Grotere maalschijven maar toch langzamer???

1
Goedemorgen allemaal,

Ik ben onlangs de gelukkige eigenaar geworden van een Eureka Mignon Turbo.
Hiervoor had ik een Specialita en omdat de stap van 55mm naar 65mm schijven zo geprezen wordt, mede door het relatief kleine prijsverschil, ben ik overstag gegaan.

De maler is een jaar oud en van een mede forumlid geweest.

Nu heb ik wat opstartproblemen met de Turbo, het is niet meteen liefde op het eerste gezicht zeg maar.

Nadat ik hem eens grondig schoon had gemaakt begon het avontuur van de juiste instellingen. Dit bleek toch een groter avontuur dan ik me had voorgesteld en gewend was vanuit de Specialita.

Ik had last van clumping, het malen ging vele malen trager en ik kreeg maar niet het juiste maaisel.

De boon die ik gebruikte: https://littleroastery.nl/products/special-nº8-el-limo

Hele lekkere koffie maar deze boon lijkt het apparaat erg te vervuilen/verstoppen.
Dus overgestapt op mijn andere boon:
https://littleroastery.nl/products/nº29 ... irgacheffe

Deze komt er wel beter uit geen clumping meer en de snelheid is beter maar nog steeds niet in de buurt van de Specialita.


Mijn vraag is nu concreet, waar kan het aan liggen dat de 65mm schijven van de Turbo en de hogere rpm toch er langer over doen om te malen?

Alvast bedankt voor het meedenken
Afbeelding



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Grotere maalschijven maar toch langzamer???

3
Twee dingen: de El Limo is een vrij licht gebrande boon. Die moet je dus vrij fijn malen. Daarnaast kan het zijn dat de bonen nog erg vers zijn. Ik weet dat er momenteel zoveel bestellingen binnenkomen dat de bonen bijna letterlijk de deur uit vliegen. Ze zijn dus echt heel erg vers. Misschien speelt dat bij jou ook een rol.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Grotere maalschijven maar toch langzamer???

5
omeCoffee schreef:Twee dingen: de El Limo is een vrij licht gebrande boon. Die moet je dus vrij fijn malen. Daarnaast kan het zijn dat de bonen nog erg vers zijn. Ik weet dat er momenteel zoveel bestellingen binnenkomen dat de bonen bijna letterlijk de deur uit vliegen. Ze zijn dus echt heel erg vers. Misschien speelt dat bij jou ook een rol.
De bonen zijn inmiddels alweer van brand datum 7 juni, dus dat zal het niet meer zijn denk ik.

En ik moet ze inderdaad malen de de meeste andere bonen.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Laatst gewijzigd door MichaelvDuuren op vr 05 jul 2024, 12:47, 3 keer totaal gewijzigd.

Re: Grotere maalschijven maar toch langzamer???

8
Barre Koffie schreef:El limo moet veel fijner gemalen worden dan andere bonen. Ik maal andere light roast afrikaanse bonen op 15 en de el limo op 11, op mijn df 64v. Meestal stel ik maar 1 of 2 puntjes bij. En fijner malen duurt langer.
Nee dat is zo hoor dat begrijp ik, maar in vergelijking tot mijn vorige maler die ik nog geen week geleden had, maal ik nu dus langer met grotere schijven en met rpm. Dat snap ik niet.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Grotere maalschijven maar toch langzamer???

10
Pti schreef:Als je aan single dosen doet zal het verschil in snelheid een stuk kleiner zijn dan met een volle hopper. Maar ik zou wel de uitloop en de anti-statische flap even controleren op verstoppingen, die kunnen er voor zorgen dat een molen langzaam wordt omdat hij zijn maalsel niet kwijt kan.
Ik heb inderdaad het idee dat hij snel verstopt inderdaad. Is er een manier om dit te verbeteren? Ik heb deze wel al twee keer schoongemaakt inmiddels…


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk