Ik ben vooral zoekende om jouw uitgangspositie te begrijpen.
Wat weerhoudt jou om filterkoffie te drinken, als volume belangrijker is dan smaak (meer waar voor je geld)? Ergens is er een reden dat je voor 'lungo' kiest, wat zou die reden zijn anders dan smaak?
Re: to pid or not to pid
22Zoal ik hier al eerder heb aangegeven was dit alleen maar een techniekvraag; ik wilde eerst t apparaat - met bijbehorende pid - leren begrijpen. Verder nix.
Vragen over wat ik fout doe komen wel in n ander topic. Vragen ivm koffiebonenkeuzes idem dito. En dan hebben we t nog niet over decaf...want dat is ook n must geworden.
Maar nu...ging t alleen maar over n klein stukje techniek.
Maar sws, t is toch allemaal niet zo zwart/wit? Ik drink geen filterkoffie, ik drink nespresso; en daar wil ik (willen wij) vanaf.
Daarvoor heb ik een jaar of 20 lungo's of hoe je t noemen wilt gemaakt met m'n Brasilia. En dat varieerde, naar gelang de dag tussen 50en 150ml. Duurde even voordat ik de juiste bonen gevonden had icm de maler en daar ben ik jaren tevreden over geweest. Als t goed is gaat ie binnenkort ook weer in ere hersteld worden.
In die zelfde tijd heb ik ook een Gaggia en een Isomac gehad maar die hebben al snel n plaats gevonden bij vrienden.
Nu had ik n mazzeltje met deze Lelit en heb daar dus iets over gevraagd. ns Kijken of we met wat geduld en geëxperimenteer die Brasilia zouden kunnen gaan vergeten.
That's it...
Vragen over wat ik fout doe komen wel in n ander topic. Vragen ivm koffiebonenkeuzes idem dito. En dan hebben we t nog niet over decaf...want dat is ook n must geworden.
Maar nu...ging t alleen maar over n klein stukje techniek.
Maar sws, t is toch allemaal niet zo zwart/wit? Ik drink geen filterkoffie, ik drink nespresso; en daar wil ik (willen wij) vanaf.
Daarvoor heb ik een jaar of 20 lungo's of hoe je t noemen wilt gemaakt met m'n Brasilia. En dat varieerde, naar gelang de dag tussen 50en 150ml. Duurde even voordat ik de juiste bonen gevonden had icm de maler en daar ben ik jaren tevreden over geweest. Als t goed is gaat ie binnenkort ook weer in ere hersteld worden.
In die zelfde tijd heb ik ook een Gaggia en een Isomac gehad maar die hebben al snel n plaats gevonden bij vrienden.
Nu had ik n mazzeltje met deze Lelit en heb daar dus iets over gevraagd. ns Kijken of we met wat geduld en geëxperimenteer die Brasilia zouden kunnen gaan vergeten.
That's it...
23Das mooi want het antwoord op de vraag van dat stukje techniek heb je al snel gehad!
Dan hebben wij wij teveel voor je gedacht en geven ongevraagd advies over koffie en smaak. Das niet handig.

Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!
24Tsjah, das forum eigen, meestal wel goed bedoeld....soms vanwege t etaleren van de eigen kennis.
Een kneus als ik kan t dan alleen niet meer volgen. Ik moet eerst antwoord op de ene vraag hebben...en opslaan...voordat ik naar de volgende kan..
En nu ben ik n beetje misselijk van t geproef, beh!
Een kneus als ik kan t dan alleen niet meer volgen. Ik moet eerst antwoord op de ene vraag hebben...en opslaan...voordat ik naar de volgende kan..

En nu ben ik n beetje misselijk van t geproef, beh!
25Eindelijk tijd en rust gehad om dat filmpje ns te bekijken; die James heb ik al eerder gezien. (V60) Altijd leuk om te zien hoe die dude kan ratelen.MichaelvDuuren schreef: di 04 feb 2025, 15:33 En naast een stabielere temperatuur kan je door de PID dus ook zelf de temperatuur regelen.
Zo wordt er bij licht gebrande bonen vaak een hogere temperatuur gebruikt om de smaak ten goede te laten komen/eruit te halen dan bij donker gebrande bonen waar juiste weer een lagere temperatuur wordt gebruikt.
Dit kan voorkomen dat je koffie zuur of juist bitter gaat smaken.
https://youtu.be/QAzE-_ocf1U?feature=shared
Op zich wel verhelderend maar zover zal ik wrs nooit gaan experimenteren.
t Versterkt wel ook mijn drang om toch nog de juiste antwoorden op m'n 1e vraag te vinden....mss kan ik m nu beter formuleren...

Ik trek nu een redelijk product - naar onze smaak - uit dat apparaat, wel met behulp van m'n oude malertje. Dus niet met de ingebouwde.
Nu begint hij met een temp van + - 96/97 gr. Ik flush dan ff en dan zal t rond de 93 zijn. Tijdens t zetten zakt ie langzaam naar 79 en loopt dan weer op naar midden 80.
Wat ik graag weten wil is:
1. De begintemp, (wat ik evt ook zelf kan instellen) is die van de boiler? Ik zou niet weten waar/wat ik anders kan instellen....

2. De temp tijdens t zetten, is die dan wel van t water wat de puck raakt? Want als die van de boiler zou zijn..dan zou dat toch betekenen dat het water bij de puck nog veel lager dan die 79 zou zijn...!?
3. Pti noemde de pid een digitale regelaar. Heeft t zelfde apparaat zonder pid dan een andere vorm van thermostaat...of hoe noem je dat? Ik probeer er nog steeds achter te komen wat nou echt de meerwaarde is van die pid. Omdat de temp nu zoveel zakt tijdens t zetten vraag ik me af of het enige verschil is dat ik t nu kan aflezen en bij een pidloze machine niet. Of moet ik er van uitgaan dat de temp bij een pidloze machien nog veel sneller/meer zakt?
Ik ben dankbaar voor eenvoudige antwoorden zonder meningen of commentaar wat beter zou zijn of belangrijk zou moeten zijn. Dit is mijn stapjesplan om uit te vinden welke variabelen ik prioriteit ga geven - old skool, vandaar ook dat ik t wegen van de koffie niet begreep.....

26Ik ben maar even bij een dealer van o.a. Lelit langs gegaan. Was duidelijk.
Mijn Brasilia is binnen kort weer helemaal klaar en dan mag de Lelit ook weer de deur uit.
t Zal wel niet veel nut hebben om m hier aan te bieden dus dan gaat ie mp en ebay op.
Tx.
Mijn Brasilia is binnen kort weer helemaal klaar en dan mag de Lelit ook weer de deur uit.
t Zal wel niet veel nut hebben om m hier aan te bieden dus dan gaat ie mp en ebay op.
Tx.