Hi allen,
Afgelopen vrijdag gehoord dat mijn vriendin en ik een huis gaan kopen. We gaan flink verbouwen, incl een nieuwe keuken. Van vrouwlief mag ik een koffiecorner maken. Nu wil ik al een tijdje mijn machine aansluiten op een de leiding. Heeft iemand hier ervaring mee incl waterfilter/evt afvoer etc? Waar moet ik allemaal rekening mee houden?
Heb in ieder geval al 70-80 cm geclaimed + geen kastje erboven voor een eventuele toekomstige lever
Thanks alvast!
New house - New coffee bar?
2Het is duidelijk wie de broek aan heeft .Emass schreef:Hi allen,
Afgelopen vrijdag gehoord dat mijn vriendin en ik een huis gaan kopen.
Geniet van je koffiehoek!
Vast water is niet zo lastig.
- kraan
- eventueel een lekkage beveiliging
- waterfilter (DVA of zo’n cartridge systeem)
- koffiemachine.
Eventueel ook een afvoer (als je een DVA neemt is een afvoer ook handig bij het spoelen).
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Re: New house - New coffee bar?
3Faciliteer een waterontharder, zoals manduca ook al zegt. Op langere termijn is een ontharder voor het hele huis voor ca €600 tot €800,- het goedkooste, op korte termijn een DVA ontharder die je zelf spoelt, of gewoon BRITA/BWT met cardridges in (of achter) het keukenkastje.
De wateraanvoer zelf is een kwestie van een wasmachine- of stopkraan in het kastje, maar nog veel fijner is om je machine ook op een afvoer aan te kunnen sluiten. Liefst 40mm en met een bereikbaar zwanenhalsje.
Zorg qua faciliteiten sowieso ook voor een eigen elektra groep met minimaal twee stopcontacten maar liever meer.
Ik heb voor het bouwen/plaatsen van de keuken alle infrastructuur aangelegd en zoveel mogelijk techniek verstop naast, achter en in kastjes, scheelt enorm veel ruimte en zorgt voor een mooie cleane look.
Bijv wateraansluiting en daarboven stroom voor de machine in het kastje. Het gat boven de stroomaansluiting is om afvoer te bereiken, deze loopt náást het kastje.
De zwanenhals en specifiek in mijn geval de externe pomp v/d machine zijn bereikbaar ónder het kastje.
De wateraanvoer zelf is een kwestie van een wasmachine- of stopkraan in het kastje, maar nog veel fijner is om je machine ook op een afvoer aan te kunnen sluiten. Liefst 40mm en met een bereikbaar zwanenhalsje.
Zorg qua faciliteiten sowieso ook voor een eigen elektra groep met minimaal twee stopcontacten maar liever meer.
Ik heb voor het bouwen/plaatsen van de keuken alle infrastructuur aangelegd en zoveel mogelijk techniek verstop naast, achter en in kastjes, scheelt enorm veel ruimte en zorgt voor een mooie cleane look.
Bijv wateraansluiting en daarboven stroom voor de machine in het kastje. Het gat boven de stroomaansluiting is om afvoer te bereiken, deze loopt náást het kastje.
De zwanenhals en specifiek in mijn geval de externe pomp v/d machine zijn bereikbaar ónder het kastje.
4Inderdaad:
- vast water met waterstop
- Waterontharder
- evt afvoer
- Vast water
- bak voor al je koffiespul
- alvast een plek maken voor je externe pomp van je toekomstige kees van der westen.
- vast water met waterstop
- Waterontharder
- evt afvoer
- Vast water
- bak voor al je koffiespul
- alvast een plek maken voor je externe pomp van je toekomstige kees van der westen.
Expobar Brewtus IV, Eureka Zenith 65E, Fracino Retro Lever 2
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
Voor de beste koffielocaties: www.worldmapofcoffee.com, Mobiele koffiebar ZOespresZO
5Thanks allen,
Weer nieuwe info, ik ga ermee aan de slag.
@pti, waarom is een aparte groep nodig?
Weer nieuwe info, ik ga ermee aan de slag.
@pti, waarom is een aparte groep nodig?
Rocket R58 Cinquantotto - Timemore 64s - Commandante C40
6Omdat je koffiebar in staat moet zijn een apparaat van 2000W of meer te faciliteren, net zoals een quooker, combimagnetron, vaatwasser, etc. Voor je het weet staat er namelijk wél een speedster ondanks dat helemaal nooit de bedoeling was.
Een extra groepje is nu tientjes werk, een extra groep straks als je in het donker hebt gestaan omdat je partner gezellig smorgens wafels wilde bakken terwijl de koffiemachine aan het opwarmen was is een stuk duurder.
Een extra groepje is nu tientjes werk, een extra groep straks als je in het donker hebt gestaan omdat je partner gezellig smorgens wafels wilde bakken terwijl de koffiemachine aan het opwarmen was is een stuk duurder.
7Wij hebben vorig jaar een nieuwe keuken geïnstalleerd met aparte koffiehoek. In beginsel de gedachte om ongeveer dezelfde maat aan te houden als jij nu hebt, maar toch voor wat groter gegaan omdat het kon en omdat dit meer werkruimte geeft. We zitten nu op een meter en moet zeggen dat die ook echt wel nodig is.
In de kastjes onder het koffie apparaat staat alle onderhoudsspul incl waterfilter, afvoer etc. In de kastjes erboven spulletjes voor filter etc.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
In de kastjes onder het koffie apparaat staat alle onderhoudsspul incl waterfilter, afvoer etc. In de kastjes erboven spulletjes voor filter etc.
8Ik zie overeenkomsten alleen heb jij er wel een fatsoenlijke koffiehoek uitgehaald. Mijn vrouw drinkt helaas geen koffie.kraaijcheck schreef:Wij hebben vorig jaar een nieuwe keuken geïnstalleerd met aparte koffiehoek. In beginsel de gedachte om ongeveer dezelfde maat aan te houden als jij nu hebt, maar toch voor wat groter gegaan omdat het kon en omdat dit meer werkruimte geeft. We zitten nu op een meter en moet zeggen dat die ook echt wel nodig is.
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
9Gebruiken jullie ook de keuken waar die voor is? Alles zoooo mooi en netjes,wauw! Ik geloof niet dat ik die kwaliteiten bezit... Kokkerellen kan ik niet netjes.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
10Claim ook een kastje/lade ónder het werkblad. Handig om je koffiespullen in op te bergen.
Als je een kraan in het kastje maakt (zoals al geadviseerd) en je wilt geen gat in je werkblad, dan kun je overwegen om een doorvoer door de muur te maken. Ik bedoel een buis die van ónder naar bóven het werkblad waar de waterslang doorheen trekt. Het vergt alleen een nauwkeurige bestektekening.
Persoonlijk voel ik overigens geen gemis dat ik geen afvoer heb.
Als je een kraan in het kastje maakt (zoals al geadviseerd) en je wilt geen gat in je werkblad, dan kun je overwegen om een doorvoer door de muur te maken. Ik bedoel een buis die van ónder naar bóven het werkblad waar de waterslang doorheen trekt. Het vergt alleen een nauwkeurige bestektekening.
Persoonlijk voel ik overigens geen gemis dat ik geen afvoer heb.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.