Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

21
meinonA schreef:
Afbeelding
Het ging mij puur om het afwegen. Ik bedoel dat je hiernaast een Niche Zero hebt bijvoorbeeld.
Maar inderdaad, Het lijkt erop of de functie hetzelfde is als die Acaia die je liet zien. En in dat geval is het inderdaad niet rendabel.

Zou je ook op mijn vorige bericht kunnen reageren voor de keus op een BIanca?
Ah, die dingen. (ik eet duidelijk geen musli).
Van de Bianca heb ik geen verstand. Maar de consensus hier is dat het een erg goede machine is.
Ben zelf al een tijd geleden overgestapt naar de hevels :).
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

23
Een stukje terug schreef je ‘Ik ben niet heel precies met mn afmetingen.’

Je vraagt nu om een goede match voor een Bianca. Als je niet precies je bonen afweegt krijg je soms een lekker kopje koffie maar vaak niet.
Een goede match vinden bij een Bianca lijkt me daarom zinloos. Zoek vooral naar een match bij jouw manier van werken. Dat betekent in mijn ogen dat je het afwegen niet zelf moet doen maar moet overlaten aan een GBW maler.
Profitec Pro 800 - Timemore 078s

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

24
Waarom zou je nu afstappen van de Bianca aangezien dat een goede keuze was. Alleen moet je er de juiste maler bij kiezen. Met elke espressomachine moet je consistent zijn met input en output, anders kan je net zo goed een volautomaat kopen en accepteren dat je nooit echt lekkere koffie gaat krijgen. Dat is toch wel echt de basis voor het maken van een goede espresso.

Dus dan is vooral de vraag wat het budget voor de maler is. Wil je ultiem gemak dan gaat dat je dus rond de €1500 kosten voor een GbW maar voor veel minder heb je al een goede singledose maler. Kwestie van keuzes maken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

26
meinonA schreef: di 22 okt 2024, 12:52 Duidelijk.

Begrijp ik dan wel goed dat voor Single dose de Niche Zero de beste, betaalbare keus is?
Aan watvoor machine moet ik denken bij een GBW?
Stukje zelf-plug, maar heb je deze post gelezen?
https://koffiepraat.nl/forum/viewtopic.php?t=12901
Londinium R - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

27
meinonA schreef: di 22 okt 2024, 12:52 Duidelijk.

Begrijp ik dan wel goed dat voor Single dose de Niche Zero de beste, betaalbare keus is?
Aan watvoor machine moet ik denken bij een GBW?
Dat hangt helemaal van je voorkeur voor branding af. Een Niche zero is leuk voor wat donkerdere branding maar werkt slecht met medium en lichter. De Niche Duo is dan een allround veel betere keuze. Verder is er ook nog de Philos, de DF64V V2 of gen2 of een DF83V. Daarna ga je richting het veel betere maar ook veel duurdere segment dus de Lagom P64, Zerno of Acaia Orbit. De Acaia Orbit kan je trouwens ook GbW doen met de hopper en dat is denk ik wel de ultieme combi tussen GwB en singledose plus dat het een geweldig gebouwde maler is.

Een goede GbW maler is de Eureka Atom 75W. Je hebt ook de 65W maar als je toch al een dergelijk bedrag uit aan het geven bent zou ik zeker voor de 75 gaan want die is een heel stuk beter. De GbW techniek is gewoon heel erg nieuw en peperduur dus dat maakt die malers ook ontzettend duur. Je betaalt gewoon €500-600 meer voor alleen die optie.

Je hebt ook de Libra maar dan heb je een uiterst matige maler met hele dure GbW techniek en die biedt dus heel weinig waar voor je geld in termen van maalkwaliteit. Dan betaal je meer voor de GbW techniek dan voor de standaard maler zelf.

Zoals je ziet zijn echt goede malers duur, zeker als je het maximale uit je machine wilt halen. Dat is ook de reden dat mijn beide malers per stuk duurder zijn dan mijn espressomachine. Daar zit namelijk de grootste winst. Bespaar je echt op een maler dan bespaar je vooral op gemak. Met een goedkopere maler kan je met veel gedoe best van tijd tot tijd een goede espresso maken daar waar je met een echt goede maler met het grootste gemak keer op keer een goede espresso kan maken.
Strietman CT2 (pre-order), LWW EG-1 (CORE en ULTRA), Lagom 01 - 102OM, Pietro pro brewing, LWW The BIRD, Orea V4, V60

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

28
ik heb die sheet gezien. We waren het er volgens mij over eens dat icm de Bianca ik minstens een 65mm machine moet hebben.
Dat zou betekenen dat de Timore Sculptor 78, Weber Key en Lagom-01 overblijven uit die sheet.
Dan ben ik geneigd om voor de Timore te gaan, simpelweg omdat dat de grootste maalschijven heeft voor de laagste prijs. Verder hebben ze allemaal een lage retentie en variabele touren dus daar zou het verschil mijnsinziens niet in moeten zitten.

Hoe staan jullie hier tegenover?

Re: Beste prijs/kwaliteit verhouding molen

30
Ik heb een niche zero. Het afgelopen jaar steeds meer liefhebber van medium en light roast en gebruik daar nog steeds mn niche voor. Heel eerlijk? Het smaakt mij echt prima. Ik zal er geen hoeveelheid onderscheidende en supermooie smaken uit krijgen zoals uit een lagom 01 of p100, dat geloof ik meteen! Ik zal ook lang nog niet zo’n goede fijnproever zijn zoals jou, maar ik proef wel heel duidelijk alle verschillende smaken tussen de soorten light toasts die ik in de maler doe en dat vind ik als amateur al ontzettend leuk!
Afbeelding


Overigens, ik weet niet hoe james hoffman zijn koffies precies analyseert, maar uit zijn data kwam dat het smaakprofiel van de niche duo bijna gelijk was aan de niche zero. De EG1 had wel een heel ander smaak profiel. Mocht je het leuk vinden om de video te bekijken, zie: https://youtu.be/UpoJ-6x7fFQ?si=9515-MulKxykGRL9
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker