Erik82 schreef: di 15 okt 2024, 17:20
Zo te horen hebben ze je inderdaad wat onzin verkocht. Wat Frans al aangaf is er een vibratiepomp (maakt veel lawaai maar is goedkoop) en een rotatiepomp (veel stiller en duurder). Elke E61 zal voor je voldoen want die gaat het verschil niet maken. Zoals Frans ook al aan heeft gegeven is het beter om meer budget in de maler te steken want die is vele malen belangrijker dan de machine. Reken op ongeveer €700,- of meer voor een goede instapmaler en voor een stapje omhoog ga je al snel over de €1000,- heen, om nog maar te zwijgen over de grote jongens.
Mocht je genoegen nemen met een uiterst matige workflow kan je ook altijd een Mazzer SJ doser ombouwen voor singledosen en ben je voor €300 klaar met een goede maler. Maar dat moet wel echt je ding zijn net als handmalen want dan heb je voor €250,- ook een goede maler.
Als je aan een vastwateraansluiting wilt beginnen moet er nog veel meer gebeuren. Dan moet je een drukregelaar hebben zodat de pomp niet de volle druk krijgt en moet een een goed waterfilter tussen worden gezet. In dat geval zeker voor een rotatiepomp gaan en vibratiepompen links laten liggen.
Ook al een wat oudere topic toch een vraag over het bovenstaande. De maler... Ik begrijp dat de maler de belangrijkste schakel is in de super espresso. Ik heb zelf een Eureka Mignon Manuale, meer instap kan volgens mij niet, met 50mm burrs.
Ik kan iedere boon fijn genoeg malen voor de juiste cijfers, 18 gram bonen naar 36 gram koffie in plus minus 28 seconde. Dan begin ik ook nog eens met timen vanaf het punt dat er koffie uit mijn portafilter gaat lopen.
Maar wat gaat de winst zijn van een betere molen qua smaak? Ik zit wel op Amerikaanse forums en ook deze vraag vaak voorbij zien komen. Dan zie je antwoorden als betere consistentie. Dus alle deeltjes even groot. Maar hoeveel beter gaat dat worden in vergelijking met mijn huidige Manuale. Daar hoor ik tegenstrijdige antwoorden op. Overgrote deel zegt, dat ik niet aan een andere moet denken als ik alles fijn genoeg kan malen. Een andere groep zegt dat ik wel moet upgraden, voor dus betere consistentie.
Maar zal ik merken? Hoeveel beter gaat het worden, als ik bv mijn Manuale vervang voor een DF64?