een schuin oog op de Profitec. Zwart graag.

Ik maak een dubbel espresso van de Costa Rica Amapola Tarrazu Dark met een scheut heet water erbij.
De monteur drinkt z’n kopje leeg en geeft aan dit één van de lekkerste kopjes koffie ooit is.
En hij vertrekt naar zijn volgende klant.

Vanochtend heb ik een berichtje van de monteur:
“Dag Marco,

Ik kan die lekkere koffie maar niet uit mn hoofd zetten.
Mag ik vragen waar in Amersfoort je hem ook alweer vandaan had?

Groetjes,
Bo”

Geweldig toch?

3780
omeCo schreef: vr 10 feb 2023, 23:40

Ik maak een dubbel espresso van de Costa Rica Amapola Tarrazu Dark met een scheut heet water erbij.
Zeker geweldig!!
Het werd dus een soort Americano.
Als je het nog lekkerder wilt maken dan doe je eerst die scheut heet water in een kopje, even afkoelen en dan die espresso erop. Voorkomt verbranding en smaakt nog beter! 👍
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven