Re: Expertise over Fiorenzato (Grimac) Bricoletta E61 HX espressomachine?

11
STVO schreef: vr 03 jan 2025, 00:39 Wat ik wil is een stillere machine, dus denk ik aan een machine met rotatiepomp.
Zo kom ik deze tegen en spreekt me wel aan:......
Wat ik zo van je lees, dan denk ik dat je nog te weinig van de mogelijk koffiemachines en molens af weet om te kunnen zeggen wat je precies wil.

Kijk gewoon eens een poos goed rond, op dit forum en andere fora, koffiespeciaalzaken,etc. en lees en kijk daar veel. Dan gaat er vanzelf een idee ontstaan wat je zou willen.
Geen haast zou ik zeggen.

Maar goed dit is wat ik denk.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

12
Dirk Jan schreef: vr 03 jan 2025, 09:42
STVO schreef: vr 03 jan 2025, 00:39 Wat ik wil is een stillere machine, dus denk ik aan een machine met rotatiepomp.
Zo kom ik deze tegen en spreekt me wel aan:......
Wat ik zo van je lees, dan denk ik dat je nog te weinig van de mogelijk koffiemachines en molens af weet om te kunnen zeggen wat je precies wil.
- Ik ben benieuwd wat de kenners kunnen vertellen over het verschil in kwaliteit tussen en RVS en een kopere boiler.
Expobar Office Control
Rancilio Rocky

14
HanR schreef: do 02 jan 2025, 15:49 Als je hier voor advies komt, wees dan duidelijk wat je precies, of in iedergeval ongeveer, wilt. Bovendien wat je budget is
Dag Han,

Ik hoef niet nu direct een te kopen, maar wil wel mijn zoektocht kunnen richten en wellicht dat dan in de komende maandjes een voorbij komt. Dit is mijn wensenlijstje:

- Opwarmtijd maximaal 15 minuten
- Single/dual boiler maakt mij niet uit, wel dat deze van koper is/zijn ivm kalk.
- Moet krachtige stoom hebben
- Rotatiepomp. Geluid van vibratiepomp ben ik zat.
- Pid niet per sé nodig voor mij, wel dat de machine stabiel is in temperatuur.
- Optie om op waterleiding aan te sluiten.

Budget tweedehands 600 euro.
Expobar Office Control
Rancilio Rocky

15
Waar komt dat bijgeloof wat betreft koper toch vandaan. Belangrijker is dat galvanische corrosie en misschien verschil in uitzettingscoefficient tussen koper/messing/rvs een rol speelt.

Het verschil tussen een goed opgehangen (met name ECM/Profitec) vibratiepomp en een rotatiepomp is wat geluid betreft te verwaarlozen.

Dan hebben we het er nog niet over gehad, dat een rotatiepomp zich het lekkerst voelt bij enige voordruk. Lucht en het aanzuigende over grote afstand (lees:drukverschil) vinden zij niet fijn.

Tot slot wens ik je veel succes met de combinatie van je wensenlijst en je budget.

Intussen adviseren wij (van WC-eend):
Hang je huidige machine aan de waterleiding,
Zet een pompset in je keukenkastje en besteed de resterende €300,- aan een tweedehands molen.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

16
HanR schreef: za 04 jan 2025, 16:01 Waar komt dat bijgeloof wat betreft koper toch vandaan. Belangrijker is dat galvanische corrosie en misschien verschil in uitzettingscoefficient tussen koper/messing/rvs een rol speelt.

Het verschil tussen een goed opgehangen (met name ECM/Profitec) vibratiepomp en een rotatiepomp is wat geluid betreft te verwaarlozen.

Dan hebben we het er nog niet over gehad, dat een rotatiepomp zich het lekkerst voelt bij enige voordruk. Lucht en het aanzuigende over grote afstand (lees:drukverschil) vinden zij niet fijn.

Tot slot wens ik je veel succes met de combinatie van je wensenlijst en je budget.

Intussen adviseren wij (van WC-eend):
Hang je huidige machine aan de waterleiding,
Zet een pompset in je keukenkastje en besteed de resterende €300,- aan een tweedehands molen.

Koffie distribueren doe je met een vrachtwagen.

Dus kort samengevat:
- Verschil R V pomp verwaarloosbaar, mits de V pomp goed geplaatst is. Zoals bij ECM of Profitect.

Vraagje:
- En hoe doet Rocket het wat dit betreft?

Bedankt voor het meedenken.
Expobar Office Control
Rancilio Rocky

18
Ik zie dat je het apparaat in max 15 minuten gereed wilt hebben, dan zou je ook kunnen kijken naar een elektrisch verwarmde groep zoals de Bezzera BZ-10 heeft.
Single boiler valt naar mijn mening ook af omdat je ook krachtige stoom wilt, dan is het (voor een 'leek') lastig om de machine na het stomen terug te koelen om een espresso te zetten, en stoomkracht bij een sb opbouwen nadat je een espresso hebt gezet duurt m.i te lang.
Als je goed zoekt kan je voor een leuk bedrag best een leuk setje op mp vinden, en als je die met wat onderhoud/klein service beurtje kan gebruiken is dat mooi meegenomen.
Als voorbeeld, ik heb een Bezzera Guilia (met rotatiepomp en vastwater aansluiting) inclusief een Quamar M80e (en een hoop extra's) voor €700,- over genomen, en ik heb er nog een kleine €100.- tegenaan gegooid voor een paar goede filterbakjes, een passende tamper en een ims douchescherm, wat rubbers ed en ben weer het mannetje.
Machine is voor mij nu prima (lever gaat er nog wel komen) maar de eerste upgrade die gaat komen is een degelijke maler, want een maler is veel belangrijker dan een upgrade van de machine.
Dus zoals al eerder gezegd is, houd (voor nu) de machine en investeer in een degelijke maler en in goede bonen en je zal merken dat je bakkie koffie veranderd, en ik durf te beweren dat je met een splinternieuw espresso apparaat met een Rocky maler minder goede koffie zet dan van je huidige machine met een goede maler.