Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

71
Proefpakket 1 van de Espressowinkel.
Een espresso met de El Salvador. Branddatum 24 september. Zetdatum 29 september.
Mooie lichtbruine bonen. Ruiken naar noten en merk ik ook speculaaskruiden op?
Ik werk met ca 13 gram gemalen koffie en probeer 26 gram koffie te bereiken. Vorige bonen zijn opgegaan dus de Mazzer Major is vrij. Ik gebruik de maalstand van de vorige boon en die is bijna prima voor deze El Salvador.

Machine: Rancilio Silvia met PID. De doorlooptijd van de Salvador bij 13 gram gemalen koffie is 49 seconden en de koffie in het kopje is 27 gram. Hij mag ietsjes minder fijn of iets minder gemalen koffie, zeg 12,5 gram. Dat gaan we vanavond proberen. De geur is nu minder intens dan toen de boon uit het zakje kwam. Bij het proeven merk ik op dat de koffie licht (of noem je dat zacht?) is en ik proef fruit, ik denk dat het sinaasappel is. Karamel en pure chocolade proef ik niet.
Van mij mag de koffie iets meer body hebben.
Samenvattend voor dit bakkie: Een heerlijke zachte / lichte iets wat fruitige espresso met een mooie cremelaag.

Twee espresso, zelfde dag in de avond.
Doorlooptijd voor 12,5 gram gemalen koffie is nu 25 seconden en ik krijg dan 26 gram espresso. Bij het malen rook ik weer de heerlijke nootlucht maar die vind ik niet terug in de espresso. Koffie blijft wat aan de lichte kant, cremelaag wat dunnetjes en misschien iets te zuur.
Morgen weer terug naar de 13 gram en dan een iets minder fijnere maling proberen.

Vanmorgen 30 sept 2024 toch maar eens 18 gram gemalen koffie gebruikt. Dat was wel drie keer een nieuwe basket vullen omdat het te snel doorliep. Maar vanavond had ik een goede maling: 18 gram in 36 gram uit in 40 seconden. Mooie cremalaag, heerlijke geurige, noten lucht?, volle smaak en een licht zuurtje aan het eind. Dat had nu net niet gehoeven. Misschiende espresso toch even doorroeren voor ik begin met drinken? Toch smaakt de koffie licht, zou dat door de lichte branding komen, of is het echt aan de boon zelf? De karamel en de chocolade heb ik nog niet te pakken. We gaan door!

Toch maar even een week gewacht, het is nu 10 oktober, 8:00 uur. En weer terug naar 12,5 gram gemalen koffie, omdat ik dat al 25 jaar gewend ben.
Vandaag moeite om de juiste samenstelling maalgraad / hoeveelheid koffie te bepalen. Eerste bakkie liep het veel te traag door en was de smaak niet prettig. Tweede bakkie: doorlooptijd te snel,de pomp twee keer even stil gezet. Maar ook nu is de smaak niet prettig. Wrang? En misschien ook te slap. Geen cremalaag. Ruikt wat zurig.

In de avond 10 okt 2024. 12,8 Gram. Doorlooptijd van 35 seconden en 28 gram koffie. Smaak is beter,leuke cremalaag maar ik kan niet echt benoemen wat ik proef. Ook nu nog te slap?
Dat gaat erom spannen of het mij nog gaat lukken om een nmooie shot te krijgen met de Salvador, want hij is bijna op. Morgen laatste keer proberen.

De volgende ochtend, 11 okt 2024: krijg de koffie niet echt smaakvol, hij blijft zurig vansmaak. 13 gram en doorlooptijd 35 seconden en de pomp twee keer een paar seconden op uit gezet anders liep het te snel door.

Avond 11 okt 2024: 13,5 gram en ook nu de pomp twee keer, iets korter weliswaar, stil gezet. Doorlooptijd 38 seconden. Eindresultaat is niet smaakvol. Morgen laatste poging voor de bonen op zijn? En dan maar eens 14 gram proberen, of iets fijner malen.

Ochtend 12 oktober 2024. Iets fijner gemalen: 13,5 gram in 54 seconden. Een mooie cremalaag, heerlijke speculaas geur, stevig / goede body, iets zurig (sinaasappel?) en de smaak is prima, maar ik kan niet echt omschrijven wat ik proef. Het zuurtje overheerst voor mij en mijn voorkeur is bitter. Er zit waarschijnlijk nog voor 1 bakkie aan bonen in.

Tweede bakkie op 12 okt 2024. 13,5 gram gemalen koffie in 38 seconden naar 28 gram heerlijk geurende koffie. Speculaas, een licht zuurtje, 'stevig bakkie' zdeker niet te sterk, maar mooi 'vol' en een mooi cremalaag. Hier kan ik wel mee uit de voeten, smaakt beter dan het eerste bakkie deze dag. Maar nog steeds proef ik niet echt de chocolade en niet de karamel en kan geen sinaasappel ontwaren in het zuurtje.

Op naar het volgende zakje van 250gram koffiebonen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

75
Ik heb geknutseld met de Porto Fino. Verschillende ratios en doseringen geprobeerd. Nou vond ik ze allen best smakelijk maar ik wou gewoon verder kijken naar wat nog meer mogelijk is met de bonen. Op de verpakking staat zacht, rood fruit en kruidig en dat is ook precies wat je krijgt.

Ik heb vrede met het volgende gevonden.
18 gram in en +-40 eruit in 26-27 seconden.
Veel rood fruit, zoet/sappig met een licht kruidige afdronk.
Ik heb de Labsweet schijven gebruikt hiervoor dus de zoet/sappig deel kan deels verstrekt zijn daardoor.

Ik heb hierna alleen nog de Costa Rica te gaan.
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

77
Ik heb nu als laatste de Costa Rica.

17 gram in met 40 uit. Doorlooptijd 27 seconden. Lab sweet schijven.
Er staat op de verpakking bloedsinaasappel, pure chocolade en speculaas en dat is ook precies wat ik proef in de koffie alhoewel ik de speculaas ook iets als "kruidig" had benoemd. Zit er hoe dan ook heel dicht op. De bloedsinaasappel zit er nadrukkelijk goed in en laat mij een sappige nasmaak achter.
Mooie koffie, lekker!

Ik vind de bonen eigenlijk best goed geslaagd en ik kan best een zeikerd zijn 😅😁
Ben wel benieuwd ook naar de overige soorten met minder fruitige tonen.
Ik denk ook dat ik daarvoor nog een bestelling zal maken.

Bedankt voor de gelegenheid!
Espressomachine: Strietman CT1(coming soon)

Maler: DF83V
SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
DLC Espresso burrs

10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

78
Porto Fino:

Deze koffie kan mij inmiddels bekoren! Denk ook dat dit tot nu toe mijn favoriet van de 3 is.

Drie weken terug toen ik er er een cappuccino van maakte (en de bonen 1 week oud waren) zat er nog niet zo veel smaak aan en vond ik de koffie vooral saai , vlak en heel zacht van smaak, maar nu shinen ze echt en zijn ze goed om smaak gekomen! Een wereld van verschil. Ik zou bij deze bonen dus expliciet op de verpakking vermelden ze minimaal 2 weken te laten rusten.

Het recept waarbij ik ze toch het lekkerste vind is een 1:3 ratio met 30 seconde doorlooptijd geteld vanaf de eerste drup en de temperatuur ingesteld op 95 graden en iets meer dan 8 bar druk op de puck. Ik gebruik een Lelit bianca en pas ook een korte pre infusie toe met de paddle. Ik proef heerlijke fris zoete smaken, maar ook black tea en amandel. Wat ik leuk vind is dat deze koffie een klassieke Ethiopische smaak heeft die je ook bij wat meer light roast koffies krijgt zoals van giraffe, friedhats en Blommers maar dan een stukje betaalbaarder. Zo vraagt espressowinkel 30,- de kilo waar giraffe bijv. 36,- de kilo vraagt. De guatamala bonen proef ik er niet echt in terug maar dat hoeft van mij ook niet persee. Ben benieuwd welke verhouding gebruikt wordt voor deze blend. Ik denk rond de 75% Ethiopische koffie en 25% guatamala?
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

79
De El Salvador: viewtopic.php?p=176366#p176366

Toen ik eind september startte als 'proefpanel-lid' las ik de maal- en zetinstructie die Espressowinkel gaf. Dat zorgde bij mij voor een lichte irritatie. "Dat bepaal ik zelf wel" was mijn reactie. Maar daar ben ik na een bakkie op teruggekomen. Het geeft een richtlijn over de verhoudingen en daar heb ik bij de El Salvador toch fijn gebruik van gemaakt. Dat wou ik maar even gezegd hebben. En nu we het toch over de randzaken hebben, die zipper op het zakje hoeft van mij niet, hij is lastig open te krijgen, zeker de eerste keer en de bonen komen net iets minder makkelijk uit het zakje. En met mijn brede vingers is het voor mij extra 'pielen´. Ik sluit een zak bonen graag af met zo'n ouderwetse klembord-klem.

Machine: Rancilio Silvia met PID.
Molen: Mazzer Major.

Costa Rica
13 oktober 2024. Machine staat aan vanaf 8:00 uur en het is nu 11:00 uur.
Vandaag de Costa Rica, mooie lichtgebrande bonen, een feest om er naar te kijken en te ruiken. Ook hier zal ik iets meer gemalen bonen in de basket doen, nu het fijnstellen van de molen. Ik begin met dezelfde maalstand als de El Salvador bonen. En dat blijkt toch iets te fijn te zijn. Bij 13,5 gram maalsel een doorlooptijd van 80 seconden. Bijna geen cremalaag, dat belooft niet veel goeds.
De geur is uitnodigend, ik ruik speculaas, iets wat mij doet denken aan een 'ronde' espresso / mooie body en ik proef, denk ik, sinaasappel maar de body is toch meer medium zoals er op het zakje staat. Uiteindelijk vind ik de espresso duidelijk niet in balans om het maar zo te zeggen. Straks nog een keer. En dan iets grover malen of naar 13 gram.

Een uur later en ik kies voor iets grover malen, ik wil immers iets meer gemalen koffie in de basket doen.
Maar helaas, niet voldoende. Doorlooptijd van 56 seconden en geen cremalaag. Vul de rest maar in, gelijk aan het eerste bakkie deze ochtend. Vanavond weer een kans. Machine gaat nu uit.

13 oktober 19:00 uur. Eén tandje grover, waarschijnlijk ben ik te voorzichtig. En ja hoor dat is ook zo. 56 seconden voor 13,5 gram en 27 gram vloeistof wat als koffie moet doorgaan. Niet dus. Vanavond wil ik geen koffie meer, dus morgen verder. Misschien toch maar iets minder gram gemalen koffie?


14 oktober 10:00 uur. Machine staat aan vanaf 7:15 uur. 13 gram in en 30 gram uit in 41 seconden, maar ik heb de pomp twee keer even stil gezet. Bijna geen crema en ruikt niet echt uitnodigend. Ik blijf het uit balans vinden. Wel proef ik de sinaasappel en verder eigenlijk niets. Koffie is te slap. Straks nog een keer.
11:00 uur, vandaag tweede bakkie met de Costa Rica. 13,5gram in, 28,5 uit in 44 seconden in één keer. Mooie crema, maar ik ruik niet zoveel. Neus boven het kopje en nog steeds niet overweldigend. Proef de sinaasappel en daar blijft het ook deze keer bij. Jammer, ik had nu een iets meer aanwezige body en smaak verwacht. Vanavond weer een keer.

14 oktober 2024 19:00 uur. 13,5gram in 60 seconden. Geen goede koffie, min of meer identiek aan vanochtend. Ik sluit de boel af voor vandaag.
Morgen dan toch maar naar 18 gram?

Het werd 15 oktober in de avond. 19,5gram gemalen koffie doorlooptijd 33 sec en 50 gram koffie in het bakkie. Mooie crema, maar de koffie vind ik te zurig. Smaak is beter dan gisteren maar het blijft denken aan afwaswater. Andere associaties krijg ik niet. Ben er ook een beetje klaar mee met deze boon. Maar goed, morgen verder.

Het werd 17 oktober in de avond: het werd geen succes. 20 gram geprobeerd maar de koffie liep niet door. Noodoplossing: filterdrager loskoppelen,schep koffie eruit, vlakken en drager weer aansluiten. Liep iets beter door, ik heb het tot 45 gram laten komen. Warempel de koffie begon naar iets te smaken. Licht aangenaam zuurtje, prettige smaak, maar van de omschrijvingen kon ik op dit moment niet iets terugvinden. Morgen dan maar weer verder.

18 Oktober 11:00 uur. Ik heb dan al twee bakkies van mijn huisboon op en het derde bakkie mag met deze 'speciality'. Ik heb iets grover gemalen en wil de 20 gram gaan uitproberen en 50 gram halen in 35 seconden. Dat is niet gelukt, binnen 10 seconden flopte de filterdrager eruit en lag alles op de grond en koffiespetters overal. Er zit nog voor 1 bakkie in de maler, maar ik denk dat ik stop met deze boon. "The Costa Rica doesn´t agree with me" zullen we maar zeggen, maar het ligt natuurlijk aan mij, ik ben zo eigenwijs om mijn eigen weg te bewandelen en dan kan je ook dit tegenkomen. Komende week ga ik de Porto Fino proberen.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Re: 10 gratis proefpakketten en nog eens 10 (bijna) gratis proefpakketten!

80
Hier inmiddels de El Salvador op, en ik vond het een geslaagde koffie. Voornamelijk in de Aeropress gezet, en als cortado/espresso gedronken.

Molen is de kingrinder K6.

Aeropress: Even spelen met de verhoudingen, uiteindelijk 1:16 bij een medium/medium fijn maalgraad. Dit levert een vriendelijke koffie op, waarbij ik de chocola herken en lekkere sinaasappel in de afdronk. Gasten waren ook erg te spreken over deze koffie.

Cortado/cappuccino: De eerste 2 niet heel geslaagd, vandaar ook de melk toegevoegd. Te lange doorlooptijd (> 50 sec) gaf een ongebalanceerde koffie, dus melk er op. Maar dat is de barista, niet de boon.

Uiteindelijk een recept gevonden waar ik blij mee was - 17 g in, 42 uit in 20-25 sec. Het fruitige kwam hier naar voren, en dat wilde ik graag. Mooie tinteling in de afdronk van citrus, zoet en verder vrij klassiekere smaken van chocola, misschien een beetje biscuit en donkere suiker?

De boon was een geslaagde voor mij. Op naar de Porto Fino.