Mignon Libra - maalt niet fijn genoeg

1
Ik heb recentelijk een Mignon Libra gekocht vanwege het GBW principe. Heerlijk, niks meer afwegen.
Daarnaast gebruik ik een Rocket classic (professionale) met een VST filter basket (17gr).

Voor de Libra gebruikte ik een Mazzer mini en vulde ik al mijn filter basket met 21gr. Als ik deze vulde met 17gr of 18gr dan raakte mijn koffie verdeler niet eens de koffie aan en was de doorloop te snel.

Nu met de Libra heb ik het nulpunt bepaald, daar minimaal de verstel op vanaf gedraaid en als ik nu mijn filter basket met 21gr vul dan lijkt er veel meer koffiw in te zitten vs de Mazzer. Daarnaast is de doorloop veel sneller.
Ik heb het gevoel dat deze dus gewoon niet fijn genoeg maalt. Eigenlijk bevalt mij de Libra dus nog niet. Daarnaast vind ik ook dat de portafioter houder van de Libra erg statisch is en veel koffie vasthoudt. Heeft niks met de fijnheid te maken, maar gewoon nog een puntje waar ik niet tevreden over ben.

Iemand nog tips voor mij?
Laatst gewijzigd door krizzziz op wo 27 dec 2023, 22:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: Mignon Libra - maakt niet fijn genoeg

2
Woog je de koffie na het malen met de mazzer? Deze is time based en door retentie kan iedere maling flink afwijken. Het nawegen kun je met de Libra ook doen ter vergelijk van je voorinstelling. (Kan zijn dat je hem een keer opnieuw moet kalibreren)

0 is bij Eureka een referentiekader en hoeft niet echt het nulpunt te zijn. Je kan lager gaan.

Statische portafilter houder is voor mij vaag, wat is je hinder?
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

3
Wat bedoel je precies met het nul punt bepalen? Is dat op het wieltje, of is dat echt totdat je de maalschijven hoort zingen?
Daarnaast is wat achtergrond info natuurlijk altijd welkom, zoals welke koffie/branddatum etc.

Dan als laatste, heb je de Libra al eens nagewogen? De Eureka's geven in de regel inderdaad mooi luchtig maalsel waardoor het wat meer lijkt dan het is. Je moet er zeker van zijn dat de molen ook daadwerkelijk 21gr geeft, overigens ben ik sowieso niet zo'n fan van hele grote filterbakjes, maar kun je wel mooie extracties krijgen als je er bijvoorbeeld 1 a 2 gram meer instopt?

Re: Mignon Libra - maalt niet fijn genoeg

4
Bedankt voor jullie eerste reacties!

Ja ik heb ook het maalsel van de Mazzer steeds nagewogen tot 21 gram. Had zelf van mijn Mazzer met doser een GOD maker gemaakt.

Terecht punt over de nul-stand van de Libra.
Ik heb molen idd op een nul-stand gekalibreerd wanneer de schijven gingen “zingen”.
Als ik vanaf dat punt dus minimaal de schijven wat grover draai (om van dat zingen af te komen) en die stand gebruik, dan “stikt” deze stand mijn Rocket niet met 21gr in de filter basket.

Ook ik heb het maalsel uit de Libra nagewogen. Zit doorgaan 0.1 a 0.2 gr. verschil tussen wat er echt in het filter basket zit en het gewicht waarop de Libra is afgesteld.

Die statische filterhouder drager is alleen irritant. Doet natuurlijk niks af aan de maalkwaliteiten.

Gebruikte koffie is een Monsooned malabar van een Lokale brander met branddatum 22-12

5
Tot nu toe heb ik nog nooit gehoord dat een specialita (of libra) niet fijn genoeg kon malen, sterker nog, men heeft met de specialita vaak de neiging om te fijn te malen als er niet wordt nagewogen.

Gezien het 21gr filterbakje ga ik er gemakshalve maar van uit dat je een bodemloze filterdrager gerbruikt en je dus zeker weet dat channeling niet de oorzaak is? Ik zou voor de zekerheid toch de bonen en het filterbakje uitsluiten om er zeker van te zijn dat het de koffiemolen is.

6
Branding is wat jong maar zou niet uit moeten maken met maling fijnheid. Heb je misschien een paar foto’s of video’s van de stappen?

De keren dat ik malabar gebruikte kon ik niet veel meer in het bakje dan het aangaf, dus 17g als ik m’n vst 17 gebruik.

Af en toe met light roasts heb ik een Libra vastloper maar verder eigenlijk nooit problemen met fijnheid zoals pti aangeeft.
“Coffee cannot disappoint, your expectations can”

7
Pti schreef: wo 27 dec 2023, 22:50 Wat bedoel je precies met het nul punt bepalen? Is dat op het wieltje, of is dat echt totdat je de maalschijven hoort zingen?
Daarnaast is wat achtergrond info natuurlijk altijd welkom, zoals welke koffie/branddatum etc.

Dan als laatste, heb je de Libra al eens nagewogen? De Eureka's geven in de regel inderdaad mooi luchtig maalsel waardoor het wat meer lijkt dan het is. Je moet er zeker van zijn dat de molen ook daadwerkelijk 21gr geeft, overigens ben ik sowieso niet zo'n fan van hele grote filterbakjes, maar kun je wel mooie extracties krijgen als je er bijvoorbeeld 1 a 2 gram meer instopt?
Hij schrijft volgens mij dat hij gebruikt VST filter basket (17gr) en gooit daarin 21 gr, dus bakje is niet te groot. Ik zelf gebruik 15gr vst bakjes en doe tussen 16.5 en 18gr erin.
Trouwens ik wist niet dat VST ook 17gr maat, maken. Ik heb 18, 20 en 25 volgens mij. een paar jaar terug was die zeker niet.
Ik denk dat 21gr zo en zo veel te veel voor 17gr basket, er mag 1.5-3gr meer vooral lichte bonen maar 4gr is al te veel.
Er klopt iets niet. Heb je mogelijkheid om uitlijning van je schijven te controleren? Als ze scheef staan dan klopt je maalsel niet meer in verhoudingen tussen sizing van korreltjes?
Nog een wild idee.... druk van je pomp, is het 8-9bar, heb je een mogelijkheid het te checken?
Laatst gewijzigd door namor op do 28 dec 2023, 13:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

8
De monsooned malabar is sowieso erg statisch. Bij 18 gram moet ik de monsooned malabar ook echt heel fijn malen om de extractietijd richting de 30 seconde te krijgen. Op mijn Specialita kwam dat neer op maalstand 0,5.
Ik gebruik voor de monsooned malabar een Lelit filterbakje van de 18-21 gram die iets tabs toe loopt. 18 in, 40 uit, in 28 seconde.
Lelit MaraX _ Eureka Mignon XL

9
namor schreef: do 28 dec 2023, 11:58
Pti schreef: wo 27 dec 2023, 22:50 Wat bedoel je precies met het nul punt bepalen? Is dat op het wieltje, of is dat echt totdat je de maalschijven hoort zingen?

Hij schrijft volgens mij dat hij gebruikt VST filter basket (17gr) en gooit daarin 21 gr, dus bakje is niet te groot.
Ik zie het nu, dat detail heb ik inderdaad over het hoofd gezien!

10
Nou het mysterie is opgelost hoor.
Ik dacht dat ik de Libra naar het nulpunt had toegedraaid omdat ik de “schijven hoorde zingen”. Bleek dat de schijven elkaar niet raakten, maar de filterdrager net met een bepaalde frequentie geraakt werd waardoor ik dacht dat het lichtjes de schijven waren.
Ik kon nog een volledige slag verder draaien, en nu “stikt” mijn Rocket weer als vanouds!

Ander vraagje tussendoor gezien de op werking over de VST filter. Zie bijgevoegde foto’s, dit is toch een VST filter?

Daarnaast, 21gr in het filter mandje zorgt voor goeee espresso. Of ben ik toch aan het overdosen?
Bijlagen