Zo doe ik het ook. 2 espresso's en dan de melk. Het mooie aan de PID is dat je ziet hoe warm de boiler is bij stomen. Ik begin nu het opschuimen van de melk bij 130 a 135c.
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
Re: Rancilio Silvia - Nu uiteindelijk met (DIY) PID
22En met een beetje moeite en oefening (en het juiste kannetje; stoompijpje is best kort) lukt 3 cappuccino’s ook net in mijn ervaring.
Wel gaan stomen als het element aan staat. Dan hou je langer stoomkracht.
Als je meer wil kun je eventueel versneld terug koelen door water te tappen. Er wordt dan koud water de boiler ingepompt. En met de PID kun je dit een beetje volgen.
Het is allemaal wat handigheid, maar dat maakt het ook wel een beetje leuk.
We hebben op kantoor een tijdje koffie-uurtjes gedaan met een Silvia, dus heb wel de nodige cappuccino’s en espresso achter elkaar uit de Silvia getrokken. Later geüpgraded naar een La Cimbali Junior op vast water. Dat maakte het allemaal wel wat makkelijker .
Als je meer wil kun je eventueel versneld terug koelen door water te tappen. Er wordt dan koud water de boiler ingepompt. En met de PID kun je dit een beetje volgen.
We hebben op kantoor een tijdje koffie-uurtjes gedaan met een Silvia, dus heb wel de nodige cappuccino’s en espresso achter elkaar uit de Silvia getrokken. Later geüpgraded naar een La Cimbali Junior op vast water. Dat maakte het allemaal wel wat makkelijker .
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58
23Dat maakt het zeker leuk! Het enige 'vervelende' is wel als je net begint weet je niet helemaal welke variabele je per keer moet aanpassen. Maar oefening baat kunst!manduca schreef: zo 04 jun 2023, 23:09 En met een beetje moeite en oefening (en het juiste kannetje; stoompijpje is best kort) lukt 3 cappuccino’s ook net in mijn ervaring.
24Lijkt me ook de best way. Aangezien melk 2/3 is van de kop cappuciono en dus voor het grote deel de temperatuur bepaald (lijkt mij).FJP84 schreef: zo 04 jun 2023, 21:43 Zo doe ik het ook. 2 espresso's en dan de melk. Het mooie aan de PID is dat je ziet hoe warm de boiler is bij stomen. Ik begin nu het opschuimen van de melk bij 130 a 135c.
Verstuurd vanaf mijn SM-A325F met Tapatalk
@hanr @douwetje : thanks voor uitleg!
25Vraagje: eerder de inkbird vervangen door de REX-C100 en uiteindelijk vanwege het formaat de XMT7100 geïnstalleerd.
De REX-C100 met k-type) was na autotune super stabiel. De XMT-7100 met PT-100 RTD krijg ik naar meerdere autotunes en het proberen van verschillende PID waardes niet 100% stabiel. Fluctueert steeds minus 1 graden van doel temperatuur.
Iemand tips welke parameter(s) ik kan tunen of is dit normaal gedrag? Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 pro met Tapatalk
De REX-C100 met k-type) was na autotune super stabiel. De XMT-7100 met PT-100 RTD krijg ik naar meerdere autotunes en het proberen van verschillende PID waardes niet 100% stabiel. Fluctueert steeds minus 1 graden van doel temperatuur.
Iemand tips welke parameter(s) ik kan tunen of is dit normaal gedrag? Verstuurd vanaf mijn motorola edge 50 pro met Tapatalk