Re: Wat drink je nu?

5033
Ik heb net de laatste Milky Cake bonen van DAK gebruikt. Na wat opstartproblemen met de Milky Cake heb ik de extractie toch goed gekregen. DAK geeft als extractie 19 gram bonen naar 57 gram extractie in 35 seconde. Ik moet eerlijk zeggen dat ik nog nooit zo goed de genoemde tasting notes kon proeven. Cardamon, vanille, het knalde er echt uit qua smaak. Een speciale boon met een smaken pallet welke ik nog niet eerder heb geproefd. Ergens ben ik blij dat de bonen op zijn. Ik vind het een iets te uitgesproken smaak. De smaken van cardamon en vanille overheersen nogal, echt koffie met een smaakje. En dat smaakje ging mij op den duur enigzins vervelen omdat het een erge specifieke smaak is.

Morgen gaat de zak Dulcedo van DAK open. Een yellow catuai boon, met tasting notes van orange liquor, sweet caramel and chocolate fudge. Ben ontzettend nieuwsgierig naar deze boon.
Afbeelding

5034
Frup schreef: wo 15 jan 2025, 11:55 Het wordt bijna saai maar we drinken wederom de Costa Rica van LR. En toch elke dag genieten. Ook maar weer eens de Brasil mee besteld.
We drinken doorgaans cappuccino’s, en ondergetekende af en toe een espresso.
Tegenwoordig drinken we ‘s morgens echter cortado’s. Toen we onze machine onlangs bij Alleborgh ophaalden (ja die, en wat een mooi spul daar) werd ons een koffie aangeboden. Toen ik een cortado vroeg, wilde mijn vrouw dat ook wel een proberen. En ze was direct om.
Saai welnee.
Ik heb deze na jou bericht ook maar even geprobeerd. Ben regelmatig in Amersfoort dus gelijk even langs gereden bij Little Roastery.
En de Costa Rica is een succes in zowel espresso, americano als cappuccino! Bevalt ons goed.

5035
Kaan schreef: zo 02 feb 2025, 17:16
Frup schreef: wo 15 jan 2025, 11:55 Het wordt bijna saai maar we drinken wederom de Costa Rica van LR. En toch elke dag genieten. Ook maar weer eens de Brasil mee besteld.
Tegenwoordig drinken we ‘s morgens echter cortado’s. Toen we onze machine onlangs bij Alleborgh ophaalden (ja die, en wat een mooi spul daar) werd ons een koffie aangeboden. Toen ik een cortado vroeg, wilde mijn vrouw dat ook wel een proberen. En ze was direct om.
Saai welnee.
Ik heb deze na jou bericht ook maar even geprobeerd. Ben regelmatig in Amersfoort dus gelijk even langs gereden bij Little Roastery.
En de Costa Rica is een succes in zowel espresso, americano als cappuccino! Bevalt ons goed.
Leuk om te horen!
Vanwege de aangekondigde prijsverhoging bij LR (gaat morgen in), nog maar even twee kilo Costa Rica besteld.
Dus voorlopig blijven we Costa Rica drinken…
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

5037
Frup schreef:
Kaan schreef: zo 02 feb 2025, 17:16
Saai welnee.
Leuk om te horen!
Vanwege de aangekondigde prijsverhoging bij LR (gaat morgen in), nog maar even twee kilo Costa Rica besteld.
Dus voorlopig blijven we Costa Rica drinken…
Lekker hoor. Ik had door alle test brandingen de laatste tijd van alles in huis maar vorige week eindelijk weer eens een zak Costa Rica Dark met etiket, datumstempel etc. Erg lekkere koffie!

Als mijn vrouw vroeg de deur uit gaat om te werken, maak ik vaak koffie voor haar. Steeds vaker is dat een espresso. Echt lekker vindt ze dat nog niet maar ze is daarna wel goed wakker.
Vanochtend serveerde ik een dubbele Costa Rica espresso en die vond ze ‘niet vies’. We zijn op de goede weg….
Afbeelding
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

5038
omeCoffee schreef: ma 03 feb 2025, 08:46
Als mijn vrouw vroeg de deur uit gaat om te werken, maak ik vaak koffie voor haar. Steeds vaker is dat een espresso. Echt lekker vindt ze dat nog niet maar ze is daarna wel goed wakker.
Vanochtend serveerde ik een dubbele Costa Rica espresso en die vond ze ‘niet vies’. We zijn op de goede weg….
Afbeelding
Probeer eens een espresso macchiato voor haar (zo heet een cortado in Italie waar ik momenteel vertoef). Dat is de gulden middenweg tussen een cappuccino en espresso.
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Wat drink je nu?

5039
Frup schreef:
omeCoffee schreef: ma 03 feb 2025, 08:46
Afbeelding
Probeer eens een espresso macchiato voor haar (zo heet een cortado in Italie waar ik momenteel vertoef). Dat is de gulden middenweg tussen een cappuccino en espresso.
Ideetje! Gaan we doen! En veel plezier!!
Profitec Pro 800 x Mazzer Philos x I200D burrs x 233M burrs x Varia AKU mini x The Force Tamper

5040
Koffiebonen van Op de Weiss, Brasil Cerrado staat op het pak. Ook predikaat light roast maar zonder te beschikken over een Tonino is hiervan geen sprake. Maar los van dit alles, soms worden koffies beschreven als chocola, cacao, zoet, vet. Van al die Brazilianen die ik heb vermalen is dit het meest vette chocolade bombardement dat ik ooit op mijn tong heb laten exploderen. Heb al een 5 minuten geleden doorgeslikt maar een zeer zoete vette melk chocolade blijft als een dik dekbed aanwezig op de tong. Zinvol om aan te geven als er lieden zijn die dit lekker vinden. Heb gelijk 500 gram aan mijn buurman gegeven die dit lekker vindt.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding