Re: KvdW Idrocompresso houdt het niet droog

11
Pti schreef:Het lijkt erop dat het waterniveau in de boiler dan "gewoon" te hoog is en dat je de niveauprobe (operational) even lager af moet stellen of moet reinigen. Mocht het probleem zich blijven voordoen, dan lekt er langzaam water in de boiler. Maar ik vind het wel vreemd dat er zoveel water uit de ontluchter komt, terwijl de boiler niet tot de nok toe vol zit...
Misschien toch/ook iets met de vulklep dan. Als hij niet gebruikt wordt, gaat de stekker eruit en draaien we de kraan dicht. Doen we dat laatste niet dan ligt op een gegeven moment water onder Kees. Dus er ging al iets niet helemaal goed. Alleen waar dat water vandaan kwam kon ik niet herleiden.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper

14
cremalaver schreef:Heb je de boilerpakking en elementpakking op lekkage gecontroleerd?
Als er een liter ligt moet je het gewoon zien lekken.Ff op druk zetten zonder plaatwerk.

Leg er een spiegel onder.
Ga ik doen als de niveauprobes het probleem niet zijn. 1ding tegelijk want ik kom niet iedere dag op de branderij en dan ook maar hier en daar een uurtje. Ik ben er misschien nog wel even zoet mee.

15
Maupie_espresso schreef:Wat ook nog zou kunnen. Dat heb ik helaas vorige week mee gemaakt bij een Kees machine. Dat er een scheurtje in de warmtewisselaar zit en dat lekt dan in de boiler. Resultaat boiler overvol.

Ik zou voor nu die niveau pennen er uit halen en controleren.

Mocht je er echt niet uit komen kun je altijd contact opnemen met DRS
Dankjewel! Ik hoop dat het niet nodig is! Ik weet dat de banjo’s (als ik het goed schrijf) ook een heeeeel klein beetje lekken. Daar zou ik ook wat aan moeten doen maar die banjo pluggen zitten muurvast dus ik laat ze maar voor dit moment. Als Kees warm is verdampen die enkele druppels.

16
Vandaag de niveauprobes gedemonteerd. Er zat wat aanslag op, wat ik heb verwijderd. Daarna de probes correct teruggeplaatst en Kees aangezet. In eerste instantie ging het goed en kwam er geen water uit de machine maar ineens begon het toch te druppelen.
Ik wist al dat de drie banjo’s iets lekken en heb verder alle aansluitingen en pakkingen gecheckt. Er lekt verder niets.

Met de tip van de vulklep in het achterhoofd heb ik nog eens nagedacht. Als je uit staat met de kraan van de water leiding open, dan gaat het na enige tijd lekken. Als de machine net aanstaat idem. Maar als hij op temperatuur is, lekt hij niet meer.
Stel dat de vulklep niet goed sluit, dan stroomt op enig moment de boiler over. De banjo’s zijn het punt waar het water als eerste naar buiten kan omdat deze niet helemaal lekvrij zijn. Als de boiler eenmaal heet is, verdampt het water dat uit de banjos lekt.

Dus wil ik de vul klep nakijken. Ik heb dat nog nooit gedaan maar ik ga het gewoon doen (kan je dat onderdeel schoonmaken of moet je het gewoon vervangen?) maar niet zonder advies te hebben ingewonnen bij alle deskundigen op dit forum. Dus…. Laat maar horen!!

19
fransg schreef: wo 15 jan 2025, 15:52 wat is een banjo in dit verhaal?
Banjobouten, ook wel holbouten genoemd, zijn holle bouten met een gat erin. Deze worden gebruikt in combinatie met een banjo, banjobuis of banjo perskoppeling om een leiding vast te zetten en vloeistof door te laten stromen. Om die specifieke reden zit er dus ook een gat in de bout.

Ze zijn bij "Kees" te vinden tussen de warmtewisselaar en thermosiphonleidingen ookwel de leidigen van en naar de zetgroep.

20
Pti schreef:
fransg schreef: wo 15 jan 2025, 15:52 wat is een banjo in dit verhaal?
Banjobouten, ook wel holbouten genoemd, zijn holle bouten met een gat erin. Deze worden gebruikt in combinatie met een banjo, banjobuis of banjo perskoppeling om een leiding vast te zetten en vloeistof door te laten stromen. Om die specifieke reden zit er dus ook een gat in de bout.

Ze zijn bij "Kees" te vinden tussen de warmtewisselaar en thermosiphonleidingen ookwel de leidigen van en naar de zetgroep.
En dat ziet er dan zo uit.
Afbeelding