Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

6122
Ik heb het wel gemaakt van tarwe voor gebuik in het Biga voordeeg. Eerst gekiemd aantal dagen tot klein puntje te zien was van de kiem en daarna langzaam kurkdroog gemaakt in de oven op lage stand. Daarna malen in de graanmolen. Daar gaat dan iets van in het deeg en zou moeten zorgen voor extra voeding voor het rijzen en extra smaak. Ik heb er nog wat van en ga het zo weer toevoegen. Laatste keren niet gedaan, smaakte ook goed.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

6123
cremalover schreef: vr 29 dec 2023, 18:13
fransg schreef: vr 29 dec 2023, 14:52 Wat versta je dan onder 'mouten' -- gewoon even iets roosteren?
Klopt.Bedoelde eigenlijk geroosterd.Masr mouten klonk meer artisan :?
Ah, dat begrijp ik.
Bij het Tibetaansgerstebrood dat ik maak rooster ik het meel ongeveer 20 minuten in een pan tot dat het licht begint te verkleuren. Het doet wat, maar ik weet niet precies wat. Inderdaad, waarschijnlijk iets met voor-verteren.
Er staat er één in de pan dat ik gisteravond geroosterd heb en daarna water toegevoegd. Gaat straks in de oven.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6124
Vanmiddag eerst de Tibetaan gebakken. Daarna aan de pizza:

• 125 gram tarwe volkorenmeel, 125 gram tarwebloem
• 5 gram zout
• 10 gram baksoda
• 150 (60%) ml karnemelk
• 5 gram olijfolie.
• Tomatensaus
• Pesto
• Paprika uit glas met olijfolie
• 1 bakje sardientjes
• Fijngesneden ui
• Geraspte extra belegen kaas

• Bakplaat insmeren met olie.
• Meel mengen met zout in losse kom, dan de baksoda erbij.
• De olie en karnemelk in de losse kom erbij mengen. 60% hydratie. Totdat het een hanteerbare bal is.
• De bal op de plaat en met bloem bestrooien.
• Uitdrukken met hand en vingers.
• Topping: tomatensaus en pesto in de olie, paprika, gesneden ui, kaas en sardientjes over de gehele pizza. Olijfolie erover.
• Dit toegevoegd en in de oven: 5 minuten op 400°.
• Er voor is er gerstebrood gebakken, oven stond toen al op 180°. Plaat met brood er uit, nieuwe plaat met pizza erin en oven naar 450°. Haalde het dus net niet.

Maar: na 4 minuten begon de rookmelder te piepen! Stress bij vrouw en hond. Die de bijkeuken uitgewerkt en eerst de pizza veilig gesteld, toen de rookmelder van het plafond gehaald en batterij eruit.
Daarna rustig opscheppen, glaasje wijn erbij en eten maar.

En dus vergeten foto's te maken van het bakproces en resultaat. Maar die was weer een stap beter dan vorige keer.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6129
bobbee schreef: zo 31 dec 2023, 09:11 https://www.nhnieuws.nl/nieuws/329492/h ... -graveland

bakken met micro-organismen
:lol:

Gaaf. Als iets "oer" is en als het is volgend "oud recept" dan wéét je dat het goed is. Voor een "levend papje" staan mensen zelfs 's ochtends vroeg in pyjama op straat! Die denken niet "zal ik me eerst even aankleden", nee die worden wakker en rennen, vaak zonder huissleutels mee te nemen, de straat op naar de robuuste oer bakker die op natuurlijke wijze de zo gehate gluten afbreekt.
Wat ik wel héél erg vind is dat de opmaker van de krant geen idee heeft hoe de apostrof van 's Gravelande moet:
Zoiets geeft het verkeerde voorbeeld en onbewust pakken lezers dat op en die gaan het dan zelf ook FOUT doen. Geen wonder dat ons land achteruit gaat! Je ziet het aan alles!

De journalist die de tekst inleverde wist het wel:
Hopelijk valt dat menigeen op, dan kan de schade aan onze cultuur worden beperkt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6130
Ach Ja, sommige dingen verdwijnen en hou je nooit tegen. Des te mooier is het dat het bakken met een natuurlijk gistJE zijn weg terugvindt.

https://historiek.net/hoe-het-amerikaan ... de/161061/

Het Engels heeft veel teveel invloed op ons taalTJE. Maar onze verkleinwoordjes pakt niemand af! Daar steek ik een stokJE voor! Onze vrouwTJES raken we ook kwijt, daar trek ik een grensJE.

https://www.taalvakman.nl/post/2018/07/ ... inwoordjes
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’