Demiwater

1
Voor de espressomachine is het goed om water te hebben met weinig kalk, zodat je weinig tot geen afzetting hebt. Op internet worden daarom allerhande waterrecepten geadviseerd om een mooie balans te hebben tussen hardheid en alkaliniteit.

Een optie die daarvoor gegeven wordt is om mineralen toe te voegen aan demiwater. Ik heb naar die optie gekeken en omdat ik zo min mogelijk verpakkingsmateriaal zou willen verbruiken keek ik naar een 5L verpakking. De Makro verkoopt daarvan twee varianten. Op een variant staat specifiek dat het niet geschikt is voor consumptie, op de andere niet.

Uit nieuwsgierigheid heb ik de Makro gemaild met de vraag waarom dat bij de ene specifiek staat en de andere niet (ondanks bij beide wordt gezegd dat ze voor accu's, schoonmaakmiddelen, cosmetica e.d. zijn). Ik heb daarbij specifiek gezegd dat ik mineralen ga toevoegen en dat demiwater slecht voor je is daarom niet relevant is.

Ik was nieuwsgierig of het bijv. aan het verpakkingsmateriaal ligt dat niet voedselveilig zou zijn. Dit kreeg ik als antwoord:
Zojuist krijgen wij van QA de mededeling dat demiwater niet getest wordt op voedselveiligheid en ook niet geproduceerd wordt op dat niveau. Wij raden het streng af om dit te drinken.
Helaas is dit niet heel veel zeggend, aangezien ze het zelf niet lijken te weten, alleen dat er niet op getest wordt.

Zijn hier mensen op het forum die hierbij verstand van zaken hebben?

Kan demiwater verontreinigd zijn?
Gaat dit over niet voedselveilige verpakkingen?

Wat denken jullie / andere gedachten?

p.s. ik heb een ZeroWater kan gekocht dus in die zin is het niet relevant meer, maar mijn nieuwsgierigheid is nog niet weg.

Re: Demiwater

2
Gedemineraliseerd water ("demiwater") is bedoeld voor accu's, stoomstrijkijzers e.d.

Daarbij maakt het niet uit of er nog bepaalde bacteriën in het water zitten of andere sporen van van alles, zolang het stoomstrijkijzer er maar niet van verkalkt.

Ik zou dat per definitie niet voor mijn esprsso-apparaat of wat voor drinkbaars willen aanwenden.

Als je zelf een osmose-apparaat aanschaft en in gebruik neemt is het jouw eigen verantwoordelijkheid hoe je het water behandelt, of je het in voldoende schone containers opslaat, koel en donker bijvoorbeeld, absoluut zonder zonlicht erop etc.

Groot gelijk dat de winkelier zich niet laat vangen in uitlatingen waar ze later gedoe mee kunnen krijgen.
Voor die 85 cent (inclusief kosten voor verpakking, vervoer, ruimte in opslag en winkel) gaat niemand je voedselveiligheidsgaranties geven...
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

3
Ja, zoiets dacht ik ook. Verbaas me wel over hoe vol het internet staat met tips over gebruik van demiwater die je zo kan kopen (dus niet thuis via osmose). En dan heb ik het niet alleen over Reddit.

Wel jammer eigenlijk. Supermakkelijke oplossing en nog eens goedkoop ook.

(Het merk Aro van de Makro is overigens 0,47 ct/L.)

4
Je kunt het drinken. Risico op onzuiverheden is net zo groot als uit de kraan wat blijkt uit het feit dat er medicijn- en drugs resten worden gevonden en natuurlijk PFAS in drinkwater. Ik heb mij er laatst in verdiept omdat ik een destilleerder op de kop heb getikt. Altijd handig om in huis te hebben voor een voorval zoals laatst in Brabant waarbij mensen dagenlang hun water moesten koken vanwege een schadelijke bacterie oid.

Hier een leuke discussie.

https://sciencetalk.nl/forum/viewtopic.php?t=30542

Je kunt dus zelf de zakjes van third wave water of zelf samen stellen en toevoegen en dan is er geen risico naar mijn weten dat het water eigen mineralen van het lichaam onttrekt. (wat dus ook kan gebeuren met gewoon drinkwater aangezien wij dat helemaal niet zelf testen of het zuiver uit de kraan komt.)

Quote :

"Het concept dat demiwater of andersinds 'zuiver' water drinken slecht is voor de gezondheid is een urban myth. Het is wel waar dat bij consumptie van extreme volumina water verlies van zouten optreedt, maar het maakt daarvoor nauwelijks verschil of je demi-, gedestilleerd of kraanwater drinkt.

Voor het perspectief: bloed heeft een zoutgehalte van ongeveer 9 g/liter, voornamelijk natrium en chloorionen. In kraanwater zit, afhankelijk van hardheid, ongeveer 50 mg/liter aan ionen, vooral calcium en magnesium."

Dat iets niet" voedselveilig" wordt geclassificeerd zegt iets over het etiket en de regelgeving. Meer niet, een tht vermelding bepaald ook niet of iets nog goed is. Dat doe je zelf met je neus, ogen, reuk en smaak.
Numbers are good but never loose the focus, a quality cup profile is not negotiable!

6
Vaak wordt dit water gelabeld en verkocht als gedemineraliseerd water terwijl het eigenlijk gedestilleerd water is, wat door dit proces inderdaad gedemineraliseerd is. Dit is tevens het goedkoopst bij de Hornbach, slechts 2,65 voor 5L. De reden dat dit water wordt afgeraden voor consumptie is omdat het ook slechter is om te drinken dan normaal water. Er zitten echt amper nog mineralen in en het onttrekt daardoor mineralen uit je lichaam en de cellen die ermee in contact komen zwellen op door osmose.
Om hiermee lekkere koffie is gewoon mogenlijk. Je zult alleen eerst juist weer mineralen toevoegen aan het water om zo een water profiel te creëren.
Ik zou het echter zonder toevoeging niet aan je apparaat toevoegen. Ten eerste smaakt je koffie nergens naar omdat mineralen nodig zijn voor extractie en smaak overdracht. Ten tweede reageert metaal ook sterker op water van deze zuiverheid.

10
Drankdier schreef: wo 19 feb 2025, 15:21 Vaak wordt dit water gelabeld en verkocht als gedemineraliseerd water terwijl het eigenlijk gedestilleerd water is, wat door dit proces inderdaad gedemineraliseerd is. Dit is tevens het goedkoopst bij de Hornbach, slechts 2,65 voor 5L. De reden dat dit water wordt afgeraden voor consumptie is omdat het ook slechter is om te drinken dan normaal water. Er zitten echt amper nog mineralen in en het onttrekt daardoor mineralen uit je lichaam en de cellen die ermee in contact komen zwellen op door osmose.
Om hiermee lekkere koffie is gewoon mogenlijk. Je zult alleen eerst juist weer mineralen toevoegen aan het water om zo een water profiel te creëren.
Ik zou het echter zonder toevoeging niet aan je apparaat toevoegen. Ten eerste smaakt je koffie nergens naar omdat mineralen nodig zijn voor extractie en smaak overdracht. Ten tweede reageert metaal ook sterker op water van deze zuiverheid.
Gelukkig stond ook in mijn bericht waarmee ik dit topic startte dat het uitgangspunt voor de vraag was dat er zelf mineralen worden toegevoegd.

(en het demiwater van Aro is goedkoper dan die van de Hornbach: € 2,36 incl. btw voor 5 L. Ik begrijp dat de Makro daarentegen niet voor iedereen toegankelijk is)