Re: Mijn eerste 'gelukte' shot?

11
Melmvdg schreef: do 08 jun 2023, 11:04
Het enige waar ik me een beetje 'druk' om maak is de te lange pre-infuse tijd en het misschien iets wat te stropigere straaltje wat eruit komt. Maar de smaak is wel goed!
Indien smaak = goed, no worries!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Melmvdg schreef: wo 07 jun 2023, 21:20
GuidovW schreef: wo 07 jun 2023, 20:15 Dat klopt; teveel zuur: fijner malen, teveel bitter: grover malen.
Vind je hem te sterk; gebruik wat minder koffie.
Maar pas het liefst maar één variabele tegelijk aan! anders weet je niet wat nou de reden is van de smaakverandering.

Robusta geeft veel crema, Arabica geeft weinig crema.
Als laatste kun je nog spelen met de ratio. :arrow:

Okee helder thanks voor de mededeling!

Bij 'te sterk' en 'minder koffie' gebruiken dan ook fijner malen?

Ik denk niet heel veel meer aan doen.. misschien opzoek naar een lichtere roasted boon.

Dat ziet er keurig uit, hoor.
Antwoord; waarschijnlijk wel; je uitgangspunt is veranderd.
Maar 1 ding tegelijk - eerst minder koffie - dan beoordelen op smaak - dan pas maalgraad aanpassen.

Ik weet niet wat voor maler je hebt; sd of god.
Bij god gaan er een paar shots overheen, voordat je de nieuwe maalgraad in je pf hebt en echt proeft wat je hebt gedaan.
Het belangrijkste is dat je het lekker vindt en door te proberen ook de sweet spot van jouw bonen vindt.
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

14
Haha leuk om te horen thanks!

De maler is een Mahlkonig vario home. Geen idee of dat sd is of iets anders.

Wat ik me trouwens afvraag. Als je 18g koffie op 36ml uitloopt doseert, of 20g koffie op 40ml uitloop doseert, of 30g koffie op 60ml uitloop doseert, dat blijft kwa smaak (sterkte) toch allemaal hetzelfde, het enigste dat veranderd is het volume?

15
Melmvdg schreef: vr 09 jun 2023, 08:28 Wat ik me trouwens afvraag. Als je 18g koffie op 36ml uitloopt doseert, of 20g koffie op 40ml uitloop doseert, of 30g koffie op 60ml uitloop doseert, dat blijft kwa smaak (sterkte) toch allemaal hetzelfde, het enigste dat veranderd is het volume?
Indien je het filterbakje dat behoort bij de dosering maalsel gebruikt zal de extractie / smaak ongeveer gelijk zijn. Ik heb wel een VST filterbakje voor 25g maar ik denk niet dat ze ook voor 30g bestaan.

'sd' staat voor single dosing, dus dat de maler bedoeld is om bv 18g boontjes in te gooien om te laten malen met nul retentie als het even kan. Geen volle hopper erop.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

16
fransg schreef: vr 09 jun 2023, 09:02
Melmvdg schreef: vr 09 jun 2023, 08:28 Wat ik me trouwens afvraag. Als je 18g koffie op 36ml uitloopt doseert, of 20g koffie op 40ml uitloop doseert, of 30g koffie op 60ml uitloop doseert, dat blijft kwa smaak (sterkte) toch allemaal hetzelfde, het enigste dat veranderd is het volume?
Indien je het filterbakje dat behoort bij de dosering maalsel gebruikt zal de extractie / smaak ongeveer gelijk zijn. Ik heb wel een VST filterbakje voor 25g maar ik denk niet dat ze ook voor 30g bestaan.

'sd' staat voor single dosing, dus dat de maler bedoeld is om bv 18g boontjes in te gooien om te laten malen met nul retentie als het even kan. Geen volle hopper erop.
Ah ja ik heb er wel een kleine hopper op maar zonder doseerbak. Ik zet bijv. De timer op zoveel seconden dan de filterhouder eronder en klaar.

Ja precies. Ja ik hoef niet met 30g te gaan doseren maar ik wil gewoon het principe begrijpen. Als je het volume veranderd (30-40-50ml uitloop) maar je houd de ratio gelijk (1:2) (15g-20g-25g koffie) dan moet de smaak gelijk blijven lijkt mij?

17
Melmvdg schreef: vr 09 jun 2023, 13:17Ja ik hoef niet met 30g te gaan doseren maar ik wil gewoon het principe begrijpen. Als je het volume veranderd (30-40-50ml uitloop) maar je houd de ratio gelijk (1:2) (15g-20g-25g koffie) dan moet de smaak gelijk blijven lijkt mij?
Ik denk het niet.

Doseer je 14g en laat je er in 30s 28g espresso uit lopen dan gebeurt er wat anders dan wanneer je 25g doseert en er in 30s 50g espresso uitkomt. Er is in het tweede geval veel meer water door de puck gegaan dan in het eerste geval in evenveel tijd. Het filterbakje is wel dieper geworden maar niet bijna twee keer breder dus de flow in de puck is heel anders.

Maar probeer het eens, een 7g bakje, een 14g bakje en een 25g bakje (of 20g als je geen 25g kunt vinden).

18
fransg schreef: vr 09 jun 2023, 20:10
Melmvdg schreef: vr 09 jun 2023, 13:17Ja ik hoef niet met 30g te gaan doseren maar ik wil gewoon het principe begrijpen. Als je het volume veranderd (30-40-50ml uitloop) maar je houd de ratio gelijk (1:2) (15g-20g-25g koffie) dan moet de smaak gelijk blijven lijkt mij?
Ik denk het niet.

Doseer je 14g en laat je er in 30s 28g espresso uit lopen dan gebeurt er wat anders dan wanneer je 25g doseert en er in 30s 50g espresso uitkomt. Er is in het tweede geval veel meer water door de puck gegaan dan in het eerste geval in evenveel tijd. Het filterbakje is wel dieper geworden maar niet bijna twee keer breder dus de flow in de puck is heel anders.

Maar probeer het eens, een 7g bakje, een 14g bakje en een 25g bakje (of 20g als je geen 25g kunt vinden).
Ja dat zou ik kunnen proberen.
Misschien is het verschil wat te overdreven. Maar laten we zeggen 18g koffie op 36ml uitloopt in 30 seconden offff.... 20g koffie op 40ml uitloop in 30 seconden.

Wat zou het verschil in smaak kunnen zijn tussen deze 2 ratios?

20
Melmvdg schreef:
fransg schreef: vr 09 jun 2023, 20:10
Ik denk het niet.

Ja dat zou ik kunnen proberen.
Misschien is het verschil wat te overdreven. Maar laten we zeggen 18g koffie op 36ml uitloopt in 30 seconden offff.... 20g koffie op 40ml uitloop in 30 seconden.

Wat zou het verschil in smaak kunnen zijn tussen deze 2 ratios?
Doen en proeven.

Afbeelding