Eerste keer dat ik bij Friedhats een bestelling geplaatst heb maar ik krijg de zuurheid gewoon niet onder controle. Heb nu de colombia met beschrijving hazelnoot, melkchocolade en kers. Ik proef duidelijk kers maar met een aciditeit die ik er gewoon niet uit krijg. Is dit de bedoeling met deze bonen? Moet zeggen dat dit toch mijn ding niet is. Hou zeker niet van donkere bonen meestal medium en het lukte me altijd om weinig tot aangename aciditeit te verkrijgen. Dit proeft gewoon als kersen batterijzuur.
Momenteel: 19 in 42 out in 26 seconden maar heb ook al extractie’s geprobeerd tot 50 out of +35 seconden maakt geen hol uit.
Re: Friedhats zuur
3Friedhats is over het algemeen vrij fruitig van smaak. Kan goed zijn dat het niet helemaal je ding is.
Ik zou een 1:2 ratio aanhouden, 30 seconde doorloop vanaf de eerste drup. De laatste keer gebruikte ik 95 graden. Of eventueel drinken met wat melk als een cappuccino
Ik zou een 1:2 ratio aanhouden, 30 seconde doorloop vanaf de eerste drup. De laatste keer gebruikte ik 95 graden. Of eventueel drinken met wat melk als een cappuccino
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker
4Friedhats brand inderdaad behoorlijk licht maar ik krijg het zuurtje altijd goed onder controle. Wat voor maler heb je en wat voor filterbakje gebruik je want dat maakt ook een enorm verschil? En wat voor machine gebruik je want temperatuurstabiliteit bij de echt lichte brandingen maakt ook enorm veel uit. Lichte branding is leuk maar stelt hele andere eisen aan je apparatuur dan medium branding. Vaak wordt dit ten onrechte toegeschreven aan de bonen terwijl het bij de betere branders eerder de apparatuur van de gebruiker is die het probleem is. Daarnaast is een gemiddelde Colombia niet de makkelijkste boon omdat die zelf al vaak een hele fijne maling nodig hebben en dat maakt het allemaal niet eenvoudiger voor je maler.
Wat je nu omschrijft is pure onderextractie en is zeker wel weg te krijgen door alles goed op orde te hebben, mits je apparatuur hiertoe in staat is. Standaard filterbakjes zijn prut bij lichte brandingen, zeker als je een minder dan geweldige maler hebt. Doordat je daarbij grover moet malen verhoog je alleen maar de kans op onderextractie. Een goed high end filterbakje zoals een VST of Pullman die een hele fijne maalgraad nodig heeft kan de boel nog redden omdat die de extractie verhogen en wat onderextractie tegen te gaan. Daarnaast zou ik de temperatuur rond de 96-97C zetten om te kijken of dat ook helpt.
Ik zag iets van je over een Varia VS3 maar als dat je maler is dan zou ik me vooral ver weg houden van degelijke lichte brandingen want die is dan toch echt de grote beperking.
Wat je nu omschrijft is pure onderextractie en is zeker wel weg te krijgen door alles goed op orde te hebben, mits je apparatuur hiertoe in staat is. Standaard filterbakjes zijn prut bij lichte brandingen, zeker als je een minder dan geweldige maler hebt. Doordat je daarbij grover moet malen verhoog je alleen maar de kans op onderextractie. Een goed high end filterbakje zoals een VST of Pullman die een hele fijne maalgraad nodig heeft kan de boel nog redden omdat die de extractie verhogen en wat onderextractie tegen te gaan. Daarnaast zou ik de temperatuur rond de 96-97C zetten om te kijken of dat ook helpt.
Ik zag iets van je over een Varia VS3 maar als dat je maler is dan zou ik me vooral ver weg houden van degelijke lichte brandingen want die is dan toch echt de grote beperking.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
5Ok thanks, zal dit proberen momenteel zit ik op 94 graden, volgende keer is 96 graden proberen.Pti schreef: di 10 sep 2024, 16:38 Temperatuur omhoog is in zo'n situatie een beetje je laatste redmiddel.
6Ik heb inderdaad een Varia VS3 nog op dit moment. Machine heb ik een Rocket r58 cinquantotto wat een dual boiler is dus temp stabiliteit is uitgesloten. Momenteel 94 graden maar kan idd eens verhogen naar 96.Erik82 schreef: di 10 sep 2024, 17:49 Friedhats brand inderdaad behoorlijk licht maar ik krijg het zuurtje altijd goed onder controle. Wat voor maler heb je en wat voor filterbakje gebruik je want dat maakt ook een enorm verschil? En wat voor machine gebruik je want temperatuurstabiliteit bij de echt lichte brandingen maakt ook enorm veel uit. Lichte branding is leuk maar stelt hele andere eisen aan je apparatuur dan medium branding. Vaak wordt dit ten onrechte toegeschreven aan de bonen terwijl het bij de betere branders eerder de apparatuur van de gebruiker is die het probleem is. Daarnaast is een gemiddelde Colombia niet de makkelijkste boon omdat die zelf al vaak een hele fijne maling nodig hebben en dat maakt het allemaal niet eenvoudiger voor je maler.
Gebruik ook al een VST precision basket van 18g.
Dus de maler is op dit moment het probleem waarschijnlijk? Wil binnenkort wel gaan upgraden naar een big flat burr nog even doorsparen misschien nog even wachten met de lichtere brandingen dan was er nieuwsgierig naar
7Ja dan zit de rest wel goed inderdaad, alleen ga je met een flat 9 bar machine het nog wat lastiger maken en dat versterkt elkaar. De maler is hier echt de beperking zijn en is dit een stapje te ver. Gewoon genieten van medium branding en lekker doorsparen. Mijn setup heeft ook 15 jaar gekost om bij elkaar te sprokkelen. Het is zonde om veel tijd en geld te verspillen aan extra dure bonen als het niet echt een goed resultaat gaat geven.
Als je eenmaal een big flat hebt dan ga je wel merken dat het ineens een hele andere wereld is. Dan zijn "goedkopere bonen" weer veel minder lekker omdat alles uitvergroot wordt en kom je vanzelf weer bij de betere bonen uit . Dat is wel een nadeel dat alles duurder wordt maar ik geniet er wel veel meer van omdat je echt alles uit een boon kan halen. Als je van medium en donkerder houdt heeft het bijvoorbeeld ook totaal geen nut om een 98mm maler te kopen. Op dat punt moet je wel een beetje weten welke kant je op wil om de juiste keuze te maken en dan hoeft groter ook niet altijd beter te zijn.
Als je eenmaal een big flat hebt dan ga je wel merken dat het ineens een hele andere wereld is. Dan zijn "goedkopere bonen" weer veel minder lekker omdat alles uitvergroot wordt en kom je vanzelf weer bij de betere bonen uit . Dat is wel een nadeel dat alles duurder wordt maar ik geniet er wel veel meer van omdat je echt alles uit een boon kan halen. Als je van medium en donkerder houdt heeft het bijvoorbeeld ook totaal geen nut om een 98mm maler te kopen. Op dat punt moet je wel een beetje weten welke kant je op wil om de juiste keuze te maken en dan hoeft groter ook niet altijd beter te zijn.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
8Ik heb dit jaren terug ook gehad met de drie Afrikaantjes van Hoofdkwartier.
Toen was ik nog wel een newbie in de koffiewereld en was alleen medium tot dark roast gewend.
Na wat tips ( geloof vanuit hier ook) heb ik maalstand heel fijn ingesteld en iets langer doorlooptijd goede koffie uit geperst.
Nu drink ik nog bijna alleen light roast en ga ook maar eens shoppen bij Friethats..
Toen was ik nog wel een newbie in de koffiewereld en was alleen medium tot dark roast gewend.
Na wat tips ( geloof vanuit hier ook) heb ik maalstand heel fijn ingesteld en iets langer doorlooptijd goede koffie uit geperst.
Nu drink ik nog bijna alleen light roast en ga ook maar eens shoppen bij Friethats..