Re: Timemore Sculptor 064 en 078

1013
Bij mij was het in het begin echt vechten met de molen, koffie spoot regelmatig alle kanten op :twisted:. Nu na een kilo of 10 geen laat meer van (soms een verdwaalde straal)
Instellen zit ik rond de 3… sommige bonen naar 2,5 en soms naar 3,5… maar met verschillende bonen eigenlijk altijd in die reeks.

Wat ik wel blijf houden is dat het bekertje statisch blijft.. dus het hele fijne blijft vaak bovenin de rand kleven.

1014
Ik merk dat na verloop van tijd (en dus kilo’s) de espresso steeds beter is geworden. Geen gesproei, een enkele keer daargelaten.
Een nieuwe zak medium gebrande bonen (Nº45 Guatemala Huehuetenango bijvoorbeeld of de Nº7 Costa Rica Amapola Tarrazu) start bij mij meestal op 2,5. Een lichter gebrande boon (momenteel de Nº24 Rwanda Liza) start meestal op 2,0 of net daaronder.
Afgelopen week twee keer coldbrew gemaakt. De eerste batch op stand 14 en 1000 rpm. Was aardig maar filteren was een ramp de tweede batch ging op stand 16 en 500 rpm. Wat een verschil!! Filteren ging vlot en het resultaat was een mooie heldere koffie, fris en lichtvoetig van smaak.

De opvangbeker is ook bij mij nog altijd wat statisch maar er valt mee te leven. Misschien moet ik eens een ander bekertje proberen. Op Etsy is al het een en ander te vinden.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

1015
SpeedyDH schreef: za 13 apr 2024, 09:06 Bij mij was het in het begin echt vechten met de molen, koffie spoot regelmatig alle kanten op :twisted:. Nu na een kilo of 10 geen laat meer van (soms een verdwaalde straal)
Instellen zit ik rond de 3… sommige bonen naar 2,5 en soms naar 3,5… maar met verschillende bonen eigenlijk altijd in die reeks.

Wat ik wel blijf houden is dat het bekertje statisch blijft.. dus het hele fijne blijft vaak bovenin de rand kleven.
op welke setting heb je de pinnetjes afgesteld, ik heb mijn 078s op -1 en dan is mijn espresso range 1,7 tot 2,3 ongeveer heb er niet veel verschillende bonen doorheen gegooid dus instelling is vooral afhankelijk van hoe vers de bonen zijn.

resultaten zijn idd veel beter dan in het begin maar is ook moeilijk vergelijken omdat de 11kg die er nu doorheen is heel geleidelijk is gegaan :)

Heb nog niet echt met de rpm gespeeld staat tot op heden op 1100 (in het midden)
Lelit Bianca V3, Timemore Sculptor 078s, 1Zpresso JX-Pro-S

1017
Maart3nL schreef:
SpeedyDH schreef: za 13 apr 2024, 09:06 Bij mij was het in het begin echt vechten met de molen, koffie spoot regelmatig alle kanten op :twisted:. Nu na een kilo of 10 geen laat meer van (soms een verdwaalde straal)

op welke setting heb je de pinnetjes afgesteld, ik heb mijn 078s op -1 en dan is mijn espresso range 1,7 tot 2,3 ongeveer heb er niet veel verschillende bonen doorheen gegooid dus instelling is vooral afhankelijk van hoe vers de bonen zijn.

resultaten zijn idd veel beter dan in het begin maar is ook moeilijk vergelijken omdat de 11kg die er nu doorheen is heel geleidelijk is gegaan :)

Heb nog niet echt met de rpm gespeeld staat tot op heden op 1100 (in het midden)
Hier ook het pinnetje 1 plaats naar links verplaatst.

1018
FrancisPavoni schreef:Dat statische vd beker verdwijnt bij mij als ik de bonen van tevoren drie keer besproei met water.
Dat helpt inderdaad. Ik vind het alleen teveel gedoe (wat het eigenlijk niet is) dus ik neem dat beetje statische maalsel op de koop toe.