Beste forumleden.
Hier een bijna defecte Nivona 825 automaat die bittere koffie en matig schuim geeft.
Tijd voor de big guns en het echte spul.
Een goede winkel bezocht en duizelend van de info naar huis. Youtube leeg gekeken en wat kennis opgedaan.
Keuze nu:
- een Profitec Drive met schotten/rotatiepomp en twee boilers met PID
- een ECM Mechanika Max met schotten/rotatieomp en een hybride boiler met PID.
- iets wat net zo goed maar iets betaalbaarder is?
Wat denken jullie?
Molen wordt misschien een Eureka Mignon Turbo Zwart, maar niets is nog vaststaand.
Ik lees iets over schottenpompen die zonder voordruk van de waterleiding niet optimaal werken?
Pistonpomp levert max 9 bar waar de schotten tot 15/16 bar doorgaat en met overdruk van pers naar zuig in de pomp mooi af te stellen is en meteen druk heeft waar een piston deze moet opbouwen wat wellicht weergoed is voor infusion en het tegengaan van tunnelvorming.
Pffft....
Help!!
Re: Choices choices, ECM, Profitec of...
2Welkom!
Welke winkel heb je waar bezocht en welke prijzen worden gevraagd?
De term 'schottenpomp' had ik nog nooit gehoord, evenals 'pistompomp' trouwens...
Rotatiepomp / vibratiepomp is meestal de benaming hier.
Welke bonen ga je gebruiken precies?
Ik zou als je geld te besteden hebt allereerst een hele goeie maler kopen. De Mignon is een redelijke instapper maar niet méér dan dat.
Welke machine vind je zelf het leukste?
De term 'schottenpomp' had ik nog nooit gehoord, evenals 'pistompomp' trouwens...
Ik zou als je geld te besteden hebt allereerst een hele goeie maler kopen. De Mignon is een redelijke instapper maar niet méér dan dat.
onzin.kappetjenoo schreef: di 15 okt 2024, 16:23 Ik lees iets over schottenpompen die zonder voordruk van de waterleiding niet optimaal werken?
ook onzinkappetjenoo schreef: di 15 okt 2024, 16:23 Pistonpomp levert max 9 bar waar de schotten tot 15/16 bar doorgaat
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
3Zo te horen hebben ze je inderdaad wat onzin verkocht. Wat Frans al aangaf is er een vibratiepomp (maakt veel lawaai maar is goedkoop) en een rotatiepomp (veel stiller en duurder). Elke E61 zal voor je voldoen want die gaat het verschil niet maken. Zoals Frans ook al aan heeft gegeven is het beter om meer budget in de maler te steken want die is vele malen belangrijker dan de machine. Reken op ongeveer €700,- of meer voor een goede instapmaler en voor een stapje omhoog ga je al snel over de €1000,- heen, om nog maar te zwijgen over de grote jongens.
Mocht je genoegen nemen met een uiterst matige workflow kan je ook altijd een Mazzer SJ doser ombouwen voor singledosen en ben je voor €300 klaar met een goede maler. Maar dat moet wel echt je ding zijn net als handmalen want dan heb je voor €250,- ook een goede maler.
Als je aan een vastwateraansluiting wilt beginnen moet er nog veel meer gebeuren. Dan moet je een drukregelaar hebben zodat de pomp niet de volle druk krijgt en moet een een goed waterfilter tussen worden gezet. In dat geval zeker voor een rotatiepomp gaan en vibratiepompen links laten liggen.
Mocht je genoegen nemen met een uiterst matige workflow kan je ook altijd een Mazzer SJ doser ombouwen voor singledosen en ben je voor €300 klaar met een goede maler. Maar dat moet wel echt je ding zijn net als handmalen want dan heb je voor €250,- ook een goede maler.
Als je aan een vastwateraansluiting wilt beginnen moet er nog veel meer gebeuren. Dan moet je een drukregelaar hebben zodat de pomp niet de volle druk krijgt en moet een een goed waterfilter tussen worden gezet. In dat geval zeker voor een rotatiepomp gaan en vibratiepompen links laten liggen.
Laatst gewijzigd door Erik82 op di 15 okt 2024, 17:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
4@fransg dank voor je reactie. Ik ben in Arnhem geweest wara men uitgebreid de tijd nam voor me, zeer positieve indruk.fransg schreef: di 15 okt 2024, 16:36 Welkom!
onzin.kappetjenoo schreef: di 15 okt 2024, 16:23 Ik lees iets over schottenpompen die zonder voordruk van de waterleiding niet optimaal werken?
ook onzinkappetjenoo schreef: di 15 okt 2024, 16:23 Pistonpomp levert max 9 bar waar de schotten tot 15/16 bar doorgaat
Prijzen waren erg marktconform: ik denk dat de leverancier afdwingt dat de brutoprijs overal gehanteerd wordt.
Een goede service vind ik echter beter.
De vibratepomp is goedkoop en snel te vervangen waar een rotatiepomp veel langer meegaat en gewoon sneller en stabieler en langer meer druk kan opbouwen en houden. 50Watt voor de vibratiepomp vs 300/400Watt voor de motoraangedreven rotatiepomp (ben helaas technisch). De extra druk heb je niet nodig want 9 bar is zat, het biedt je wel reserve vanwege de overstort/overdruk terugvoer van pers naar zuig in de pomp (sorry, 6 jaar bij een pompfabrikant gewerkt).
Welke maler zou je me aanbevelen?
Qua bonen: we zijn gestandaardiseerd op de Hema koffiebonen omdat Illy maar steeds duurder en duurder werd. Wel toe aan een wat voor de koffiemachine betere boon met milde romige smaak met niet teveel bitter, suggesties altijd welkom!
5Als dat de bonen zijn die je haalt heeft een upgrade naar een echte espressomachine en maler totaal geen zin. Illy is vooral duur maar niet goed. Dat is allemaal oude zooi waar niks zinnigs uit te halen valt met echte apparatuur. Je zal vers gebrande bonen moeten kopen en dan kom je uit op zo'n €25 euro per kilo voor wat gemiddelde kwaliteit. Zonder verse bonen gaat het je alleen maar een hoop frustratie en ellende bezorgen. Echte apparatuur stelt ook veel hogere eisen aan de koffie om er iets zinnigs uit te kunnen halen dus dat is wel echt iets waar je rekening mee moet houden. Verse koffie is oud na een maand dus je zal ook niet teveel moeten kopen maar 1-2 keer in de maand bestellen.
En om de grootste onzin opmerking even te benoemen. De term "versgemalen koffie" bestaat niet. Je hebt verse bonen en je hebt ter plekke gemalen bonen. Als je ergens de zin "Versgemalen koffie" leest dan krijg je oude zooi die ter plekke gemalen is. Dat is ongeveer hetzelfde als met een rotte paprika aan komen zetten, die ter plekke snijden en hem dan versgesneden noemen .
En om de grootste onzin opmerking even te benoemen. De term "versgemalen koffie" bestaat niet. Je hebt verse bonen en je hebt ter plekke gemalen bonen. Als je ergens de zin "Versgemalen koffie" leest dan krijg je oude zooi die ter plekke gemalen is. Dat is ongeveer hetzelfde als met een rotte paprika aan komen zetten, die ter plekke snijden en hem dan versgesneden noemen .
Laatst gewijzigd door Erik82 op di 15 okt 2024, 17:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60
6Natuurlijk is smaak voor iedereen anders maar ik heb een aantal weken geleden Hema bonen gehaald. Niet om te drinken maar voor mijn nieuwe SSP schijven als seasoning.
Nou dacht ik tussendoor laat ik het ook eens proeven.. er zat zelfs een brand datum op, zo uit mijn hoofd 2,5 maanden geleden gebrand dus jah ergens op de grens van wat je vers kan noemen.
Holy shit.. ik zou regelrecht direct stoppen met koffie drinken als ik het daarmee moest doen. Absoluut niet te zuipen voor mij
Nou dacht ik tussendoor laat ik het ook eens proeven.. er zat zelfs een brand datum op, zo uit mijn hoofd 2,5 maanden geleden gebrand dus jah ergens op de grens van wat je vers kan noemen.
Holy shit.. ik zou regelrecht direct stoppen met koffie drinken als ik het daarmee moest doen. Absoluut niet te zuipen voor mij
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs
7(OffTopic) Even een goed woordje voor de Hema boon. Ik heb twee jaar (rond 2018) de Hema boon gebruikt en de branddatum bij aankoop was nooit ouder dan twee á drie weken. Was er in mij Jura best tevreden mee en de klanten vonden het heerlijk. Maar ... de bonen waren veel te vet, En natuurlijk zijn ze niet te vergelijken met de bonen van de branders die hier op het forum aan bod komen.
Weer verder met het topic.....
Weer verder met het topic.....
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.
8Wat een hoop onzin over pompen op een hoop.
Het verschil tussen een vibratiepomp en een rotatiepomp is gelegen in de constructie.
Een rotatiepomp heeft de bypass in het pomphuis. Een vibratiepomp heeft de bypass daarbuiten. Kijk voor de pompgrafieken van de vibratiepompjes eens op de website van Ulka.
Een schottenpomp (sloop er eens één, dan kun je zien dat de naam best goed gekozen is), houdt van voordruk. Met name Rotoflow pompen van Fluid-o-tech houden hier van. Sterker nog, ze leven niet lang zonder. Procon pompen kunnen veel beter tegen het ontbreken van voordruk.
Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.
Het verschil tussen een vibratiepomp en een rotatiepomp is gelegen in de constructie.
Een rotatiepomp heeft de bypass in het pomphuis. Een vibratiepomp heeft de bypass daarbuiten. Kijk voor de pompgrafieken van de vibratiepompjes eens op de website van Ulka.
Een schottenpomp (sloop er eens één, dan kun je zien dat de naam best goed gekozen is), houdt van voordruk. Met name Rotoflow pompen van Fluid-o-tech houden hier van. Sterker nog, ze leven niet lang zonder. Procon pompen kunnen veel beter tegen het ontbreken van voordruk.
9Hoi Erik82Erik82 schreef: di 15 okt 2024, 17:26 Als dat de bonen zijn die je haalt heeft een upgrade naar een echte espressomachine en maler totaal geen zin. Illy is vooral duur maar niet goed. Dat is allemaal oude zooi waar niks zinnigs uit te halen valt met echte apparatuur. Je zal vers gebrande bonen moeten kopen en dan kom je uit op zo'n €25 euro per kilo voor wat gemiddelde kwaliteit. Zonder verse bonen gaat het je alleen maar een hoop frustratie en ellende bezorgen. Echte apparatuur stelt ook veel hogere eisen aan de koffie om er iets zinnigs uit te kunnen halen dus dat is wel echt iets waar je rekening mee moet houden. Verse koffie is oud na een maand dus je zal ook niet teveel moeten kopen maar 1-2 keer in de maand bestellen.
Die metafoor met de paprika houd ik er in
Hema bonen zijn moddervet en ja, lekkel goedkoop maar Illy was niet beter.
Daarna ben ik het spoor bijster geraakt vrees ik.
We hebben twee branders in Arnhem en een paar tientjes voor vesr gebrande koffie - vermits goddelijke koffie en niet te bitter - heb ik geen moeite mee.
Er zijn nogal wat verschillende meningen over schottenpompen maar omdat ze een lage flow enhoge druk hebben en een lichte voordruk van de watertank vermoed ik dat dat wel goed gaat komen.
Ga binnenkort een zakje verse bonen halen en kijken hoe de smaak met de nivona verbetert.
Maar telkens als ik van een barista een verse cappuhino krijg denk ik: dat wil ik ook!
10Hoi HanRHanR schreef: di 15 okt 2024, 21:37 Wat een hoop onzin over pompen op een hoop.
dank voor je detail info
Ik heb even de grafiek bekeken en de ex4 doet bij 10 bar een kopje water per minuut: twee cappuchino's dus. Die druk gaat idd net zo hoog als een rotatiepomp.
Downside: herrie en eerdere reparatie.
Fijn om zo eea op te steken van dit forum.
Heb jij een servicetechnische of pomptechnische achtergrond trouwens?