Advies over accesoires

1
Hallo allemaal! Mijn eerste post op dit forum en ongetwijfeld niet de laatste.

Ik heb via marktplaats een oude Rocket Classic (incl. portafilters met enkele en dubbele uitloop en blindfilter) en een nóg oudere Mazzer Super Jolly aangeschaft. De portemonnee is al behoorlijk leeg, maar we zijn er natuurlijk nog niet. Daarom zou ik graag jullie advies ontvangen over de volgende punten, waarbij ik graag hoor wat je aan zou raden als geld niet per se een rol speelt en als, zoals in mijn geval, de kosten wél gedrukt moeten worden:
- mocht ik nieuwe maalschijven in mijn koffiemaler moeten zetten, waar koop ik die en hoe kom ik erachter of deze geschikt zijn voor mijn machine?
- ik woon in Amsterdam, waar het water uit de kraan over het algemeen zacht is, maar mocht ik mijn water willen ontharden, hoe doe ik dat het beste?
- welke weegschaal met timer heb ik nodig?
- welke tamper heb ik nodig?
- welk formaat melkkan heb ik nodig (vermoedelijk zal meestal voor één persoon, soms twee personen melk opgeschuimd moeten worden)
- welke bodemloze portafilter heb ik nodig?

Daarnaast hoor ik graag of ik in jullie ogen nog dingen over het hoofd heb gezien!

Groet,

Max

Re: Advies over accesoires

2
Gefeliciteerd met je aanwinsten!
maximiliaan schreef: vr 07 jun 2024, 16:07De portemonnee is al behoorlijk leeg, maar we zijn er natuurlijk nog niet.
Een onderhoudsbeurt zou een goed idee zijn. Ik ga met de Rocket van mijn vriendin daartoe minimaal eens in de twee jaar langs bij Peter van www.kafko.nl maar ook anderen doen wel onderhoud.
maximiliaan schreef: vr 07 jun 2024, 16:07 - mocht ik nieuwe maalschijven in mijn koffiemaler moeten zetten, waar koop ik die
Als je de juiste online koopt of bij Peter of bij HanR van ons forum dan zit je goed.
maximiliaan schreef: vr 07 jun 2024, 16:07 - ik woon in Amsterdam, waar het water uit de kraan over het algemeen zacht is, maar mocht ik mijn water willen ontharden, hoe doe ik dat het beste?
Een ontharder die je met een kilo zout af en toe regeneert is het goedkoopste. Ik heb (hier in Amsterdam) een BWT Bestmax waterfilter die ik af en toe vervang.
maximiliaan schreef: vr 07 jun 2024, 16:07 - welke weegschaal met timer heb ik nodig?
Nodig niks als je e.e.a. op je gevoel en op het oog doet.

Vele wegertjes van allerlei prijsklassen zijn mogelijk.
maximiliaan schreef: vr 07 jun 2024, 16:07 - welke tamper heb ik nodig?
Gewone 58mm, kun je vast wel bij Duikelman in Amsterdam halen.

Zij hebben ook andere spullen, melkkannen etc te over

-
maximiliaan schreef: vr 07 jun 2024, 16:07 - welke bodemloze portafilter heb ik nodig?
Duikelman zal die ook wel hebben, je kunt ook een portafilter dat je hebt laten uitboren.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Re: Advies over accesoires

4
-Maalschijven zou ik zeker doen, gewoon OEM mazzer schijven.
-Water in Amsterdam is verschrikkelijk voor een espressomachine, ik raad gebruik van de BILT oscar zakjes aan voor in het reservoir.
-Weegschaal, als het maar op de .1 gram nauwkeurig is, de rest is afhankelijk van je budget, 20 tot 200 €.
-Tamper is niet spannend, gewoon basic houden zeker als je bij de standaard filterbakjes blijft, 58mm of groter.
-35cl melkkan voor 1 cappuccino, een belvormig model van bijv. Motta of Isla.
-De dikte van de oren is van belang bij het kiezen van de juiste filterdrager.