Re: Etzmax

202
Welkom bij de club! Het eerste klontje uit een Etzmax moet ik nog tegenkomen.

Het is een beetje lastig uitleggen wat de Etzmax zo goed maakt. Het is niet de smaak, want daarin zitten geen grote verschillen t.o.v. een Mignon XL. Het is vooral het gebruiksgemak (de Acaia weegschaal, fluffy maalsel, dat het precies midden in het bakje valt, de stevige houder, consistentie etc). Die voordelen zijn een beetje lastig af te lezen van een lijst met specificaties.

Ik kan het niet simpeler uitleggen dan dat ik sinds de Etzmax niet meer gezocht heb naar andere malers. Op het gebied van smaak valt er vast nog wel een paar procent te winnen met een EG-1 of P100, maar dan ga je al snel richting single-dosing en meer dan €3.000. Beide zijn het niet waard voor mij.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

203
Lijkt me echt een topmaler, vraag me af of die weight functie het geld waard is (op tijd geeft vaak ook minimale afwijking dacht ik).

Vind de onderkant ook mooi en degelijk eruit zien alleen de bovenkant met die knopjes ziet er wel zwaar outdated uit. Dat houd mij wel tegen denk ik.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

204
De weeg functie geeft zo’n gemak in workflow. Je hoeft nooit meer na te wegen en hij geeft aan wat er uiteindelijk in het mandje is gevallen: Meestal spot on en max .1 gram nauwkeurig tot nu toe.

De looks kun je over twisten maar het voelt oerdegelijk en je krijgt heerlijke feedback van de knoppen
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

205
mr Blanc schreef: wo 09 aug 2023, 12:26 vraag me af of die weight functie het geld waard is (op tijd geeft vaak ook minimale afwijking dacht ik).
Hier geen afwijking. Als ik de maling of instelling aanpas dan zit hij er eerst iets naast, de keer erop vrijwel spot on en daarna spot on.

En als er eens 0.1g verschil lijkt dan is dat dermate miniem, helemaal nooit zal iemand dat verschil kunnen waarnemen of proeven in het resultaat. Ook al doordat de 0.1 in het display dan bijvoorbeeld 0.06 is hetgeen werd afgerond.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

207
OK hou maar op....jullie hebben mij overtuigd! Alleen weet ik niet of ik ooit het budget heb om voor die maler te gaan en 2ehands komen ze zelden voor...ik hou t maar bij kwijlen voorlopig!
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

208
Als je er heel simpel naar kijkt is de weegfunctie geen €700 waard t.o.v. een Lunar die €200 kost. Als je kijkt naar de workflow verbetering en consistentie dan is het wel degelijk een genot om mee te werken. Zou niet meer zonder willen.

Volgens mij de eerste keren dat ik de Etzmax zag vond ik hem oerlelijk. Na hem een paar keer gezien te hebben zwakte dat af en durf nu zelfs wel zo ver te gaan dat ik hem mooi vind. Het is een hoekig, functie-boven-vorm en eigenzinnig ding. Niet zo mooi als een Lagom of Weber Workshop, maar het design is lang en goed over nagedacht.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

209
Ik heb eindelijk eens de oude plastic 'cone holder' vervangen door de metalen versie.

Goeie aanleiding om de machine schoon te maken. Veel maalsel dat zich in de loop van de tijd in de ruimte had verstopt.

Vooral de smalle sleuf waarin de cone holder schuift moest ik schoonmaken, en nog eens schoonmaken, en nog eens, en tenslotte met een naald uitkrabben omdat de metalen versie er niet in wilde passen als niet het laatste kruimpje aangekoekt maalsel eruit was gepulkt.

Uiteindelijk schoof de cone holder er moeiteloos geheel in en was het verder weer in elkaar zetten een fluitje van een cent.

De ETZ staat nu braaf naast de Vectis zodat deze 18g maalt in de maalinstelling die perfect is voor deze machine en de andere (ik moest de naam even opzoeken, staat gelukkig op een plaat achterop de maler) de Hedone doet dienst voor de LR24. De Niche staat er voor spek en bonen bij (voor als ik eens een dagje of twee van huis moet) en de grote GRRR wordt ingezet na elke branding tbv het maalsel dat wordt getest op kleur met de Tonino.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino