Re: Zuigerringen houden sleeve gegijzeld

11
omeCoffee schreef: zo 26 jan 2025, 09:12 Vanochtend wilde ik de zuigerringen van mijn Pro 800 even checken. Het zijn exemplaren van Cafelat, de blauwe, die tot dusver goed bevallen. Maar het begon wat te piepen en het neerhalen van de hevel ging geleidelijk aan wat zwaarder.

Dus boutjes verwijderd, hevel omlaag en zachtjes omhoog zodat de zuiger zich omhoog drukt. Tot zover geen bijzonderheden.
Maar dan het laatste stukje, daar ging het mis. Met de zuiger kwam ook de sleeve mee omhoog (nog prachtig schoon, dat wel!).

En nu weet ik even niet hoe Ik dat op ga lossen. De zuigerringen geven geen krimp en houden de sleeve stevig vast.

Iemand ervaring hiermee? Staat me bij dat iemand eens ruzie heeft gehad met deze ringen…. Ik dacht, beetje olijfolie erin gieten? Dan terugplaatsen, hevel paar keer op en neer en de boel glijdt er zo uit?

Fijne zondag overigens!
Lees je toch veel over. Sleeve problemen. Ik zie het nut er niet van in.

12
cremalaver schreef: zo 26 jan 2025, 10:30
omeCoffee schreef: zo 26 jan 2025, 09:12 Vanochtend wilde ik de zuigerringen van mijn Pro 800 even checken. Het zijn exemplaren van Cafelat, de blauwe, die tot dusver goed bevallen. Maar het begon wat te piepen en het neerhalen van de hevel ging geleidelijk aan wat zwaarder.

Dus boutjes verwijderd, hevel omlaag en zachtjes omhoog zodat de zuiger zich omhoog drukt. Tot zover geen bijzonderheden.
Maar dan het laatste stukje, daar ging het mis. Met de zuiger kwam ook de sleeve mee omhoog (nog prachtig schoon, dat wel!).

En nu weet ik even niet hoe Ik dat op ga lossen. De zuigerringen geven geen krimp en houden de sleeve stevig vast.

Iemand ervaring hiermee? Staat me bij dat iemand eens ruzie heeft gehad met deze ringen…. Ik dacht, beetje olijfolie erin gieten? Dan terugplaatsen, hevel paar keer op en neer en de boel glijdt er zo uit?

Fijne zondag overigens!
Je zou haast denken dat het gebruik van een sleeve makkelijk is voor de fabrikant en weinig toevoegt voor de eindgebruiker ;)

13
Nou, behalve dat de sleeve een cilinderwand is die je bij schade eenvoudig kunt vervangen, heeft hij een functie bij het bewateren van de puck. Tussen de buitenkant van de sleeve en de binnenkant van de groep bevindt zich de ruimte die zich vult met water, dat er via die vier hele kleine gaatjes uit komt en zo de ruimte boven de puck vult. Ik zie niet hoe je dat zonder sleeve kunt organiseren (maar het kan vast. Ik kan me niet herinneren hoe dat bij die Strega werkte, laat staan van machines die ik nog nooit van binnen heb gezien).
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper

15
cremalaver schreef:

Fijne zondag overigens!
Veel? Valt wel mee toch? Lees er nooit wat over, bij mij kwam de sleeve niet los. Probleem hier waren ook de zuigerringen, niet de sleeve.

Mensen (vooral Amerikanen) worden pas actief als iets niet gaat zoals ze verwachten dus alleen als zo'n sleeve een keertje ietw onverwachts doet.

Ik wil het niet opnemen voor kamp sleeve tegen kamp geen sleeve hoor, maar het werkt allemaal gewoon goed. Niks aan het handje.
Afbeelding

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

17
Dirk Jan schreef:Als min of meer buitenstaander (ik heb geen Londinium of wat daar in de buurt komt) is dit erg leuk om te lezen en ook weer leerzaam.
Ik vond het ook wel een leuk begin van de zondag! En nu is het net of ik nieuwe machine heb! Hij gaat als een veertje. Gisteren moest ik er bijna aan gaan hangen. Bizar hoe dat er dan geleidelijk in sluipt en je niks in de gaten hebt. Zoals die kikker die wordt gekookt zonder dat hij het doorheeft.
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x The Force Tamper