Re: De kosten die de pan uitrijzen

671
Bloem van de Jumbo is nog 0,99 cent. Dat was 0,53,iets later 0,85. Het is niet veel geld al met al voor een kg bloem en nog steeds betaalbaar, zo kijk ik er tegenwoordig naar. Laten we hopen dat voedsel beschikbaar blijft en betaalbaar liefst voor iedereen. Helaas is dat niet voor iedereen het geval...ik pleit voor verplichte lessen op school over omgaan met geld en de juiste keuzes maken. Volgens mij is de eerste les, iedere euro kun je 1x uitgeven. Wellicht dat met die kennis al een hoop armoede kan worden voorkomen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

672
Eigenlijk zou je een samenleving moeten zijn dat het helemaal niet nodig is. In andere landen in Europa waar het narionaal inkomen substantieel minder gelijk over de bevolking verdeeld is kan je armoede verwachten. Dat gaat vaak gepaard met een arme overheid. Zo'n land wordt dan "arm" genoemd. In Nederland doemen zich steeds meer geluiden op over armoede, voedselbanken, en dat de "middenklasse" steeds meer onder druk komt te staan. Dat is iets waarover ik mijzelf aanvankelijk verbaasde, en, mij intussen verontrust.

673
Ik ook maar ik verbaas mij ook over gezinnen met 2 of meer kinderen die het naar eigen zeggen, en ook zien, moeilijk hebben en de week erop er naast de 2 katten en hond weer een jonge pup is bijgekocht...
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

674
Ja dat is een probleem. Deze had ik denk ik al eens verteld: een vriendin die in Amsterdam Noord arme gezinnen hielp die in de problemen zaten, had ook een gezin waar ze in een tochtig huis de kachel hoog hadden staan omdat de meterslange slang in het tropisch terrarium darmklachten had en beslist op temperatuur moest blijven. En men rookte er ook zelf als een schoorsteen. Bier werd dan wel zeer goedkoop in grote kratten gehaald dus daar werd flink bespaard.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

676
In verband hiermee kreeg ik het volgende de bericht per WhatsApp binnen
Uit een interview in de krant van vandaag:

Hoi! / Vertel.

Ik heb geen geld om rond te komen. / Wat kun je niet betalen?

Zorg. / Daar is zorgtoeslag voor.

Huur. / Daar is huurtoeslag voor.

Energie. / Daar is energietoeslag voor.

Mijn kinderen. / Daar is kinderbijslag voor.

Ze hebben van alles nodig. / Daar is het kindgebonden budget voor.

De opvang. / Daar is kinderopvangtoeslag voor.

Ze hebben een laptop nodig voor school. / Daar hebben we een regeling voor.

Ze willen graag sporten, en ik ook. / Daar hebben we het sportfonds voor.

Maar dan kom ik nog steeds niet rond. / Dan kun je bijzondere bijstand aanvragen.

Maar ik ben alleenstaande ouder. / Daar hebben we de ALO-kop voor [de toeslag voor alleenstaande ouders in het kindgebonden budget].

Weet je hoe duur de tram is? / Daar hebben we de speciale pas voor.

En mijn eten? / De voedselbank.

En het ontbijt voor mijn kinderen? / Daar kun je sinds gisteren een supermarktbon voor aanvragen.

Maandverband? / Daar hebben we gratis uitgiftepunten voor.

Ik vind het moeilijk te overzien. / Daar hebben we een coach voor.

Ik bedoel: al dat geld, al die formulieren… / Daar hebben we een budgetmaatje voor.

Kan ik niet gewoon iets meer per maand krijgen? Dan kan ik het gewoon zelf regelen. Zou me sowieso heel veel tijd schelen. / Nee. Daarom hebben we al deze regelingen.

„Ik weet niet wie deze persoon is, maar ik kreeg deze e-mail vannacht om drie uur. Iemand ligt daar wakker van. Later zag ik dat de tekst gekopieerd is uit een LinkedIn-bericht van Albert Jan Kruiter, directeur van het Instituut voor Publieke Waarden

677
gilleko B. schreef: za 08 apr 2023, 14:00 Die voorbeelden ken ik ook en komen voor, maar vooralsnog durf ik het niet aan aan de hand van dit soort voorvallen, vast te stellen dat ervaren armoede in Nederland (voor een deel) te voorkomen is door de aankoop van een kleinere TV te doen of het niet nemen van een huisdier.

Afbeelding
Mijn tante leeft al decennia van de staat. Tuurlijk heeft ze het niet breed, maar ik heb in al die jaren niet de indruk gehad dat ze op een houtje moest bijten.
Maar ze gaat dan ook niet op vakantie en heeft geen auto of andere dure hobbies.
Weet ook niet of het wenselijk is als we dat collectief met belastinggeld sponsoren. :idea:
De koffie die je bij haar krijgt is dan ook gewoon Senseo ;)
Hedone Honne × Superkop × NanoFoamer PRO ☕

680
robinfcb schreef: za 08 apr 2023, 14:08
gilleko B. schreef: za 08 apr 2023, 14:00 Die voorbeelden ken ik ook en komen voor, maar vooralsnog durf ik het niet aan aan de hand van dit soort voorvallen, vast te stellen dat ervaren armoede in Nederland (voor een deel) te voorkomen is door de aankoop van een kleinere TV te doen of het niet nemen van een huisdier.

Afbeelding
Mijn tante leeft al decennia van de staat. Tuurlijk heeft ze het niet breed, maar ik heb in al die jaren niet de indruk gehad dat ze op een houtje moest bijten.
Maar ze gaat dan ook niet op vakantie en heeft geen auto of andere dure hobbies.
Weet ook niet of het wenselijk is als we dat collectief met belastinggeld sponsoren. :idea:
De koffie die je bij haar krijgt is dan ook gewoon Senseo ;)

Ik probeer daar zachtmoedig mee om te gaan, sinds ik dit soort onderzoeken/conclusies heb gelezen:

https://www.humanitas.nl/contentassets/ ... aarste.pdf

Maar dat blijft best een uitdaging, als ik zoiets lees als van die slang…
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60