La Marzocco Mini nieuwe versie

1
Ik heb sinds medio maart de nieuwe La Marzocco mini thuis (en voor professioneel gebruik). Nu heb ik sinds het begin al problemen met het ‘thee’-water wat heel vies is! Ik gebruik BarLeDuc water in mijn machine, uit de zetgroep komt deze er goed uit, in de zin van de smaak is goed, uit de heet water groep komt het water er heel chemisch uit en echt niet te drinken. Ik heb hem al regelmatig flink doorgespoeld, maar dat maakt geen verschil. Ik heb de leverancier (ESW denhaag) ook al gecontact, maar telefonisch hebben ze er geen oplossing voor. Iemand anders bekend met dit probleem? Of heeft iemand er een oplossing voor. Dit is namelijk de baai voor mijn americano, maar die kan ik dus nu niet zetten met deze machine. Hopelijk kan iemand me helpen!!

Re: La Marzocco Mini nieuwe versie

2
Hoe komt het heet water uit de zetgroep als je er geen koffie mee zet?

Kun je niet beter een aparte heetwaterkoker nemen die je op gewenste temperatuur kunt instellen, lijkt me voor americano beter dan kokendheet water.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Let wel, bronwater is niet per definitie "schoon" van mineralen en kunnen zeer veel kalkafzetting creëren.
Enige water uit fles zou die van Volvic zijn. Heb je al gekeken naar de zakjes ontkalker die je in het reservoir legt als je die gebruikt dat reservoir?
S'avonds water vullen en het zakje zorgt ervoor dat de volgende ochtend dat water vrij is van kalk die je machine zou kunnen aantasten
Of een ontkalker als een dva kopen en dat water in je machine doen. Snel regelen voordat je machine verkalkt is.
Niet de oplossing voor jou probleem maar moest het toch zeggen.

Kun je met je machine terug naar ESW? Misschien kunnen ze de boiler spoelen ofzo?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4
Heb het wel eens gehad dat heet water uit de watertap troebel was. Maar dat was na een tijdje niet gebruiken. Ook gebruik ik de heet watertap vrijwel nooit. Mijn aanname was dat zowel de leidingen als de boiler doorgespoeld moesten worden.
Wat ik heb gedaan is, de machine na opwarmen uitgeschakeld en daarna alle water uit de heet water kraan laten stromen tot er niets meer uitkwam. Daarna de machine met schoon water vullen en nog een keer flink water door de leidingen laten stromen. Daarna had ik geen ‘vies’ water meer. Wat de oorzaak is weet ik niet.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

5
Volgens mij is flessen water juist rijk aan mineralen en kalk. Stoom is puur vocht, en laat de mineralen en kalk dus achter in je stoomboiler. In theorie geven mineralen (waar kalk ook onder valt) een basis voor thee of koffie om aan te hechten, dus zou dat de smaak juist ten goede moeten komen.

Hoe dan ook zou ik beginnen met gewoon kraanwater i.c.m. een onthardingszakje te gebruiken, en dan weer eens te proeven.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

6
Dank voor alle reacties. Ik ga zeker enkele tips even proberen. Maar het blijft vooral vreemd dat het vanaf het begin al zo is. En het water uit de zetgroep wel lekker smaakt, maar uit de heet water groep vies smaakt. Maar ga zeker onthardingszakje proberen en ook langs bij de dealer. Die kunnen alleen telefonisch geen advies geven, dus moet er langs gaan Eindhoven ->denhaag 😏