Re: Proefpanel Little Roastery: Giessen vs IMF

21
Dirk Jan schreef:
omeCoffee schreef: vr 18 okt 2024, 08:19
Dirk Jan schreef:Vraag 1: Voor welke doelgroep brand je
Vraag 2: en wat wil je benadrukt zien in de nieuwe Brasil koffie?
Wat betreft de eerste vraag zou ik zeggen dat de huidige Brasil klanten behouden moeten blijven. Uiteindelijk gaat deze boon volledig over naar de IMF. Maar goed, ik zal het navragen.
Aan jou de vraag: waarom deze vraag?
Eigenlijk stel ik maar één vraag: wat voor smaakprofiel wil je uiteindelijk verkrijgen? Het benoemen van de doelgroep kan daar een stapje in.

Mijn ervaring is dat een starter op het koffiepad veelal andere smaken prefereert dan iemand die al jaren aan het uitzoeken en onderzoeken is. In die setting moet je mijn vraag zien.
Helder!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

22
omeCoffee schreef: vr 18 okt 2024, 08:09
Erik82 schreef:Zeker geïnteresseerd als ze voor filter geschikt zijn. Dan kan je ook wat beter de nuances eruit halen. Op dit moment heb ik even geen espressomachine maar met de LWW EG-1 met Ultra schijven en Lagom 01 met 102mm Mizens moeten zeker wel alles uit de bonen kunnen halen en de gigantische ervaring met filterkoffie komt dan wel van pas.
Ik zal het navragen en kom er dan bij je op terug. Ik drink wel eens filterkoffie omdat er op de branderij een paar liefhebbers rondlopen maar heb er zelf geen kaas van gegeten. Tijd om wat te leren dus. Wat maakt een koffie geschikt voor filter?
Je moet sowieso een hele lichte branding hebben, plus uitmuntende groene bonen omdat elk defect enorm vergroot zal gaan worden, zeker met hele goede unimodale schijven. Juist daardoor is het relatief eenvoudig om een goede vergelijk te maken en de nuanceverschillen eruit te halen. Met een espresso die qua smaak veel heftiger is kan je dat vaak nog wel wegwerken wat met filter niet mogelijk is. Een simpele Brasil voor een comfortkoffie is daar meestal niet geschikt voor tenzij ze van extreem hoge kwaliteit zijn.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

23
Erik82 schreef:
omeCoffee schreef: vr 18 okt 2024, 08:09
Erik82 schreef:Zeker geïnteresseerd als ze voor filter geschikt zijn. Dan kan je ook wat beter de nuances eruit halen. Op dit moment heb ik even geen espressomachine maar met de LWW EG-1 met Ultra schijven en Lagom 01 met 102mm Mizens moeten zeker wel alles uit de bonen kunnen halen en de gigantische ervaring met filterkoffie komt dan wel van pas.
Ik zal het navragen en kom er dan bij je op terug. Ik drink wel eens filterkoffie omdat er op de branderij een paar liefhebbers rondlopen maar heb er zelf geen kaas van gegeten. Tijd om wat te leren dus. Wat maakt een koffie geschikt voor filter?
Je moet sowieso een hele lichte branding hebben, plus uitmuntende groene bonen omdat elk defect enorm vergroot zal gaan worden, zeker met hele goede unimodale schijven. Juist daardoor is het relatief eenvoudig om een goede vergelijk te maken en de nuanceverschillen eruit te halen. Met een espresso die qua smaak veel heftiger is kan je dat vaak nog wel wegwerken wat met filter niet mogelijk is. Een simpele Brasil voor een comfortkoffie is daar meestal niet geschikt voor tenzij ze van extreem hoge kwaliteit zijn.
De Brasil is niet geschikt voor filter. Wellicht kunnen we je hulp nog gebruiken als er een andere koffie wordt overgezet naar de IMF? Ik kan natuurlijk niets beloven maar het zou wel interessant kunnen zijn.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x The Force Tamper

24
Als je andere profielen gaat gebruiken met wat meer geschikte bonen dan houd ik me aanbevolen. Het hoeft natuurlijk niet en dat is totaal geen probleem maar als je wel wat meer die kant uit wilt gaan mag je altijd wat opsturen om te testen.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60