Re: Wat heb je voor het laatst gekocht?

1802
Hk87 schreef:Strietman overgenomen van Erik. Langsgeweest bij Wouter voor een check up.

Na 3 weken filter koffie dan eindelijk, Espresso Time
Afbeelding
Geweldig!

Ik meende dat je df83 had verkocht, toch maar niet?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1804
bobbee schreef: do 07 nov 2024, 16:06
Hk87 schreef:Strietman overgenomen van Erik. Langsgeweest bij Wouter voor een check up.

Afbeelding
Geweldig!

Nee, nou bijna. Die had dan plaats gemaakt voor de kafatek van swirly maar iemand anders was me voor en ergens denk ik achteraf dat dat misschien ook wel beter is geweest.

Natuurlijk is de kafatek van een andere orde maar met de df83 heb ik eigenlijk al een zeer capabele maler die ik dan anders veel te vroeg had weg moeten doen.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs

1806
Hk87 schreef:
bobbee schreef: do 07 nov 2024, 16:06

Afbeelding
Geweldig!

Nee, nou bijna. Die had dan plaats gemaakt voor de kafatek van swirly maar iemand anders was me voor en ergens denk ik achteraf dat dat misschien ook wel beter is geweest.

Natuurlijk is de kafatek van een andere orde maar met de df83 heb ik eigenlijk al een zeer capabele maler die ik dan anders veel te vroeg had weg moeten doen.
Goed gedaan! Ik zat zelfs te twijfelen toen ik jouw DF83V voorbij zag komen.
Afbeelding
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

1809

Afbeelding
BAM! Doe normaal joh! Wat een koffie geweld zo op deze tijd van de dag
Afbeelding
Prachtig mooi! Geniet ervan.

Londinium Compressa - Niche Zero - Mazzer Philos - Kinu M47 - Arrarex Caravel - Mini Gaggia - La Pavoni Professional

1810
Rosanne schreef: vr 08 nov 2024, 17:52
Hk87 schreef:En het resultaat, boterzachte chocolade hemel.
Afbeelding
Ziet er super uit! Ben heel benieuwd naar je mening over de strietman
Afbeelding
Jaa, waar moet ik beginnen. 😁 Het is leuk om koffie te zetten met de strietman, beetje lastig uitleggen waarom maar ik moet mijzelf echt bedwingen (of binnekort aan de decaf) om niet teveel koffie te drinken.

Het is bizar hoe makkelijk het is om een goede espresso te zetten en dan bedoel ik niet alleen met de hevel (manueel) werken maar de maler afstellen is kinderlijk eenvoudig geworden. Dat zeg ik als iemand die nog nooit op een hevel heeft gewerkt.
Je hebt simpelweg een enorme gebied wat gewoon werkt voor een goed kop koffie. Je kan dus bijna geen slechte(ondrinkbare) kop koffie maken.

Dan de koffie zelf, ik drink alleen espresso en het smaakt gewoon niet meer vergelijkbaar als wat ik had op de Profitec GO. Dat is dan ook een hevel dingetje, zachte profiel en handmatig kan je ook meer beïnvloeden hoe je je koffie wilt hebben. İk zet nu bijvoorbeeld ratios van 1,5 tot 2 met bonen van mocambo en dat geeft een waanzinnig mondgevoel, lekker dik stroperig. Samen met de Labsweet schijven ook wat zoeter en het is voor mij espresso Valhalla.

En crema in koffie is ook zoiets wat gewoon heel anders is geworden. Met de pomp machine vond ik crema gewoon niet lekker (Bitter) en zelfs onwenselijk. Het gaf een wat nare smaak aan de koffie.
Op de hevel is het heerlijk geworden, echt gek!

İk weet dat ik het al hebt gezegd maar het is gewoon heel veel leuker geworden om koffie te zetten, de beleving. Dat is lastig uitleggen en misschien ook persoonlijk, geen idee.
Het maakt het daarbij extra leuk dat je zo goed als geen mislukte en ondrinkbare shotjes meer hebt zoals ik wel vaak had op de Profitec. Neemt bij mij veel irritaties weg want soms heb je gewoon ook zin in snel wat lekkers en dat gaat veel lastiger als je frequent van bonen wisselt op een maler met grote platte schijven. De kans dat je (net) mis schiet op een pomp machine is veel groter en ik ben een enorme zeikerd als het qua smaak een beetje mis is gegaan.
Als ik bijvoorbeeld nu met de strietman te grof heb gemalen dan kan ik bijvoorbeeld alsnog een goede shot maken op 5-6 bar.
İk heb nu al 3 soorten bonen geprobeerd en maar 1 keer gehad dat het niet doorliep, te fijn.

Wat mij betreft is de strietman de ultieme "fool proof" espressomachine. Als het mij zelfs is gelukt op dag 1 en al meteen bij de eerste de beste Shots iets (heel) goeds ja dan kan werkelijk iedereen dit 😊

Enige nadeel wat ik aan de Strietman zou kunnen bedenken is de pittige nieuwprijs maar Wouter heeft werkelijk een magische machine gebouwd en dat lekker in eigen land. İk ben in iedere geval ver boven verwachting onder de indruk.
Espressomachine: Strietman CT1
Maler: DF83V
* SSP LS (Lab Sweet)(Silver Knight Coated)
* SSP MP (Multi-purpose)(Red Speed Coated)
* DLC Espresso burrs