Hallo allemaal,
Inmiddels veel gelezen over de vele technieken die dit forum en het internet rijk is.
Maar ik stuit op een probleem. Ik gebruik 2 weken oud geroosterde Medium roast Yellow Bourbon van Koffie van Hoorn in mijn Quamar M80E maler met nieuwe schijven en er valt mij toch iets op.
Ik gebruik voor de maalgraad een ring die je kan uitprinten en waarmee je de nul op het exacte raakvlak kan plaatsen van de schijven, zo hou je dus een stapsgewijze controle op je maling buiten de normale(groffere) stapjes van de quamar.
Espressomachine Izzo Duetto II
Water: Gefilterd door Brita Maxtra pro 2 water
Filterbakje: IMS Competition (type exact weet ik niet)
Technieken die ik nu gebruik:
Tamper Mhw3-bomber met ripple voet en 30lbs veer
WDT-tool, eerst door het hele filterbakje en dan langzamerhand omhoog
1x Tampen met de tamper tot klik en niet verder.
Reiniginsschema:
elke shot: doorlopen zonder portafilter met water en afvegen bakje plus douche
dagelijks:
backflushen met water
wekelijks:
backflush met Backflushpoeder
Filterbakje en portafilter reinigen
Maandelijks:
Controle plus schoonmaak douche en alles daarboven
gebruik:
Quamar m80E gebruik ik als een single dose(weeg dus elke keer af en gooi er 18 gram in) merk dat het veel popcornt.
Momenteel draai ik op maalstand 8-10 met de Yellow Bourbon op 91 graden met een 10 graden offset in de boiler(gemeten temp in de grouphead is dus 91 graden). De espresso die er nu uitkomt met de volgende parameters verschilt vaak nog van smaak:
- Maalstand nu op 9
- 91 graden
- 18 gram in
- 24-33 seconden (gemeten vanaf lever open)
- 35-44 gram uit
Ik kom maar niet dichterbij een tijd uit op eerste drup van 25-30 seconden. Als ik namelijk fijner ga merk je dat de shot aan het choken is omdat je echt hele langzame drupjes krijgt uit mijn portafilter. Maalstand 8 zorgt echt voor een drup-drup-drup situatie van plusminus 10 seconden en gaat dan in een keer als een malle naar de 36 gram (behaal dan een tijd tussen de 20-23 seconden op 35/36 gram)
Een aantal keer echt goddelijke espresso eruit gekregen, heerlijk lichtzoet met een volle body. Maar merk dat er heel veel verschil in de resultaten zit. niet enorm zuur of bitter vooraf maar echt heerlijk smooth!
Iemand tips om "dichterbij" het goddelijke te komen en te blijven.
ADDITION:
ik merk wel dat mijn puck nagenoeg niet schoon uit mijn filterbakje komt. Kan het zijn dat er veel sidechanneling optreedt?
Koffie te inconsistent
1
Laatst gewijzigd door Tbonen op vr 27 sep 2024, 10:59, 3 keer totaal gewijzigd.