5
door Cappo
Ik gebruik inderdaad nog steeds verse bonen uiteraard, doorloop is over het algemeen relatief kort. Terwijl de hoeveelheid water in mijn ogen eigenlijk teveel is... De hoeveelheid koffie is nagenoeg gelijk, omdat mijn Macap 9,3 seconden maalt, net zoals daarvoor. Uiteraard heeft de maalgraad daar ook weer invloed op, maar ook die is niet veel aangepast.
Kort en bondig, ik maal nog op ongeveer dezelfde maalgraad, dezelfde tijd als daarvoor, alleen de hoeveelheid water is aangepast naar meer als daarvoor. Terwijl ik nu een kortere doorlooptijd heb dan eerst, maar wel meer water doorloop heb... Schiet mij maar lek. Mijn "muizenstaartje" bij de pull is ook verdwenen, terwijl ik voor mijn gevoel de koffie zo'n beetje door de piston heen druk bij het tampen...
Als ik dan kijk naar hetgeen gebeurd is, wat ik daarna nog gedaan heb, lijkt het er toch ergens in de verte op dat de douchekop misschien ergens roet in het eten gooit. Maar dat is mijn zeer amateuristische kijk hierop. Ik kan me nml zo voorstellen dat als een douchekop een rubberen ring heeft die anders afdekt dan waar de machine om vraagt, dat er dan toch een andere pull ontstaat...? Wordt de druk dan anders? Of is de pressi door de douchekop vanuit de pomp anders? De structuur is nml wel heel anders van deze kop, dus kan ik me daar ook wat bij voorstellen.
La Scala Butterfly A1 - Macap MD4a - Motta melkkan & tamper - Walküre