Re: Wat drink je nu?

4312
omeCo schreef: ma 02 okt 2023, 10:47 Pumpkin Spice Latte met Peru Cajamarca boontjes en zelfgebrouwen Pumpkin spice siroop.
Ziet er goed uit, maar is dat niet zonde van je goede bonen? De toevoeging van melk, suiker en kruiden lijkt mij vooral geschikt om de smaak van inferieure koffiebonen te maskeren.
Quickmill 820 met 9 bar OPV en precisie filterbakje mod - Quamar T80 met single dose bellows en doserless mod - V60 - Aeropress - Delter Press - Handpresso - I-Roast 2 met verlaagd vermogen mod - Tonino

4313
Een goede espresso is de basis voor dit drankje. Is gewoon lekker denk ik, guilty pleasure...
Het is leuk om op basis van een goede espresso een lekker ander drankje te maken vind ik.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4314
fob schreef:
omeCo schreef: ma 02 okt 2023, 10:47 Pumpkin Spice Latte met Peru Cajamarca boontjes en zelfgebrouwen Pumpkin spice siroop.
Ziet er goed uit, maar is dat niet zonde van je goede bonen? De toevoeging van melk, suiker en kruiden lijkt mij vooral geschikt om de smaak van inferieure koffiebonen te maskeren.
Dat is één toepassing. Er zijn ook mensen die de goedkoopste wijn kiezen om een mooie stoofschotel mee te maken. Zelfde gedachte. Doe ik ook niet.

En bovendien heb ik in die siroop de nodige tijd en aandacht gestoken. Dan ga ik er geen slecht espressootje voor gebruiken. Want dat is ook zonde.

Het recept van de siroop staat voor geïnteresseerden op de website van Starbucks. Er bestaan talloze ‘betere’ varianten maar dit is het origineel. Lekker hoor. Voor een keer.

4317
Eerste paar kopjes gezet met boontjes van HK koffie van de maand.
Ik probeer er nog verschillende ratios mee maar wat een complexe koffie is dit, heel appart. Heel lekkere frisse appelzuurtje op het laatst maar de rest kan ik niet omschrijven.

Ik denk dat dit in de sweetspot een hele lekkere kan worden.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Bijlagen

4320
gilleko B. schreef:
bobbee schreef:Net weer heerlijke frisse filterkoffie gezet met die koffie uit Rotterdam. Ik ga daar een keer een proefpakket bestellen! Zo kan ik niet branden voor filter koffie.

Wederom switch gebruikt. (topding)

20 gram op stand 25 comandante

Water net van de kook opgeschonken met switch open 60 gram, bij 30 sec tot 120 gram. Bij 1:20 switch dicht en water van 75c opgeschonken tot 290 gram. Bij 1:45 switch open en laten doorlopen.
Hele zoete filterkoffie!
Afbeelding
Afbeelding
wie had dat gedacht, spicekix bonen alsnog als Filter goedgekeurd.

Afbeelding
Heb contact met dezr branderij, de witte zakken zijn specifiek voor filterkoffie gebrand, ultra light. Dus dat deze voor espresso niet werken is te verklaren.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’