Ik lees dat vrij veel mensen een PID op een HX zetten niet zinvol vinden, maar https://www.home-barista.com/espresso-m ... t6758.html deze discussie uit 2008 op HB doet mij denken dat het toch erg handig zou kunnen zijn. Wat je ermee zou kunnen bereiken is een lagere en stabiele temperatuur waarmee je zonder flushing direct zou kunnen brouwen. Nadeel is dat je dan niet meteen kunt stomen, maar ik maak vrijwel nooit cappucino's. Als ik het gedoe met temperatuursurfen van de HX volledig kan vermijden wordt mijn bakkie een stuk reproduceerbaarder.
Daarnaast heb ik nog een directe aanleiding: ik heb een Vibiemme Domobar Junior HX (single boiler) van respectabele leeftijd die ik overweeg te pimpen met een needle valve zodat ik kan pressure profilen. Alleen dan is het wel handig om een drukmeter op de plek in de groep te monteren waar ik nu een thermometer heb zitten. Zonder thermometer wordt temperatuursurfen al helemaal een drama.
Nu ben ik wel benieuwd naar jullie inzichten. Heeft dit zin of zie ik wat over het hoofd?
PID op E61 HX - huidige inzichten?
1Quest M3, VBM Domobar Super (rota), Faema MC80, Mahlkonig Guatemala, Kalita Wave, Cona D, Aeropress.