Re: Wat drink je nu?

4001
gilleko B. schreef: di 13 jun 2023, 16:53 Zo dan, eerste shot van zojuist ontvangen koffie van de maand van het Hoofdkwartier. 7 juni branddatum dus gelijk in de maler gekegeld, strike!!!. Peru La Lima Washed. Zat er een nog een rooie bij. Ga malingsgraad nog iets minder fijn maken, maar het lijkt wel ofwel dat mijn skills beter worden, ofwel dat de brandprofielen van het HK steeds aangenamer worden. Volle body met heerlijk fruitachtig zuur. Cacao en noten blijven achter op de tong. Die fruitachtige aciditeit is iets wat ik de laatste tijd wel in een koffie moet en wil proeven.

[emoji477]️
Zier er ook smakelijk uit!
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Re: Wat drink je nu?

4004
Een aantal weken espresso van het brandhuys. De Peru was lekker. De Bonito verrassend goed. Lekker zachte espresso uit de robot. Normaal ben ik niet zo van de filter branding in espresso. Misschien door het warme weer dat die goed bevalt. Geen idee.

Mijn nieuwste lifehack is heet water uit de volautomaat. Doordat dit een zacht stroompje is blijft het water mooi op het papieren filter liggen. En kan ik het water makkelijk op het juiste moment stoppen. Ik heb nu alleen gefilterd water in de volautomaat nodig. Anders had ik ook een keteltje op het fornuis staan of haalde ik water uit de Quooker.

Ikea theeglas past mooi onder de robot. Ook om het filterbakje in op te warmen en 1x te flushen.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding


Verstuurd vanaf mijn 2107113SG met Tapatalk

Re: Wat drink je nu?

4005
Hier begonnen aan een nieuwe zak koffie. Burundi Kayanza van Little Roastery. Me was aangeraden een hogere dosis te gebruiken zodat die iets grover gemalen kon worden. Pas twee espresso’s mee gemaakt. Een keer 21g koffie tot 59 gram espresso in 28 seconde en een keer 21 gram koffie tot 54 gram in 33 seconde (deze was 1 stapje fijner gemalen omdat ik hem de eerste keer net wat waterig vond).

Beide keren was de koffie al lekker. De tweede was net wat intenser dan de eerste. Citrus is goed te proeven maar niet op een vervelende manier. Verder ook veel zoet in de koffie! Ook erg fijn als het meteen redelijk goed zit en je niet een halve zak kwijt bent om ergens te komen 8-)
Bijlagen

Re: Wat drink je nu?

4006
Ik was op vakantie in Slowakije en heb daar van een lokale rooster een boontje uit Peru meegenomen (met 44e per kg is koffie in Slowakije niet bepaald goedkoop). Inmiddels ben ik door de zak heen.

Erg lekker. De citroen en grapefruit zijn duidelijk aanwezig, maar door een licht zoetje en bij een langere doorlooptijd is het geheel erg aangenaam.
(Geen idee waarom deze foto in de thumbnail ondersteboven staat)

Re: Wat drink je nu?

4007
gilleko B. schreef:Zo dan, eerste shot van zojuist ontvangen koffie van de maand van het Hoofdkwartier. 7 juni branddatum dus gelijk in de maler gekegeld, strike!!!. Peru La Lima Washed. Zat er een nog een rooie bij. Ga malingsgraad nog iets minder fijn maken, maar het lijkt wel ofwel dat mijn skills beter worden, ofwel dat de brandprofielen van het HK steeds aangenamer worden. Volle body met heerlijk fruitachtig zuur. Cacao en noten blijven achter op de tong. Die fruitachtige aciditeit is iets wat ik de laatste tijd wel in een koffie moet en wil proeven.
Afbeelding
Afbeelding


[emoji477]️
Nog steeds heerlijk drinkbaar!
Afbeelding


[emoji477]️

Re: Wat drink je nu?

4008
gilleko B. schreef:
[emoji477]️
Nog steeds heerlijk drinkbaar!
Afbeelding


[emoji477]️
[/quote]

Mooi hoor! Ik ben ook wat aan het stoeien om wat meer tijgerstrepen te krijgen. Ik lees toch wel dat men aangeeft dat dit betekent dat de extractie zo goed als perfect is. Maar ik merk ook dat dit voornamelijk ontstaat bij een vrij lange doorlooptijd. Hoe is dat voor jullie?

Ik merk voornamelijk het ontstaan bij een hele fijne maling en een doorlooptijd van ca 45 seconden en 36 gram uit na de eerste druppels. Natuurlijk verschilt het per boon maar ik heb het nog nooit gezien bij een tijd van 30 seconden en 19 gram in, 36 gram uit. Hebben jullie iets meer tips / handvatten?

Re: Wat drink je nu?

4009
Ook espresso's zonder tijgerstrepen kunnen een uitstekende
extractie hebben gehad. Heeft ook de te make met de afstand van de straal in het kopje. Soort koffie is ook een parameter. Mijn ervaring is wel als prewetting wat langer duurt de luipaarden vlekjes beter komen. Dus het duurt dan wat langer eer het straaltje in het kopje komt maar (net) geen overextractie.

[emoji477]️