Gezamelijke inkoop van groene koffiebonen

1
Hallo allen,

Ik brand al een tijdje mijn groene boontjes en ben er -net zoals jullie- achter dat:
1. de prijzen voor goede koffie omhoog gaan.
2. dit een markt is waar volume telt
3. wij allemaal verse bonen willen

Dus kopen we niet te groot in, want verser. Klein inkopen = hogere prijs.
Maar wat als we nu eens gezamelijk inkopen, of nog beter: rechtstreeks bij een lokale koffieboer?

Doet iemand dit al?

Re: Gezamelijke inkoop van groene koffiebonen

4
Hmm, ik koop mijn groene bonen ook bij Koepoort of Hoofdkwartier (net ook weer 15kg binnen). Die eerste doet ook volume voordeel. De tweede heeft speciale aanbiedingen voor koffiepraat en soms ook gezamenlijke inkoopacties.

Ik kijk ook naar de kiloprijs en zie dat die stijgt en lager is in grotere volumes, maar met bovenstaande inachtneming vraag ik me af of er veel voordeel te halen valt en of het opweegt tegen het discussieren welke boon, apart verpakken/verzenden etc. Onder de streep praat je over een paar tientjes op een voorraad voor een half jaar.

Het leukste lijkt me brandprofielen/tips en tricks uitwisselen, maar zou het voor financieel voordeel niet gelijk doen. Voor de rest gun ik het bedrijfjes als Koepoort en Hoofdkwartier ook wel. Ik heb niet het idee dat ze ons het vel over de oren trekken en dat het bijna meer een gunst is die ze leveren dan dat ze er iets aan verdienen (dat zit toch eerder bij de gebrande bonen).

Wat ik mis is toegang tot de beste groene bonen, maar dat is ontzettend lastig om te bepalen en zullen ze ook niet snel verkopen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6
Ik zal hier ook ff mijn ideeën en ervaringen over delen:

De reden dat wij (vanuit Het Hoofdkwartier) groene bonen verkopen is omdat ik ook ooit een thuisbrander ben geweest. Het was toen, bijna 15 jaar geleden, verdomd lastig om groene bonen te krijgen, zeker als je verse oogsten wilde hebben. Je had eigenlijk als enige aanbieder in Nederland ongebrand.nl en ik was daarom ook heel blij toen een kleine locale branderij mij toegang gaf om af en toe wat groene bonen bij hun te kunnen kopen. Toen ik zelf koffie professional werd, was het voor mij eigenlijk een no-brainer om thuis- en hobbybranders ook toegang te geven tot mijn voorraad ruwe koffie.

Eerst begonnen we met gezamenlijke inkoopacties, hier via koffiepraat. Later toen onze webshop in een wat verder stadium van ontwikkeling was de uitbreiding om op die manier groene bonen te verkopen. Zodoende leveren we groene bonen en thuisbranders in hoofdzakelijk Nederland maar ik krijg ook andere landen binnen Europa.

Voor wat betreft inkopen bij de boer, dat is top en wij doen het ook al een tijdje, maar op kleine schaal is het transport een bijna even grote kostenpost als de inkoopwaarde van de ruwe koffiebonen. Dan zit je nog met allerlei import documenten, want in Europa groeit het niet en als laatste moet je -ter goeder trouw- je geld in een vreemde valuta overmaken naar iemand aan de andere kant van de wereld.
Dan laten we in het bovenstaande stukje nog even een stukje kwaliteit management buiten beschouwing. Wat wat kost het om samples te ontvangen, wie gaat ze branden en proeven en wie controleert er of dit overeenkomt met de koffie die uiteindelijk geleverd wordt. Ohja, en wat als dat niet zo is? En wat als er überhaupt niet geleverd wordt?

Misschien toch maar "gewoon" kopen bij een importeur van specialty coffee, bij heel veel heb je al een BTW/KVK nummer nodig om uberhaupt inzicht te krijgen op de prijzen, maar er zit een hele leuke in Amsterdam met een openbare prijslijst: https://www.thecoffeequest.com/europe/offerlist/
Aanbod nieuwe oogsten is op dit moment wat mager daar, maar vanaf €10 is er al wat mogelijk en vanaf ca €12 heb je al iets interessants dat je niet zomaar ergens anders kost.
Het uitgangspunt van Roastedbeans lijkt vooral de prijs te zijn, dus laten we in dit voorbeeld voor een old crop natural yirgacheffe gaan van €10,50.

60x10,50 = 630,-
Transportkosten = €70,-
BTW (9%) = €63,-
Kale kostprijs per kilo incl BTW €12,70

Dan moet je de koffie nog verpakken in een voedselveilige verpakking, die er ook nog een beetje knap uit mag/moet zien, moet er nog een doosje omheen. Op kleine schaal lukt dat wel om eea te recyclen, maar in een koffiebranderij moet je die spullen gewoon kopen, voegt ongeveer een euro per bestelling toe aan kosten. Tijd en energie zijn moet je jouw geval natuurlijk niet rekenen, maar om het sommetje "zakelijk nog even af te maken:"

Zakelijk gezien hebben wij dan nog opslagkosten (gewoon huurprijs vierkante meter) en vaste kosten (verzekering, nutsvoorziening etc) totaal toch al gauw €150 p/m2 p/jaar.
En natuurlijk een website, kosten voor betaalverkeer (iDeal) en bankkosten.

God verbied dat er nog wat verdient mag worden, want een dergelijke koffie zouden wij verkopen voor zo'n €16 p/kg, waar koffiepraters dan nog 10% korting op ontvangen. Een bruto marge van zo'n €2 per kilo, waar dan nog nog BTW én inkomstenbelasting van mag worden afgedragen. Zodoende zijn groene koffiebonen echt een service product....

TLDR: Leuk om te organiseren, maar kost een hoop tijd en er zijn risico's. Vooraf zorgen dat alle neuzen dezelfde kant op staan is belangrijk en genoeg mensen vinden zodat je niet meteen een jaar lang alleen maar dezelfde koffie drinkt.

7
RoastedBean schreef: wo 11 sep 2024, 17:58 Misschien heb ik geluk gehad, maar de kiloprijs gaat bij 60kg extreem omlaag.

Moet vaak voor werk op reis, bij de koffieboer is de prijs nog veel lager. Geloof me, er zit hier in nl een pittige marge op. Het is echt geen vrijwilligerswerk. Maar dit gezamelijk oppakken gaat alleen als we in de 'can do' springen.
Je zou dan bijv. vanuit Colombia bij een boer een zak van 60kg willen kopen, en die naar NL verschepen? Qua verzending en invoerkosten en nogmaals in NL verzenden kom je dan al aardig in de buurt van de prijzen die Koepoort rekent vermoed ik. Een tussenstap zou misschien nog zijn om 60kg rechtstreeks bij ThisSideUp te kopen, dat levert vermoedelijk ook al het nodige voordeel op.

Begrijp me niet verkeerd; ik vind het een super leuk initatief en mocht jij de risico's dragen en de bonen al in Nederland hebben en de kwaliteit goed bevinden, dan kocht ik vast wel 5-15kg van je over. Als je vervolgens een €2-3 marge gaat rekenen, dan is het voordeel t.o.v. Hoofdkwartier en Koepoort alweer weg denk ik. Meedoen met alle bijbehorende risico's (een boon kan ook simpelweg niet zo lekker zijn, of veel steentjes bevatten die mijn maler slopen tot spullen die niet geleverd worden of verrassingen bij het inklaren) zijn de €20-40 voordeel voor mij niet waard.

Ik heb al geaccepteerd dat zelf boontjes branden geen financieel voordelige onderneming is. Het leukste wat me zou kunnen overtuigen is een boontje branden die je anders zo snel niet vindt bij een NL brander, of waar ze hier bijvoorbeeld €45/kg voor vragen en je zelf voor €15 ofzo branden kunt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.