Re: Mazzer Philos

251
Dat was de reden dat ik hem aan jou verkocht heb.
Ik vind het qua ontwerp een pracht ding.
Goede instelbaarheid,heel makkelijk te reinigen,degelijk,mooi maar de statische lading van de beker leverde een routine op die me tegen stond.
Nu heb ik retentie maar dat stoort me minder.

253
cremalaver schreef:Dat was de reden dat ik hem aan jou verkocht heb.
Goede instelbaarheid,heel makkelijk te reinigen,degelijk,mooi maar de statische lading van de beker leverde een routine op die me tegen stond.
Waa er dan geen alternatief voor die statische beker?
Rocket Cellini Evoluzione V2, Eureka Mignon

254
Donkere bonen hebben wat meer last van lading. Sprits water of met natte vinger door de bonen roeren alvorens het malen doet wonderen. Denk ook niet dat dit aan de maler op zich ligt. Is bij iedere maler. Zeker single dose omdat het laatste maalsel eruit geveegd wordt tot er niks meer inzit.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

255
bobbee schreef:
Donkere bonen hebben wat meer last van lading. Sprits water of met natte vinger door de bonen roeren alvorens het malen doet wonderen. Denk ook niet dat dit aan de maler op zich ligt. Is bij iedere maler. Zeker single dose omdat het laatste maalsel eruit geveegd wordt tot er niks meer inzit.
Klopt! Ik heb nu een erg donkere italiaanse blend. Zowel in mijn Niche als in de Philos heb je hier "last" van. De beker van de Philos is hier dus niet anders in. Ik herken het niet bij medium of lichtere roast.

256
Vandaag voor de eerste keer echt met de Philos gewerkt, ook redelijk donker gebrande bonen en inderdaad blijft veel 'plakken' aan de beker. Heb ook lichter gebrande bonen nu binnen, echter pas paar dagen terug gebrand dus misschien nog net te vers nu, maar ga ik zsm ook proberen en zien of het plakken dan minder is.
En spraytje water zal ik ook proberen (ondanks dat de manual zegt dat je dat niet moet doen).
Arjan

Profitec Drive | Macap M4D
te koop: Bezzera Giulia

257
ArjanB156 schreef: vr 31 jan 2025, 12:45 Vandaag voor de eerste keer echt met de Philos gewerkt, ook redelijk donker gebrande bonen en inderdaad blijft veel 'plakken' aan de beker. Heb ook lichter gebrande bonen nu binnen, echter pas paar dagen terug gebrand dus misschien nog net te vers nu, maar ga ik zsm ook proberen en zien of het plakken dan minder is.
En spraytje water zal ik ook proberen (ondanks dat de manual zegt dat je dat niet moet doen).
Water in apparatuur spuiten.Wat denk je zelf?

259
bobbee schreef: vr 31 jan 2025, 20:48 Kan geen kwaad op de bonen. Niet laten badderen en niet in de molen gieteren. Is maar minimaal nodig. Kan echt geen kwaad.
Zo had ik het ook begrepen en bedoeld, en gezien op diverse online filmpjes. Klein spraytje, moet inderdaad geen vocht op de maalschijven hebben
Arjan

Profitec Drive | Macap M4D
te koop: Bezzera Giulia

260
bobbee schreef: vr 31 jan 2025, 20:48 Kan geen kwaad op de bonen. Niet laten badderen en niet in de molen gieteren. Is maar minimaal nodig. Kan echt geen kwaad.
Het wordt al lang gedaan inderdaad.En het zal in rvs ook niet veel kwaad kunnen denk ik.
Ik heb het bij de Philos een paar keer gedaan en het maakte verschil.Maar zou het zelf niet meer doen.