Re: Te koop gevraagd: Option-O Lagom P64

16
De bouwkwaliteit is ongelofelijk. Ik kan nu ook direct vergelijken met de Casa. Ik heb tot nu toe alleen vergeleken met de Monsooned Malabar. Ik merk een duidelijk verschil dat de Casa een iets minder duidelijk profiel geeft. De P64 koffie blijft langer hangen en de nasmaak is ook altijd prettig. De Casa65mm smaakt nu iets "holler". Ik merk wel dat de verschillen pas merkbaar worden als ik cappucinos maak. In espresso naast elkaar vind ik een verschil moeilijker te benoemen, de Casa65mm lijkt iets "wranger".

Ik merk dat ik niet de allerverfijnste smaak heb en soms moeite heb om zaken te onderscheiden. Mijn vergelijkingen zijn wat vergezocht, maar het gaat ongeveer zo:

Ik heb de Niche destijds vergelijken met de DF64V (de meer economische tweelingbroer van de P64) - ik vond hier niet veel verschil in zitten in de smaak maar ik heb de 64V uiteindelijk echt weinig gebruikt en met weinig verschillende koffie, ik denk 5 shots. De DF64V is in vergelijking met de P64 echt zijn geld waard, die is ook echt netjes gebouwd. Maar dat geluid... In vergelijking is de P64 met de SSP UM burrs onder de 900 toeren veel prettiger. Je mag vermoeden dat een 64V met SSP's misschien ook een oplossing was geweest, Ik baalde een beetje boel van wat er gebeurde met de 64V, misschien had ik moeten experimenteren met andere schijven. De P64 is nog meer solide, maar dat is echt een soort gevoel dat moeilijker te benoemen is.

Ook tussen de Niche en de Casa48mm naast elkaar vond ik niet veel verschil zitten. Reden om de Niche er uit te doen.

Tussen de Casa48mm en de Casa65mm werd de smaak wat rijker en maalde de maler veel, veel sneller.

De P64 met de SSP UM's zit hier voor mij boven qua smaak. Dat gezegd hebbende is op dit moment het verschil niet groot genoeg om de nieuwprijs van een P64 te rechtvaardigen. Ik was al een tijd op zoek en liep tegen een zeer goede deal aan op het UK forum. In de loop van de komende maanden kom ik er achter hoe het verschil is met andere koffies. Voorlopig ben ik een happy camper en is er maar 1 maler nu op de markt waar ik deze nog voor weg doe.
Londinium R - Option-O P64 (SSP UM) - Option-O Lagom Casa - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™