Re: Voorstellen na al een tijdje loeren...

21
manduca schreef: zo 03 nov 2024, 18:44 Volg je hart en neem een vectis (of een Compressa :) ).
Je bedoelt zo een?

https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... er-machine

Ik heb een toegankelijke wateraansluiting. Los van dat ik de Vectis mooier vind, is de compressa beter of vergelijkbaar? Er wordt op de website van Londinium gezegd dat bij light roast je een hogere druk nodig heb op de waterleiding voor een vergelijkbaar resultaat van de LR24? Dat zegt me alleen niets in vergelijking met de Vectis. LR24 is sowieso buiten budget.

22
Waarbij de Vectis de pre infusie berust op de druk in je boiler, berust de pre infusie druk bij de compressa op de druk in je waterleiding. Het laatste zal wat hoger zijn.
Dit verschil merk je wel aan hoe lang het duurt voordat je druppels koffie onderop je portafilter ziet verschijnen tijdens de pre infusie fase.
Bij de Vectis gebeurt dit voor sommige koffies helemaal niet, maar kun je indien gewenst de hendel met tegendruk deels omhoog laten komen tot je koffiepuck alsnog vol water zit. Bij de compressa zul je dit minder vaak hoeven doen wegens de hogere pre infusie druk. Dat maakt hem wel wat consistenter.
Ook is de groep van de compressa wat groter waardoor je gemakkelijker met wat hogere doseringen of verhoudingen kunt werken. Daarnaast hoef je er natuurlijk ook niet meer op te letten of je de machine moet bijvullen of niet, iets wat een voordeel kan zijn als je veel dranken achter elkaar moet maken.

24
Daar moet een kalkfilter tussen. Voor alle espressomachines geld: beter voorkomen dan genezen. Dus allemaal gebruiken ze op hun eigen manier een kalkfilter.
Voor machines met reservoir gebruik je oscar bilt 150 zakjes. Voor vast water gebruik je filtersystemen van Brita of BWT. Of een DVA waterontharder van 5 liter. Of een ontharder voor je gehele huis. Hier is genoeg info over te vinden. Je moet er alleen wel even induiken en kijken wat bij je past, want alles heeft voor een nadelen.

Ps. Voor een vectis weet ik eigenlijk niet wat men gebruikt. Ik vermoed geen brita kan. Misschien een kan met een oscar bilt 150 zakje erin? Dat moet dan een aantal uur staan. Maar dat kunnen ze hier wel vertellen.

25
Keyser schreef: zo 03 nov 2024, 22:44 Ps. Voor een vectis weet ik eigenlijk niet wat men gebruikt. Ik vermoed geen brita kan. Misschien een kan met een oscar bilt 150 zakje erin? Dat moet dan een aantal uur staan. Maar dat kunnen ze hier wel vertellen.
Ik wel gewoon een brita kan. In die filters zitten voor zover ik weet onder andere dezelfde hars korrels als in zon Oscar zakje

26
Drankdier schreef:
Keyser schreef: zo 03 nov 2024, 22:44 Ps. Voor een vectis weet ik eigenlijk niet wat men gebruikt. Ik vermoed geen brita kan. Misschien een kan met een oscar bilt 150 zakje erin? Dat moet dan een aantal uur staan. Maar dat kunnen ze hier wel vertellen.
Ik wel gewoon een brita kan. In die filters zitten voor zover ik weet onder andere dezelfde hars korrels als in zon Oscar zakje
Oh ik dacht eens te hebben gelezen dat die minder goed ontkalken. Mogelijk door de contactijd met het water?

27
Dat zou goed kunnen kloppen, maar ik meet mijn waterwaardes niet. Mijn kraanwater is niet zo dramatisch hard en dit werkt naar mijn idee voldoende. Daarnaast is de Vectis ook vrij makkelijk te ontkalken mocht dat nodig zijn.
Vroeger had ik oscar zakjes in het reservoir van mijn E61 machines maar ik vergat die ook vaak te vervangen, kalk is heir nooit een probleem geweest.
Ik heb overwogen om onderin de brita kan nog een Oscar zak te leggen voor extra efficiëntie maar ik vind het onnodig en onhandig. Ik maak de groep met enige regelmaat schoon omdat die zo makkelijk open gaat. Mocht kalk zich ophopen zal ik dit snel opmerken.

28
Drankdier schreef:Waarbij de Vectis de pre infusie berust op de druk in je boiler, berust de pre infusie druk bij de compressa op de druk in je waterleiding. Het laatste zal wat hoger zijn.
Dit verschil merk je wel aan hoe lang het duurt voordat je druppels koffie onderop je portafilter ziet verschijnen tijdens de pre infusie fase.
Bij de Vectis gebeurt dit voor sommige koffies helemaal niet, maar kun je indien gewenst de hendel met tegendruk deels omhoog laten komen tot je koffiepuck alsnog vol water zit. Bij de compressa zul je dit minder vaak hoeven doen wegens de hogere pre infusie druk. Dat maakt hem wel wat consistenter.
Ook is de groep van de compressa wat groter waardoor je gemakkelijker met wat hogere doseringen of verhoudingen kunt werken. Daarnaast hoef je er natuurlijk ook niet meer op te letten of je de machine moet bijvullen of niet, iets wat een voordeel kan zijn als je veel dranken achter elkaar moet maken.
Niks meer aan toe te voegen.
Mijn compressa is net verkocht aan Keyser, dus die heb je net gemist. Echt een fijne machine. Maar ik had ook een L1P staan, en twee is toch wel gortig :).
Ik had/heb er een 5L DVA tussen zitten.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

29
manduca schreef: wo 06 nov 2024, 19:28 Mijn compressa is net verkocht aan Keyser, dus die heb je
Ik had/heb er een 5L DVA tussen zitten.
Ik merk dat ik wel warmloop voor die 2e hands Compressa, maar dan zal ik wel een filter ertussen moeten zetten.

Zo'n 5L DVA lijkt de goedkoopste en makkelijkste oplossing omdat je anders al gauw naar een Brita Quell of BWT Bestmax gaat waar ik dan elk jaar een nieuwe cartridge voor zou moeten kopen. Vergeleken met de kosten van koffie valt dat overigens wel mee, maar toch.

Wat ik alleen begrijp is dat je dan minimaal 1L water per dag moet verbruiken en dat het niet langer dan 2 dagen stil mag staan.

Was dat geen probleem voor je? Gebruikte je het commercieel en dus een hoog waterdoorvoer?

Een liter espresso is best veel (en thee in de zomer heb ik niet zoveel mee).

30
2e hands compressa's zie je helaas niet veel voorbij komen. Überhaupt zie je niet snel een Londinium 2e hands voorbij komen.

Brita quell zou ik niet snel doen. Wanneer je die verkeerd afstelt krijg je corrosief water begreep ik en dat is slecht voor je boiler. Bij de finest heb je dat probleem niet.

Bij een dva las ik volgens mij dat je die dagelijks moet verversen. Dus niet 1 dag stil mag staan. Maar er zijn ook die zeggen dat het geen probleem is. Zelf wist ik niet meer wat ik ervan moest geloven.